سرویس حاشیهنگاری- احسان سالمی: حدود چهل و هشت سال پیش در چنین روزی بود که فتوای تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر حرمت روابط سیاسی و تجاری دول اسلامی با رژیم صهیونیستی و حرمت مصرف کالاهای اسرائیلی صادر شد. فتوایی که در آن بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی اسرائیل را «مادهی فساد»ی خواند که در قلب ممالک اسلامى با پشتیبانى دول بزرگ جایگزین شده است و ریشههاى فسادش هر روزى ممالک اسلامى را تهدید مىکند که باید با همت ممالک اسلامى و ملل بزرگ اسلام ریشه کن شود.
حالا بعد از گذشت این نیم قرن، بسیاری از مردم هنوز نسبت به این حکم و احکام بعدیای که از سوی سایر مراجع از جمله مقام معظم رهبری در رابطه با حرمت مصرف کالاهای اسرائیلی صادر شده، اطلاع کافی ندارند و البته در گاهی موارد نیز با اینکه نسبت به این حکم شرعی آگاهی دارند ولی شناختشان نسبت به کالاهای اسرائیلی کم است، بازهم خواسته یا ناخواسته به سراغ مصرف این کالاها میروند.
شاید بد نباشد که در چهل و هشتمین سالگرد صدور این حکم تاریخی کمی این موضوع را بررسی کنیم تا ببینیم چگونه میتوان به این حکم شرعی عمل کرد و مانع از گسترش توان مالی رژیم خونخوار و کودککش اسرائیل شد.
قدم اول: منظور از کالاهای صهیونیستی چیست؟
تعریف این کالاها را از دو منظر میتوان نگاه کرد؛ اولی کالاهای تولید شده در خاک سرزمینهای اشغالی که البته این کالاها هیچگاه به صورت رسمی و از موادی قانونی وارد کشور نشده و نمیشوند، بلکه بیشتر به صورت قاچاق و از طریق برخی کشورهای همسایه، مانند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و در مقیاس محدود وارد ایران میگردند.
دومی کالاها و خدمات صهیونیستی صرفاً آنهایی نیستند که در محدودهی جغرافیایی سرزمینهای اشغالی تولید میشوند، بلکه کلیهی کالاها و خدماتی هستند که توسط شرکتهای وابسته به سازمانها و سرمایهگذاران صهیونیستی، در قالب شرکتهای بزرگ چند ملیتی تمام یا بخشی از سود آنها، در راستای منافع صهیونیسم جهانی و رژیم غاصب اسرائیل هزینه میگردد.
قدم دوم: چرا باید محصولات صهیونیستی را تحریم کنیم؟
سایت «اورشلیمِ ما» همراه برخی دیگر از گروهها و سایتهای صهیونیستی در سال ۲۰۱۱ این خبر را خطاب به تمام دوستان اسرائیل منتشر کرده است: «این شرکتهای طرفدار اسرائیل هستند. ما باید از آنها حمایت کنیم. لطفاً از این شرکتها حمایت کنید فقط به این دلیل که آنها از اسرائیل حمایت (مالی) میکنند.»
این اقرار آشکار نشاندهندهی در هم تنیدگی سیاست اسرائیلیها با صنایع تجاریشان و بهرهگیری از منابع تامین شده توسط همین صنایع در برنامههای مختلف حمله به فلسطین و کشتار مدم مظلوم آن است.
اگر نگاهی در این لیست بیندازیم، اسامی آشنا را مییابیم که مورد تقدیر صهیونیستها قرار گرفتهاند. برای نمونه، شرکتهایی همچون کوکاکولا (Coca-Cola) و پپسی (PEPSI) که بخاطر ۳۰ سال پافشاری بر حمایت مالی از اسرائیل، مورد تقدیر ویژه مسئولین این رژیم نجس منحوس قرار گرفتهاند.
همچنین شرکت نستله (Nestle) که در سال ۱۹۹۸ جایزه جوبلی اسرائیل را از نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل دریافت کرد؛ جایزهای که بالاترین سطح ستایش اسرائیل از حامیان خود محسوب میشود و تازه پس از آن بود که میلیونها دلار سرمایه گذاری مضاعف نستله در اسرائیل برای تأسیس مراکز تحقیقاتی انجام گرفت.
قدم سوم: دشمنت را درست بشناس!
کالاهای اسرائیلی بر اساس نوع کارکرد و اهمیت اقتصادی و فنی به چهار دسته کالاهای لوکس و تجملاتی، کالاهای ضروری، کالاهای استراتژیک و خدمات فرهنگی– رسانهای تقسیم میشود. علاوه بر برندهایی که در بالا نام برده شد، محصولاتی همچون پیور لایف (جز پرفروش ترین آب معدنی های بازار ایران)، مگی(برندی که با استفادهسی هوشمندانهی نامهای ایرانی برای محصولات خودش (مثل سوپ عدس تبریزی و . . .) و تبلیغات گسترده در حال حاضر حرف اول رو در زمینه سوپ آماده میزنه!)، آدامس پولا، نوشابه فانتا، محصولات الکترونیکی اَپل، دیکشنریهای الکترونیکی Babylon و محصولات الکترونیکی Pioneer بخشی از این محصولات هستند. در حوزه پوشاک و منسوجات نیز برندهایی همچون نایک، Timberland، Sara Lee ، Tommy Hilfiger از جمله این محصولات هستند.
البته با توجه به سیاستگذاری صهیونیستها در حوزههای مختلفی صنعتی و تجاری شرکتهای تولید کننده محصولات حامی رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در اینجا ذکر کردیم.
قدم چهارم: راه حل چیست؟
در حال حاضر در بسیاری از کشورهای اسلامی مردم به طور خودجوش کالاهای اسرائیلی را شناسایی و تحریم کردهاند، حتی مکان های عرضه آن هم مورد تحریم قرار گرفته و خریدی از آنها نمیشود تا فروشگاه ها هم خرید و عرضه این محصولات را ممنوع کنند.
در ایران هم نهادهای خودجوش اقداماتی این چنینی را انجام دادهاند هرچند که گروهی همچنان هم در قبال این موضوع میگویند: «مگر با یک بار نخریدن این محصولات توسط ما که شاید هزینه آن بسیار کم هم باشد، اتفاقی می افتد؟!» ولی باید گفت که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، دریایی که روزی حتما خود ما را نیز در خودش غرق خواهد کرد.
همچنین علاوه بر مردم عادی وظایفی نیز برعهده مسئولین است که در قبال این مسئله نباید بیتفاوت باشند. راهکارهای مختلفی برای حضور مسئولین وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: قطع سود شرکتهای ایرانی که به نوعی با شرکتهای حامی محصولات صهیونیستی در ایران ارتباط و تعامل اقتصادی و مالی دارند، تهیهی لیستی جامع و کامل از کلیهی شرکتها، برندها و مؤسسات اقتصادی و مالی که به نوعی وابسته به رژیم صهیونیستی هستند و با آن تعامل مالی و اقتصادی دارند و پایان همکاری با آنها در جهت اینکه حداقل سود عایده برای این شرکتها از طریق مردم و دولت مسلمان ایران تامین نشود و معرفی کامل و صحیح شرکتهای همسو با منافع رژیم صهیونیستی به مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی و به ویژه رسانهی ملی در جهت آگاهی به مردم در این زمینه و همچنین به میدان آوردن جامعهی نخبگانی در جریان تحریم کالاهای اسرائیلی که سبب تقویت این نهضت و اعتماد عمومی به این نهضت خواهد شد.