
سرویس معرفی _ محمد زندی: اولین نشست خبری اولین دوره جشنواره مردمی بازیهای رایانهای عمار با حضور حسن عباسی، دبیر جشنواره بازیهای رایانهای؛ وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.
در ابتدای این نشست رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره بازیهای رایانهای درباره علت جدا بودن این جشنواره از جشنواره فیلم عمار گفت: به منظور اینکه نمی خواستیم جشنواره بازیهای رایانهای زیر سایه جشنواره فیلم عمار قرار بگیرد، تصمیم گرفتیم آن را به صورت جداگانه و در اردیبهشت ماه برگزار کنیم.
وی افزود: سازندگان بازیهای رایانهای و بازینویسان میتوانند تا 15 اسفندماه آثار خود را در 6 موضوع استقلال خواهی و استقلال ستیزی، تحولات منطقه و مسئله فلسطین، بیداری اسلامی، فناوری هستهای، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی و اسلامی و بازی های اقتباسی به آدرس جشنواره ارسال کنند.
منفرد در خصوص قالبهای بازیها گفت: قالب های مسابقه اولین دوره بازی های جشنواره عمار عبارتند از: بازینامه نویسی، بازی های موبایلی یا اندروید و بازیهای تک مرحله و چند مرحله ای رایانهای.
در ادامه این نشست حسن عباسی درباره جایگاه بازیهای رایانهای اظهار داشت: بحث بازیهای رایانهای عصارهای از هفت هنر است و کمتر از 10 سال آینده بازیها هستند که تحولات ساختاریِ نظامسازی جوامع را ایجاد میکنند.
وی خاطر نشان کرد: ثقل کلاسداری در آموزش و پرورش در بازی تمرکز می کند و در مفهومسازی اخیر از آموزش، اصالت در بازی قرار گرفته است. در حوزه علوم دانشگاهی هم در آینده شاهد خواهیم بود که نظامسازی از طریق سازوکارهای بازیها رقم خواهد خورد.
وی بیان داشت: بر اساس مطالعات مختلفی که در مراکز تحقیقات استراتژی در اروپا اعلام شده است تلویزیون، رادیو و سینما با ریزش شدید مخاطب روبرو میشوند و چنین مسئلهای را در سینمای ایران هم شاهد هستیم. یکی از دلایل چنین امری این است که آثار سینمایی و تلویزیونی یک سویه هستند و امکان تعامل وجود ندارد. صنعت ملی رسانه با بحران عدم تعادل روبرو است.
عباسی به ویژگی های بازیهای رایانهای اشاره کرد و بیان داشت: بازیهای رایانهای سه ویژگی را دارند که در سایر رسانهها وجود ندارد؛ نخست اینکه نقش اول بازی را مخاطب بازی خواهد داشت. دومین ویژگی این است که در کارهای سینمایی نمیتوان هیچ دخل و تصرفی داشت ولی در بازی کامپیوتری این امکان برای کاربر وجود دارد که سناریوهای مختلف را اعمال کند و سوم اینکه کارگردانی کار در بازیهای رایانهای به دست مخاطب است و در حقیقت خودش صحنه را کارگردانی میکند
.
وی تصریح کرد: کنشگری و آزادی شخص بازیکننده در بازیهای رایانهای سبب شده است که رسانههای دوره قبل مثل سینما، رادیو و تلویزیون مخاطبانشان را از دست دهند. زیرا نسل جدید درگیر قابلیت تعامل با بازیهای رایانهای شده است.
وی با تاکید بر اینکه جهتگیری جشنواره بازیهای رایانهای عمار به خاطر امنیت نظامسازی این رسانه است، گفت: بر اساس تحقیقاتی که موسسه «ترند وان» انجام داده است دگردیسی در جامعه به پنج مرحله تقسیم شده است. جامعه صنعتی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانشپایه که از جمله ویکیها و تعامل اشتراک بین دانشها در آن دیده میشود و جامعه چهارم جامعه مجازی است که بر مبنای اصالت و کاراکتری است که مخاطب خلق میکند. برای اولین بار است که این اتفاق در تاریخ مدرن تحقق یافته است و فرد در قالب آواتار اسطوره خودش را میسازد و این کنشگری در طول تاریخ بشری سابقه نداشته است.
