به گزارش حلقه وصل: این روزها یکی از موضوعات پرسروصدا که روزانه بخشی از اخبار جراید و رسانههای داخلی و بعضاً خارجی را تشکیل میدهد موضوع تبلیغ فیلمها، سریالها، بانکها و کالاها ایرانی در برخی شبکههای ماهوارهای بخصوص شبکهای به نام «جِم، GEM» است.
این شبکه با پخش تیزرهای مختلف و با مضمون «با خرید کالای باکیفیت ایرانی از صنعتگر و تولیدات ایرانی و اقتصاد ایرانزمین حمایت کنیم» و همچنین «انتخابه منه چون ماله وطنمه» محصولات مختلف فرهنگی، هنری و کالاهای ایرانی را تبلیغ میکند.
بر کسی پوشیده نیست که این شبکه و محتوای غیرقابلدفاع آن و همچنین گردانندگان معلومالحالی که دارد قطعاً از این تبلیغات در ظاهر درست و منطقی-که جای آن در رسانههای کشورمان خالی است- اهداف دیگری در سر دارد. دفتر مرکزی این شبکه در ترکیه قرار دارد و از برنامههای متعدد و متنوع غیراخلاقی آن بهراحتی میتوان دریافت که هدف اصلی این شبکه از بین بردن بنیان اصیل خانواده ایرانی است و با ایجاد ترغیب عشقهای مثلثی و مربعی و ترویج بیغیرتی و بیبندوباری چه در سر میپروراند.
گفته میشود سعید کریمیان رئیس شبکه جم از اعضای اصلی گروهک ضالهی منافقین بوده و حتی برخی از اعضای خانواده وی نیز عضو این گروهک بودهاند، حمایتهای آشکار کشور ترکیه و رژیم سعودی که از حامیان اصلی تروریسم در منطقه و به وجود آورندهی گروهکهای تکفیری و داعش در منطقه هستند نیز بر این ادعای شوم بودن اهداف این شبکه ماهوارهای صحه میگذارد.
اما وقتی تبلیغات گسترده و حمایت این شبکه از کالاهای ایرانی را میبینم، سؤالی که برای بسیاری از افراد پیش میآید این است که اگر این شبکه وابسته به کشورهای معاند با ایران است پس چرا کالاهای ایرانی را تبلیغ میکند؟ در ایران ضربالمثلی از قدیم رایج است که میگوید «هیچ گربهای محض رضای خدا موش نمیگیرد» اگر طبق همین ضربالمثل هم حساب کنیم شبکه «جم» با این گردانندگان و حامیان برای پیشرفت ایران و اجرای منویات مقام معظم رهبری اقدام به چنین تبلیغات گسترده از کالاهای ایرانی نمیکند
.
قبل از این جنجال رسانهای و منع قانونی برای تبلیغات محصولات ایرانی در این شبکه برخی از عوامل فیلمها تیزر اصلی فیلمشان را در اختیار این شبکه قرار میدادند تا با استفاده از تبلیغات این شبکه ماهوارهای بتوانند مخاطبین بیشتری از داخل و خارج کشور جلب کنند، اما وقتی پای این تبلیغات رسانهای به مراجع قانونی باز شد و برخی هزینههای سنگین برای دفاتر پخش این فیلمها و کالاها ایجاد کرد، شبکه «جم» نیز بیکار ننشست و دست به تبلیغات گسترده کالاهای ایرانی زد، کالاهایی که حتی برخی از شرکتها اعلام کردهاند که تاکنون درخواستی برای تبلیغ کالایشان به این شبکه ندادهاند. «جم» با این شگرد رسانهای قصد دارد اعتماد جامعه ایرانی را نسبت به خود جلب کند و با این کار اهداف اصلی و بلندمدت خود را دنبال کند.
