
سرویس تنلگر _ روحالله یارمحمدی: چندی پیش در رادیو زمانه گزارشی با عنوان «پیامدهای مدیریت امام زمانی» منتشر شد که در آن ضمن تمسخر ساحت مقدس امام زمان(عج)، ملت و حکومت ایران به خاطر اعتقاد به منجی آخرالزمان مورد نکوهش و سرزنش قرار داده شد که این مطب در گزارشی با عنوان «اعتقاد به مهدویت و انتظار منجی آخرالزمان(عج)، فریاد رسانههای معارض را درآورد»، در حلقه وصل مورد بررسی قرار گرفت.
اظهارات مطرح شده در رادیو زمانه که انباشته از دروغ، توهم و داستانسرایی است، سبب شد تا به منظور روشنگری، تبیین و تشریح این ادعاهای کاملا انحرافی و شیطانی که رنگ و بوی استعماری دارد و دستپخت معارضان است، با حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا روزبهانی، استاد حوزه علمیه و مدیر گروه فرق و ادیان مرکز تخصصی فرق و ادیان حوزه علمیه قم گفتوگویی انجام دهیم که شرح مفصل آن در ادامه میآید:
دغدغه نان و نام اکبرگنجی را مخالف امام زمان(عج) کرده است
حجت الاسلام روزبهانی با اشاره به سوابق اکبر گنجی، نویسنده این مطلب گفت: نظام سرمایهداری حسابگر است و نان مفت به کسی نمیدهد و اکبر گنجی هم باید زندگیاش بچرخد و هم باید کاری کند تا از سر زبانها نیفتد. بنابراین برای نان و نام، هر روز ادعاهای عجیبی علیه ارزشهای دینی مطرح میکند و رسانههای معارض هم که جیرهخوار دشمنان هستند، باید برای سرپا ماندن خودشان مطالبی را منتشر کنند.
این کارشناس ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه دیدگاه مطرح شده توسط رادیو زمانه، ساخته و پرداخته استعمارگران و استعمارزدگان است، اظهار داشت: استعماگران در سدههای اخیر این شبهه را القاء کردهاند که فقها با زهد و تقوا و مردمداری تبدیل به حاکمان و سلاطین بلامنازع در میان مسلمانان شدهاند؛ این در حالی است که فقهای شیعه در طول تاریخ بر قلوب مردم حکومت کردهاند. مراجع تقلید بر جان و دل شیعیان عصر خود نفوذ کرده و با یک فتوای چند سطری کل جامعه اسلامی را تحت تأثیر نفوذ و عمق کلام خود قرار داده و میدهند و دشمن همیشه از نفوذ علما در قلوب مردم واهمه داشته است.
وی افزود: اکبر گنجی سعی میکند تا در راستای برنامه معاندین نفوذ علما و فقهای شیعه در میان مردم را معکوس و معیوب جلوه دهد و در گذشته نیز در مقالهای با عنوان «امام زمان به چه کار فقهای شیعه میآید»، مدعی شده بود که علما و فقهای شیعه به وسیله امام زمان بر گرده مردم سوار میشوند و مقاصد مادی و معنوی خود را دنبال میکنند.
مدیر گروه نقد جریانهای انحرافی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه معارضان مدرن دینی، مدعیاند که امام زمان(عج) ساخته و پرداخته و اختراع علمای شیعه هستند، افزود: این ادعا که در سخنان موهوم اکبر گنجی نیز وجود دارد، نشأت گرفته از اعتقادات و افکار رهبران فرقه ضاله بهائیت و مبتکر فرقه بابیه، علی محمد باب است. آنها معقتدند که حضرت مهدی(عج) یک موجود موهوم و ساختگی برای مقاصد و نیات شوم علمای شیعه است!
انحرافات اکبر گنجی کاملا ریشه استعماری دارد
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تأکید کرد: دشمنان، مهدویت را یک مساله انحرافی معرفی میکنند و امام زمان(عج) را ابزاری در دست علما و فقها میدانند که میخواهند به وسیله آن بر مردم حکومت کنند. رسانههای معاند در تحریف مساله مهدویت یک مقلد و مدعی صرف از استعمارگران هستند و تنها فرقی که کلام افرادی مثل گنجی با دیگر جریانهای انحرافی مدعی دارد، در نوع بیان و ادبیات گفتار است و با نوعی تهور و رنگ و لعاب غربی توأم شده است، وگرنه تمام این داعیهها و تکذیبیهها به یک نقطه مشترک و یک آبشخور استعماری، میرسد.