دبیر جشنواره بازیهای رایانهای عمار به پنجمین مرحله دگردیسی جامعه از منظر موسسه تحقیقاتی «ترند وان» اشاره کرد و افزود: جامعه الحاقی در کمتر از 10 سال آینده فراگیر خواهد شد و ثقل آن در بازی است. بازی فقط یک پدیده هنری، رسانهای و سرگرمی نیست. اهمیت بازی در سیاستگذاری فرهنگی به عنوان ثقل اقدامات فرهنگی محسوب میشود.
وی درباره اهداف جشنواره بازیهای رایانهای عمار گفت: مهمترین هدف این است که جامعه نگاه جدی به موضوع بازی پیدا کند و اینکه مسئولان بازی را به عنوان پدیده نوظهور و گران بپذیرند و حمایتهای جدی کنند.
عباسی توزیع را مهمترین مسئله برای بازیهای رایانهای دانست و عنوان کرد: عمده بازیهایی که در کشور تولید میشوند بیشترین صدمات مالی و اقتصادی را از این حوزه میخورند. یکی از موضوعاتی که در جشنواره پیگیری میکنیم این است که عقبه پشتیبانی بازیهای رایانهای قوی شود چون متفاوت از انواع دیگر رسانهها است.
در ادامه این نشست خبری وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: در مواجهه با غرب سه رویکرد متفاوت وجود دارد؛ عدهای از ابزارها فرار میکنند و برای مصونیت رویکرد فرار را انتخاب میکنند. گروهی دیگر هم هستند که فقط نقد میکنند. اما رویکرد سوم بنا به تعبیر شهید آوینی این است که حجاب تکنیک را در اختیار میگیرند و ابزارها را به نفع آرمانهای ملکوتی مصادره میکنند.
وی با اشاره به موضوع ساخت بازیهای رایانهای گفت: بچههای انقلاب در این عرصه هم فرصتهای خوبی به دست آوردهاند ضمن اینکه فضای بازی ابعاد فلسفی و منطقی دارد و جامعه ایرانی با همان عقبه فرهنگی و فلسفی خود می تواند قابلیتهای چشم گیری را فراهم کند.
جلیلی ادامه داد: در خصوص بازیهای رایانهای گنجینه بسیار بزرگی در اختیار داریم. چون اسطوره ها و ماجراهای بسیاری در کشور داریم که میتوان از آنها برای ساخت بازی استفاده کرد. جشنواره بازیهای رایانهای میتواند این بستر را فراهم کند که بازیسازان و مهندسان جوان کشور، نظریهپردازان و هنرمندان به هم نزدیک شوند. تا به امروز آثار نسبتا خوبی تولید شده است و امیدواریم این جشنواره فرصتهای دیگری را فراهم کند.
وی در مورد حمایتهای مالی که از ساخت بازیهای رایانهای صورت خواهد گرفت، گفت: من از سمت مدیریت فرهنگی مشهد این وعده را میدهم که پروژهها و موضوعاتی که در مورد واقعه مسجد گوهرشاد ساخته شود، حمایت مالی کنیم و از کسانی که در موضوع واقعه مسجد گوهرشاد و 7 سال دفاع مقدس یعنی سالهای 1313 تا 1320 از زمان صدور فرمان کشف حجاب تا کنار رفتن دیکتاتوری رضاخان بازی بسازند، حمایت مالی میکنیم.
حسن عباسی در انتهای جلسه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: مهمترین هدف جشنواره مردمی بازیهای رایانهای عمار موضوع گفتمانسازی است و 3 جامعه هدف از جمله مردم یا مخاطبان بازیهای رایانهای، مسئولان و جامعه نخبگان و سوم بازیسازان و بازینویسان را درگیر میکند.
عباسی همچنین از ترجمه کتاب «فلسفه بازیها» و انتشار آن برای ایام جشنواره خبر داد.