سرویس حاشیه نگاری: «جواد شمقدری» نویسنده و کارگردان سریال الف ویژه «انقلاب دوم» با اشاره به دشواری های تولید سریال های تاریخی معاصر نسبت به سریالهای تاریخی کهن گفت: به نظر من ارزیابی غلطی است که عدهای ساخت و فضاسازی سریال های تاریخ معاصر و به ویژه سه و چهار دهه اخیر را ساده تر از سریال های تاریخی قدیمی می دانند. زیرا به اعتقاد من ساختن یک سریال که داستان آن در سال ۵۷ بگذرد بسیار سخت تر از یک سریال مربوط به دوران صدر اسلام است.
وی ادامه داد: تغییر فضای شهری، معماری، سبک زندگی، وسایل و امکانات افراد رد ۳۷ سال بعد از انقلاب به قدری زیاد بوده است که اکنون نمی توان سراغی از آن ها در کوچه و خیابان گرفت و فضاسازی آن دوران بسیار دشوار است. حتی اگر بخواهید در یک اتاق ساده نیز تصویربرداری کنید متوجه خواهید شد که بدون ساخت یا تهیه وسایل مربوط به دوران انقلاب و جنگ امکان پذیر نیست. بنابراین همه عناصر یک سریال تاریخ معاصر از علمک گاز تا پلاک ماشین ها و سبک معماری خانه ها همه و همه تغییر کرده است و این هزینه ها و تولید یک پروژه را سنگین و سخت میکند.
شمقدری همچنین خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تاریخ معاصر چند دهه اخیر راویان زنده و مدعیان زیادی هم دارد که همین موضوع نگارش فیلمنامه درباره این دوران را هم سخت و دچار حساسیت می کند. با این حال من تلاش کردم واقعیت های تاریخی را در دوره ای که خودم در آن زیسته و تجربه اش کرده ام، به گونه ای جا بدهم که معترضی نداشته باشد.
کارگردان فیلم «توفان شن» با بیان این که نام «انقلاب دوم» از تعبیر امام خمینی (ره) در ارتباط با حادثه طبس برای این سریال انتخاب شده است، درباره ویژگی های اقتباسی این اثر از رویدادها و جریانات تاریخی عنوان کرد: در «انقلاب دوم» حتی ما به بخشی از اشتباهات و دروغ های فیلم «آرگو» هم پاسخ می دهیم و بخش دیگر این پاسخ را در نظر دارم تا در فصل دوم سریال در فیلمنامه پاسخ بدهم.
وی در پاسخ به این که چرا همواره عملکرد ما در برابر تهاجمات فرهنگی سایر کشورها تدافعی است و نه حمله ای، گفت: به نظرم مهم ترین دلیل این عملکرد این بر می گردد به سیاست های فرهنگی بخش های مختلف. صدا و سیما هم باید در این زمینه تهاجمی عمل کند. البته شاید جاهایی دستمان از نویسنده و کارگردان خوبی که بتوانند ابتکار عمل را به دست بگیرند، کوتاه باشد. اما در مجموع به نظر می رسد ما از منظر کلان در عرصه های بین المللی منفعل هستیم یا اصلا دست به عمل نمی زنیم.
شمقدری با بیان این که ایده پرداختن به ماجرای تسخیر سفارت آمریکا را از زمان ساخت فیلم سینمایی «توفان شن» در نظر داشته است، تصریح کرد: طرح نوشتن این فیلمنامه و ساخت سریالی درباره این جریان سال ها در ذهنم بود. اما ابتدا «توفان شن» را درباره حادثه طبس ساختم که به نظرم در نوع خود یک فیلم تهاجمی بود. زیرا غربی ها علیرغم این که همیشه می خواستند ماجرای توفان شن طبس را کتمان کنند با فیلمی رو به رو شدند که اتفاقا موضوع محوری اش را این حادثه قرار داده بود. آن زمان هم اینترنت به گستردگی حالا نبود و ما دسترسی کمی به اطلاعات و بازتاب های کار داشتیم. با این وجود من همان دوران مطلع شدم که حافان منافع سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا هم در ایران است، به صورت مخفیانه سر صحنه فیلمبرداری ما آمدند و جاسوسی کردند. بعد از آماده شدن فیلم هم خبرنگاران خارجی به ایران آمدند و اطلاعاتی گرفتند و کار را بعد از آن بایکوت خبری کزدند. اما این فیلم کارکرد خود را در نهایت داشت. حتی یکی از دوستانم که در آمریکا زندگی می کرد، به من گفت «توفان شن» در اینجا مخفیانه دست به دست می شود و شبیه یک جرم است.
وی در همین رابطه افزود: به نظرم اگر اقدام ما تاثیرگذار و به موقع باشد، ما می توانیم از عنصر ضد حمله هم برای مقابله با تهاجم فرهنگی استفاده کنیم. برای مثال همین که دروغ های فیلم «آرگو» که از قضا جایزه اسکار آن را به دلیل اهمیت برای آمریکا میشل اوباما می دهد، افشا شود، کافی است. از این رو گاهی از تهدید دشمن می تواند تبدیل به فرصت شود و من سعی کردم در «انقلاب دوم» به بخشی از دروغ های آرگو پاسخ بدهم.
گفتنی است سریال «انقلاب دوم» داستان مهناز و مهدی دو جوانی است که از خواستگاه های اعتقادی و اجتماعی متفاوتی برخوردارند. آن ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ناگزیر به سفرهایی به سراسر کشور می شوند که در طی آن رازی برایشان آشکار می شود...
بازنویسی فیلم نامه این سریال الف ویژه ه قلم جواد شمقدری و سیدناصر هاشم زاده در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی انجام شده است و پس از آن برای تولید به کارگردانی جواد شمقدری توسط محمد خزاعی در مرکز امور نمایشی سیما تهیه و تولید خواهد شد.