
سرویس حاشیه نگاری: سومین و آخرین قسمت از مستند «هفت باز میگردد» شب گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد. در این قسمت افخمی به سراغ فیلمسازان جوان رفته بود. نرگس آبیار، نوید محمودی و شهرام مکری!
برنامهی دیشب هفت، دوباره با یک نمای وسترن شروع شد. دوئل فراستی و افخمی! کارگردان «روباه» از منتقد برنامهاش در خواست میکرد که به خاطر برخی مصالح! به فیلمها گیر ندهد! البته نقطه قوت برنامه دیشب هم مانند برنامه هفته قبل حضور فراستی و نقدهای تند و تیزش به روشنفکرها بود. نقدهایی که شاید برای خیلیها تلخ باشد اما جای خالی آنها در رسانه ملی احساس میشد.
افخمی این بار به سراغ فیلمسازان جوانی رفته بود که تجربههای اول خود در سینما را میگذراندند. برادران محمودی که با فیلم «چند متر مکعب عشق» اسم و رسمی پیدا کردهاند، در مقابل دوربین هفت از سختیها و مشکلاتشان در فیلمساز شدن گفتند. از اینکه نه با اسم پدر و نه با یک سرمایه بادآورده، بلکه فقط و فقط با پشتکار و کار و کار و کار به اینجا رسیده بودند.
نرگس آبیار، کارگردان فیلم موفق «شیار 143» فیلمساز جوان دیگری بود که افخمی در این برنامه به سراغش رفته بود. بررسی علل موفقیت فیلم «شیار 143» مهمترین موضوع این گفتگو بود. افخمی علت اصلی موفقیت این فیلم را در انتخاب سوژهای مرتبط با عواطف زنانه که البته تاکید بر آن، باعث نردیک شدن فیلم به فیلمهای ترسناک شده بود، میدانست.
سوژه بعدی افخمی در برنامه دیشب، فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری بود. افخمی در این گفتگو با ستایش شهرام مکری برای خلق این اثر، فیلم «ماهی و گربه» را تجربهای نو و تازه در سینما قلمداد کرد که وی را امیدوار به آینده سینما کرده است.
مهمان جالب دیشب اما امیرحسین علم الهدی، دبیرشورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» بود. افخمی که از اولین برنامه سری جدید «هفت» قرار بود تمام تلاشش را معطوف به نجات سینمای ایران کند، حالا به سراغ گروه هنر و تجربه رفته است! علمالهدی هم با افتخار از آمار فروش و اکران گروه هنر و تجربه میگفت و اینکه هنر و تجربه امنیت ملی کشور را تامین میکند!
در برامه دیشب چندین بار هم تیزر فیلمهای هنر و تجربه در برنامه هفت نمایش داده شد! حالا چه ارتباطی بین نجات سینمای ایران با تبلیغ گروه هنر و تجربه در رسانه ملی وجود دارد؟! الله اعلم!
در انتهای برنامه دیشب همچینن آماری از فروش سینمای ایران ارائه شد که نکته جالبش حضور فیلم «روباه» در قعر جدول فروش بود که وقتی مجری این قسمت از برنامه علت این موضوع را جویا شد، افخمی با اشاره به اینکه سعی کرده فیلم پرفروش بسازد، اعلام کرد که نمیداند چرا این اتفاق افتاده است؟!
و حالا سوال اینجاست که آیا واقعا آقای افخمی که قرار است به قول خودش «دن کیشوت» سینمای ایران باشد، نمیداند چرا فیلم «روباه» مخاطب نداشته است؟! آیا نجات سینمای ایران در پخش تیزر گروه «هنر و تجربه» است؟!