وی در مورد این سوال که چرا افرادی مانند محسن کدیور در مقابل نقطه نظرات اکبر گنجی در مورد امام زمان(عج) موضع گرفتهاند، اظهار دشت: فرق کدیور با گنجی این است که وی به هر حال ادعای طلبگی دارد و نمیتواند مانند گنجی نافی ولایت و امامت و متعرض به مساله مهدویت شود؛ هر چند تفکرات و نظریات کدیور هم باید مورد نقد قرار گیرد و آسیبشناسی شود.
شبهات ایجاد شده درخصوص مهدویت هیچگونه پایه علمی ندارد
مدیر گروه فرق و ادیان مرکز تخصصی فرق و ادیان حوزه علمیه قم در ادامه گفت: اینکه فکر شود که سخنان مطرح شده توسط معارضین درخصوص مهدویت حاصل یک تلاش علمی است، اینطور نیست و حرفهای مطرح شده در مورد مسائل دینی پایه علمی ندارد.
حجتالاسلام روزبهانی افزود: اگر گنجی در مورد مسائل مذهبی مطالعهای هم میکند، مطالعاتش جهتدار و شخصی است و برای این است که برای هدفی که دارد، سندسازی کند و دنبال تبیین و تشریح و رهیافت علمی نبوده و نیست. به همین علت اصلا اهل گفتوگو و مناظره نیست و هیچ استدلالی را نمیپذیرد و متعصابانه حرف خود را میزند و حتی حاضر نیست به بدیهیات پاسخگو باشد.
وی تأکید کرد: روش او در مورد مسائل دینی این است که برای اثبات نظریات خود سستترین اسناد را قبول میکند و همان را دستاویز میکند و وقتی کسی اسناد رسمی و محکمی در رد ادعاهایش ارایه میکند، زیر بار نمیرود و عناد میکند.
این استاد امامت و مهدویت با طرح این مطلب که گنجی یک مهره سوخته است و این موضوع را خودش بهتر از هرکسی میداند، درخصوص توجه غربیها به چنین مهره سوختهای گفت: همانطور که قبلا گفته شد، در مسلک غربیها اینطور نیست که نان مفت به کسی بدهند و به هرحال غربیها کسی را که سر و صدا ایجاد میکند و آب به آسیاب آنها میریزد، تنها نمیگذارند، از طرفی اگر به او کم محلی کنند، کسانی که دور او را گرفتهاند و با نوشتههای او تحریک شدهاند، انگیزهشان را برای مخالفت با نظام جمهوری اسلامی از دست میدهند.
تعیین وقت ظهور از زمان امام صادق(ع) مطرود بوده است
وی با اشاره به این نکته که بیشتر ادعاها و حرفهای گنجی آنقدر بیمایه و سطحی است که اصلا ارزش پاسخگویی و وقت گذاشتن را ندارد، افزود: معارضین درباره شبهه ظهور نزدیک است و این ادعا که علمای شیعه در ابتدا برای ظهور وقت تعیین میکردند و وقتی دیدند امام نمیآید تغییر موضع دادهاند، یک مساله مهم را نمیدانند که امام دارای دو غیبت صغری و کبری است که در غیبت صغری که 70 سال طول کشید اصلا بحث تعیین زمان مطرح نبوده است و در غیبت کبری هم که مسأله زمان ظهور مهم میشود، تعیین وقت مطرح نبوده و نیست.
استاد تاریخ و سیره حوزه علمیه افزود: افرادی که مدعیاند شیعیان برای ظهور وقت تعیین میکنند، اصلا خبر ندارند که تعیین وقت ظهور از زمان امام صادق(ع) مطرود بوده و از روایت مستند و محکم مفضلبنعمر کاملا بیبهره ماندهاند. ضمنا مگر بزرگانی مانند کلینی، شیخ مفید، شیخ طوسی برای ظهور وقت تعیین کرده و وعده و وعیدهایی به شیعیان دادهاند که حالا بخواهیم کوس رسوایی علمای شیعه را برای این موضوع به صدا در آوریم.
ای کاش معارضین چند انتقاد ناقابل به اشتباهات کلیسا میکردند
وی با اذعان به این موضوع که متأسفانه برخی از افراد در کلام و فرضیههای خود در مورد زمان ظهور دچار اشتباهات سهوی شدهاند، گفت: وقتی در مورد علوم حسی و تجربی امکان آزمون و خطا وجود دارد، در علوم انسانی نیز که بخشی از آن علوم اسلامی است، فرضیهها و استدلالهای فردی ناصواب هم به چشم میخورد. متأسفانه منتقدان بدون توجه به نظر علمای شیعه و اکثریت روحانیون درخصوص مهدویت به دو- سه نظری که حاصل فرضیههای شخصی و غلط است، استناد میکنند.
