به گزارش حلقه وصل: این روزها سی و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی در حال برگزاری است؛ هفتهای که تمام برنامههای فرهنگی در سراسر کشور باید رنگ و بوی کاغذ و کتاب بگیرد، اما اینطور نیست و فقط تعدادی از برنامهها قابلتوجه است و در جذب مخاطب ناموفق.
علی رمضانی مدیرخانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر این دوره از هفته کتاب به عمومی نبودن برنامههای اجرایی از سوی مراکز فرهنگی اذعان میکند و درباره درصد تحقق این برنامهها میگوید: «در خصوص رویکرد ترویجی در ارزیابیها به این نتیجه رسیدیم که تنها 15 درصد برنامهها درجه یک و عمومی است. طبیعتاً در ارزیابیهای بعدی هم اعلام میکنیم که چه میزان برنامههای عمومی اثرگذار بودهاند.»
این بیخبری حتی به کتابفروشیهای انقلاب هم رسیده است. باتوجهبه اینکه نزدیک به 300 کتابفروشی در کشور به سامانه بازار کتاب وصل هستند و در این هفته هم بهازای هر ایرانی 250 هزار تومان تا سقف یک میلیون تومان یارانه تخصیصدادهشده و مردم میتوانند از این ظرفیت استفاده کنند، اما این موضوع در هیچ کتابفروشی تبلیغ نشده است.
تنها تبلیغ موجود با محوریت هفته کتاب در راسته انقلاب فقط بنرهای ورودی ساختمان خانه کتاب و ادبیات ایران است که حتی کتابفروشی «شانزده» که در جنب این ساختمان است، هیچ اعلانی از هفته کتاب و تخفیف و غیره در ویترین خود نزده است. البته در سالهای گذشته خانه کتاب اسامی 60 نهاد فرهنگی و دولتی را بهعنوان فعالان هفته کتاب نام برده است.
امسال اما به گفته رمضانی در این سامانه 300 کتابفروشی فعال هستند و تاکنون 120 هزار ایرانی یک یا چند نوبت از این سامانه خرید کردهاند.