سرویس حاشیهنگاری _ محمد زندی: سال گذشته وقتی در جریان هشتمین جشنواره فیلم سینماحقیقت، مستند ضعیف «چنارستان» به نمایش درآمد بسیاری از منتقدان و تحلیلگران به موضوع این مستند و سیاسیکاری آن انتقاد کردند. اما هدیه این بیتوجهی به انقلاب، جایزه سینما حقیقت بود و حالا پخش این مستند از رسانه ملی بود!
چد روز پیش در گزارش« آیا پای مستند «فدایت شوم پهلوی» به تلویزیون باز میشود؟!» به این موضوع پرداختیم. در همین راستا و برای بررسی دقیقتر و کارشناسانه این مستند و پخش آن از صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفتگویی داشتیم با محسن یزدی، از فعالین جبهه فرهنگی و مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری که در ادامه میآید.
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری در گفتوگو با حلقه وصل در خصوص مستند «چنارستان» گفت: این مستند به بهانه تاریخچه خیابان ولیعصر، حرف دیگری را میزند. البته تحقیقات این مستند هم در مواردی دچار خدشه است و حتی محقق این مستند، آقای طهامینژاد طی یک نامه درباره تحقیقات این مستند اعتراض کرد!
وی با تاکید بر اینکه باید کارهای دیگر آفریده، کارگردان مستند را دید، اظهار داشت: وقتی دیگر آثار این مستندساز را میبینیم، متوجه می شویم که «چنارستان» در ادامه دیگر کارهای اوست. اثر پیشین آفریده «نی آوران» به تطهیر خاندان پهلوی میپردازد و به بهانههای مختلف بحث پهلوی را در تقابل با جمهوری اسلامی نشان میدهد. به طوری که در قدیم ما چقدر خوب و خوش بودیم ولی الان شرایط جور دیگری است.
این فعال فرهنگی افزود: وقتی چنارستان را تماشا میکنید، به نظرتان میآید که رضاشاه قهرمان است و اساسا قهرمان خیابان ولیعصر رضاشاه است و هر چه در گذشته وجود داشته خوب بوده و هر چه که امروز هست، خوب نیست!
یزدی «چنارستان» را مستندی غیرمنصفانه عنوان کرد و بیان داشت: البته نمیتوان نیت کارگردان را بیان کرد ولی وقتی دیگر آثار این کارگردان را مشاهده میکنیم، متوجه تلاش ایشان برای تطهیر و تقدیس پهلوی میشویم.
وی درباره پخش این مستند از شبکه مستند سیما گفت: حقیقت این است که در عرصه فرهنگی آنقدر اتفاقات عجیب میافتد که دیگر این موارد برای ما تعجببرانگیز نیست.
مدیر مرکز مستند سوره با بیان اینکه مدیران تلویزیون از پخش این مستند نیت بدی نداشتند، تصریح کرد: در هر صورت چه نیت خوب داشته باشند و چه نداشته باشند، نتیجه کار یکی است و این مستند از تلویزیون پخش شد. البته اعلام شده که این مستند حدود 20 دقیقه کوتاه شده است ولی آن چیزی که بنده دیدم، نشان میداد شاکله خودش را حفظ کرده است؛ زیرا اساسا فیلم قابل اصلاح نیست!
یزدی اضافه کرد: وقتی کارگردان از ابتدا تصمیم گرفته است که حرف خودش را در قالب فیلم بیان کند دیگر فرقی نمیکند که 20 دقیقه از فیلم را هم کوتاه کنید. زیرا حرف فیلم در تمام صحنهها وجود دارد و محتوا ثابت است و خیلی سادهانگارانه است که بتوانیم با حذف قسمتهایی حرف مستند را تغییر دهیم.