مدیر گروه فرق و ادیان مرکز تخصصی فرق و ادیان حوزه علمیه قم با اشاره به اشتباهات و انحرافات بزرگ تاریخی که کلیسا علیه بشریت انجام داده است، گفت: کلیسا با اینکه علنا و رسما با علم و عقل بشری مبارزه کرد و قصد کشتن دانشمندانی مانند گالیله را داشت، هنوز قرص و محکمتر از همیشه با پرجاست و به علت اینکه با افکار دشمنان سازگاری دارد، هیچگاه مورد انتقاد قرار نمیگیرد و به روند و فرآیند تاریخی آن توجهای نمیشود.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به شبهه دیگری که توسط معارضین درخصوص مدیریت امام زمانی مطرح شد، تأکید کرد: اگر کسی در دورانی در مورد توجیه کارش اسم و هدف امام زمان(عج) را بر زبان آورد، دلیل نمیشود که حکومت صالحین و اندیشهها و منویات ائمه اطهار زیر سوال برود و خیلیها در طول تاریخ به نام ائمه اطهار و به کام خود برنامه داشتند، که تبعاتی داشته ولی هیچ ضربه و آسیبی به عصمت و عظمت این خاندان نخورده و چیزی علیه آنها ثابت نشده و نخواهد شد.
نام امام زمان (عج) را نباید برای هر موضوعی خرج کنیم
حجتالاسلام روزبهانی تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) در زمان حیات خود مدعیان دروغین و نواب کذاب داشتهاند و داستانسرایی و حرافی درباره این موضوع که فلان شخصیت سیاسی و فلان روحانی به نام امام زمان(عج) چهها کرده حتی اگر درست باشد که البته اکثر آن هم توهم است، ربطی به دستگاه ائمه اطهار(ع) ندارد و چیز جدیدی نبوده و شاید باز هم از این نوع اتفاقات بیفتد.
وی با انتقاد از وجود برخی از تعارفات و تشریفات اجتماعی در حوزههای ارزشی گفت: متأسفانه در به کار بردن رتبههای علمی و معنوی در دانشگاهها و به ویژه در مقاطع حوزوی و همچنین در برخی دیگر از شقوق اجتماعی و مذهبی درگیر تعارفات و تمجیدهای غیر واقعی و غلوآمیز هستیم. درحالی که اینها همه تبعات دارد و در نهایت به نفع جامعه و اندیشههای ارزشی نیست و بهانه به دست افراد کم سواد و سوءاستفادهگری مانند اکبر گنجی میدهد.
کسانی مدیریت امام زمان(عج) را قبول نمیکنند که ذهنیت غربی به حکومت دارند
حجتالاسلام روزبهانی با تأکید بر اینکه غربیها قصد دارند درباره شکل زندگی، مدیریت اجتماعی و سیاسی ذهن ما را مهندسی کنند، گفت: اینکه عدهای میگویند دنیا را نمیشود با مدیریت امام زمانی اداره کرد، با زیرکی و شیطنت این ادعا را در میان مسلمانان جا انداختهاند که تنها سبک زندگی و سیاستمداری آنها به کار مدیریت جهان میآید. این درحالی است که برای هر کس که اهل انصاف و عقل است ثابت شده است که مدل حکومتداری و سبک زندگی غربیها دردی از مشکلات جامعه امروز دوا نکرده و حتی بر مشکلات زندگی انسانها نیز افزوده است.
این کارشناس حوزه مهدویت با عنوان این مطلب که باید نوع نگاه و برداشت خود را از مدیریت و حکومت صالحه امام زمان(عج) ارتقا دهیم، گفت: از ابتدای شکلگیری اسلام، ائمه طاهرین(ع) تنها دنبال تکوین و احیای ارزشهای دینی در جامعه و ایجاد زندگی منطبق با اعتقادات الهی بودهاند و این چیز غریبی نیست که با مدل زندگی بشر سازگار نباشد و اگر هم در این زمینه شک و شبهه وجود دارد، تنها به این دلیل است که دشمنان اسلام و استکبار جهانی توانستهاند عقاید خود را بر ذهن و جان مسلمانان تحمیل و تداعی کنند.
وی با بیان اینکه هجمهها و شبهات علیه جمهوری اسلامی و مدل حکومتی آن بعد از فتنه 88 تداوم و سرعت بیشتری یافته است، اظهار داشت: غربیها و مواجببگیران آنها فکر کردند بعد از نوسانات سیاسی که در سال 88 شکل گرفت، میان بزرگان و زعمای سیاسی و دینی جامعه انشقاق صورت گرفته و به زعم خود فرصت یافتهاند تا گرهها و شبهات پیچیدهای را علیه ارزشهای نظام ایجاد کنند و با شناخت از دغدغهها و حساسیتهای مردمی، مستقیما دولت و حکومت انقلابی را زیر سوال ببرند.