اعتمادسازی میان جامعه از لازمههای اصلی بقا و دوام یک رسانه است، این موضوع را حتی در مجموعه رسانهای «بیبیسی» میتوان بهوضوح مشاهده کرد، «بیبیسی» رسانهای است وابسته به ملکه انگلیس و دشمنی دیرینه و آشکار اما موذیانه انگلیس با ایران هم برای جامعه عقلایی ایران امری بدیهی است اما این رسانه با تلاش گسترده در طول سالیان تأسیس خود و خلط کردن بسیاری مسائل درست با تحلیلها و مسائل نادرست سعی در اعتمادسازی میان جامعه ایران را دارد. «جم» نیز با این شگرد موضوع اعتمادسازی میان جامعه ایرانی را دنبال میکند و با عوامفریبی سعی در القای رسانه خود بهعنوان یک رسانه همسو با مردم ایران را دارد اما اگر کمی در مورد برنامهها و محتوای فیلم و سریالهایش تأملکنیم میبینیم که چه اهداف شومی برای از بین بردن اخلاق و غیرت در جامعه ایران در سر میپروراند.
اما نباید از باهوش بودن عوامل شبکه «جم» نیز غافل باشیم چراکه آنها دقیقاً روی نقطهای دست گذاشتهاند که جای آن در رسانههای داخلی بهشدت خالی است و هیچیک از رسانهها و مسئولان کشور اهتمامی به آن ندارند و آن جای خالی حمایت و تبلیغ درست و صحیح محصولات ایرانی در داخل ایران است. تبلیغاتی که هزینه بسیار سنگین آن در داخل و بالعکس هزینه ناچیز آن در این شبکه بسیاری از تولیدکنندگان را برای تبلیغات کالا در این شبکه وسوسه میکند. «جم» این موضوع را به خوبی دریافته و از آن بهعنوان فرصتی برای جلب اعتماد جامعه ایران و پیشبرد اهداف خود استفاده میکند
.
این شبکه از تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری مانند نویسندگان، فیلمسازان، نقاشان و ... دعوت میکند که محصولات و آثار خود را بهطور رایگان جهت معرفی به مخاطبان به این شبکه بفرستند و این کار را وظیفه خود در حمایت از هنرمند ایرانی میدانند.
»جم» در اقدامی جالب کمپین «حمایت از کالای ایرانی» راهاندازی کرده و در آیتمهای مختلف در سخنانی مانند کشاورز ما بهترین محصول را خواهد کشت، صنعتگر ما بهترین محصول را خواهد ساخت، من امروز و هرروز هر آنچه را خواهم خواست که نام ایران بر روی آن نقش بسته باشد و با کمک به تداوم و پویایی تولید، با ایجاد فرصتهای شغلی و زدودن بیکاری و جذب و ماندن سرمایهها در کشور اقتصاد سرزمینمان را بارور کنیم را سرلوحه تبلیغات خود قرار داده و مجریان این شبکه بارها در طول روز بر «ایجاد اشتغال»، «جلوگیری از خروج ارز» و «رشد اقتصادی» باهدف حمایت از تولید داخل تأکید کرده و مخاطبان را بر استفاده از کالای و محصولات ایرانی تشویق و ترغیب میکنند.
یکی دیگر از روشهایی که این شبکه برگزیده، مقایسه محصولات داخلی با نمونههای خارجی ازنظر کیفیت، قیمت،ویژگیهای مختلف محصول، گارانتی و ... است که برای نمونه رادیاتورهای تولید داخل و یا رنگ مو و محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی را با مقایسه مستقیم با محصولات ایتالیایی به مخاطبان معرفی میکند و در ضمیر ناخودآگاه مخاطب جا میاندازد که استفاده از محصولات ایرانی بهطور ۱۰۰ درصدی به نفع آنهاست.
این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی از هزینه بالای تبلیغات در شبکههای مختلف صداوسیما، روزنامهها، بیلبوردهای خیابانها و بزرگراهها همواره گلایه داشته و پرداخت این مبالغ را در توان خود نمیبینند.
در کنار آن باید گفت که دولت و دستگاهها و ارگانهای مختلف باوجود تأکیدات فراوان نسبت به حمایت از تولید داخلی باهدف رونق اقتصادی و خروج از رکود هیچ حمایتی از این بخش نکرده و سبب شدهاند تا در چند ماه اخیر چند کارخانه و واحد تولیدی قدیمی و نامدار کشور به ورطه ورشکستگی و تعطیلی بیافتند.