نگاهِ جامعه کاملا اسلامی به جمهوری اسلامی منشاء پذیرش شک و شبهه است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پرچمدار نهضت بزرگ و جهانی حکومت علوی و پیشرو مدیریت امام زمانی در جهان است، گفت: ما انقلاب کردیم تا ارزشهای فراموش شده حکومت اسلامی را در جهان زنده و پایدار کنیم و باید این رسالت را هر چند که پر هزینه است به نحو احسن به سرانجام برسانیم.
وی با تأکید بر اینکه نباید اعمال و رفتار جمهوری اسلامی را کاملا منطبق با حکومت صالحه اسلامی دانست، گفت: ریشه بسیاری از ناراحتیها و دلخوریها هم از این تفکر ناصواب نشأت میگیرد، برخیها معتقدند چرا همه رفتارها و مناسبات جمهوری اسلامی حتما، قطعا و کاملا با شیوه و منویات اسلامی همخوانی ندارد.
مدیر گروه نقد جریانهای انحرافی مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه امام و رهبری هیچگاه مدعی نبودهاند که تمام عملکرد اجرایی نظام، کاملا با برنامهها و اهداف اسلامی منطبق است، افزود: این نقل معروف است که زمانی حضرت امام خمینی(ره) از یکی از کارگزاران درباره اوضاع مملکت پرسیده بودند و وی هم مدعی شده بود که در حال حاضر تمام مناسبات اسلامی در جامعه جاری است، امام معترض شده و فرموده بودند که هنوز نسیمی از اسلام در جامعه وزیده و تا احیای کامل ارزشهای اسلامی راه زیادی مانده است.
حجتالاسلام روزبهانی با بیان این مطلب که نگاه آرمانی به جامعه اسلامی باعث میشود که در مورد شبهات و انتقادات دشمنان اسلام دچار شک و تردید و سستی عقیده شویم، گفت: باید قبول کنیم که دشمن، دشمنی خود را دارد و هیچگاه برای سنگاندازی علیه اسلام کوتاه نمیآید و مدام در تدارک توطئه و ایجاد شبهه است و موضوعی که باید خوب به آن دقت کنیم این است که باید عقاید و علم خود را نسبت به جامعه اسلامی و حکومت ایران بالا ببریم و نباید هر اتفاق و مشکلی که برای نظام پیش میآید را به گردن اجنبیها بیندازیم. چرا که این تصور باعث میشود دشمن را بسیار باهوش و کارآمد و خود را بسیار ناتوان فرض کنیم.
از طرح سوال و بیان شبهه توسط جوانان درباره نظام و دین نهراسیم
این کارشناس ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم با بیان اینکه دشمن برای تولید شبهه و ایجاد اختلال در کار مسلمانان دارای اتاق فکرهای مجهز و متنوع است، اظهار داشت: علما، روحانیون و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب باید درخصوص پاسخگویی به شبهات مردم و به خصوص جوانان فعالیت کنند و نباید از سوالکردن و ایجاد شبهه درباره مسائلی دینی واهمه داشته باشند و همچنین سوالات و شبهات مطرح شده را نیز نباید صرفا به پای سستی عقیده بگذاریم.
وی با اشاره به شبهه ایجاد شده توسط معارضین در اصل ولایت فقیه و با بیان اینکه ولایت فقیه به عنوان یک اصل در جامعه مسلمین پذیرفته شده است، گفت: حتی کسانی هم که با برخی از وظایف ولایت فقیه مخالفت میکنند، دوست دارند مدیریت و اندیشههای فقهی در قالب ولایتفقیه در جامعه حاکم باشد و اختلاف نظرات صرفا در برخی موارد، در نوع و میزان زعامت است.
حجتالاسلام روزبهانی در پاسخ به این سوال که مخالفان ولایت فقیه درباره پاسخگویی دین به نیازهای متنوع و روزآمد جامعه چه راهکاری دارند، گفت: آنها میگویند فقه یک موجود زنده و جاری و ساری است که نیازی نیست به هر سوال ریز و درشت جامعه پاسخگو باشد و مردم باید خود را با مراتب فقهی منطبق کنند.
مدیر گروه فرق و ادیان مرکز تخصصی فرق و ادیان حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: شبهات جوانان در فضای مجازی و در جامعه ناشی از القائات غربیها و نیز تولید ذهن خودشان است و اغلب جوانان که شبهات دینی دارند، ریشه و باطن زلالی دارند و به اصول پایبندند و این نگاه حتی در نوع جوانانی که در فضایهای مبتذل مجازی هم هستند صادق است و ما باید هوشمندانه به مسائل آنها بپردازیم و نباید نسبت به در مسیر قرار گرفتن جوانان کوتاهی کنیم.