به گزارش حلقه وصل، بدون شک بیانیه چهل سالگی انقلاب هرگز نباید محدود به بررسی در نشست ها و همایش ها گردد بلکه به عنوان زیرساخت گام دوم انقلاب می بایست مبنای برنامه ریزی در تمامی تصمیم گیری های نظام اسلامی باشد. بر این اساس نظر به اهمیت بخش نخست علم و پژوهش در استحکام بخشی به سنگ بنای زیرین انقلاب؛ در ذیل در دو بخش و در هر بخش ۴۰ راهبرد در حوزههای علم و پژوهش و فناوری و در صورت توفیق در دیگر سرفصل های هفتگانه بیانیه نیز در هر فصل ۴۰ پیشنهاد ارائه می گردد. بدون شک اگر برنامهریزان و نخبگان نظام اسلامی به ویژه جوانان در قالب خرد جمعی به تدوین و تبیین راه های عملیاتی سازی بیانیه چهل سالگی انقلاب پردازند، چرخ قدرتمند انقلاب اسلامی در نیل به اهداف رفیع بیانیه با پشت سر گذاشتن مشکلات کنونی با شتاب بیشتری افقهای روشن انقلاب اسلامی را با محوریت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در خواهد نوردید:
۱- تشکیل هسته های جهاد علمی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور با هدف بررسی توانمندی های علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور در جهت ایفای نقش در گام دوم انقلاب.
۲- تشکیل شوراهای جهاد علمی متشکل از سرشاخه های علم و فناوری در حوزه های مختلف در هر یک از وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی با هدف برنامه ریزی لازم برای کم کردن فاصله با قله های دانش جهان و عبور از مرزهای کنونی دانش و نیز تشکیل شوراهای متناظر نظارت بر جهاد علمی در جهت رصد حرکت علمی کشور در راستای اهداف پیش بینی شده در هر یک از وزارتخانه های ذیربط.
۳-ماموریت گرا نمودن هسته های جهاد علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور بر پایه توانمندی های علمی ارائه شده از سوی هسته های جهاد علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور.
۴- تشکیل شوراهای نظارت بر جهاد علمی در جهت رصد حرکت علمی کشور در راستای اهداف پیش بینی شده در هر یک از وزارتخانه های ذیربط.
۵- تشکیل جام های مختلف علم و فناوری و راه اندازی مسابقات انتخاب لیگ برتر جهاد علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و دسته بندی دانشگاه ها بر پایه رتبه های کسب شده در رقابتها.
۶- انتخاب برجسته ترین و توانمند ترین نیروهای علمی کشور از میان تیم های لیگ برتر جهاد علمی در حوزه های مختلف جهت ورود به شورا های جهاد علمی کشور.
۷- به میدان کشاندن کلیه توانمندیهای علمی کشور از طریق فراخوان برنامه محور نیروهای نخبه علمی و فناوری و تاثیر گذار در پیشرفت کشور، در جهت دستیابی به مرزهای نوین دانش و ورود توانمندیهای علمی و فناوری کشور به چرخه تولید و پیشرفت کشور
۸- اتخاذ سازوکار لازم جهت تسهیل مشارکت نیروهای نخبه و توانمند علمی در عرصه ای مختلف جهت ایفای نقش در گام دوم انقلاب
۹- تحول در نظام آموزشی و پژوهشی کشور در راستای کار آمدی و شتاب در حرکت علمی و عبور از مرزهای دانش و نوسازی دانشگاه ها متناسب با آغاز گاز گام دوم انقلاب.
۱۰- حذف جناح بندی های سیاسی و گروهی در مدیریت مراکز علمی و پژوهشی کشور با هدف بهره گیری از توانمندترین و شایسته ترین نیروهای وفادار به انقلاب در رأس نظام تصمیمگیری علمی و پژوهشی کشور در جهت بهره گیری از تمامی توانمندیهای علمی و مدیریتی کشور در راستای نیل به اهداف بلند گام دوم انقلاب.
۱۱- تدوین برنامه علمی و فناوری گام دوم انقلاب بر پایه چشم انداز بیانیه چهل سالگی انقلاب و تعیین سهم کلیه دستگاه ها بر پایه شاخص های تعیین شده در برنامه.
۱۲- جلوگیری از رکود در مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور و اعطای اعتبار برپایه ایفای نقش در تبدیل علم به ثروت و شتاب در پیشرفت کشور.
۱۳- اتخاذ سازکار تشویقی و ترجیهی جهت ترغیب نخبگان و دانشمندان به پژوهشهای فناورانه منجر به خود کفایی و پرهیز از انجام پژوهشهای غیرضرور و ناکارآمد.
۱۴- توسعه مراکز تخصصی و تحقیقاتی استانداردسازی توسط بخش خصوصی بمنظور ارائه خدمات تخصصی در راستای بالا بردن سطح رقابت، نظارت و ارتقاء کیفیت محصولات صنعتی بر پایه استانداردهای به روزرسانی شده از سوی سازمان استاندارد ملی ایران و تشویق صنعتگران به ارتباط با این مراکز
۱۵- توسعه هدفمند و برنامه محور شرکتهای تعاونی دانش بنیان بعنوان پل ارتباطی بین دانشگاه، صنعت و نیاز کشور
۱۶- برنامهریزی تشویقی در جهت حمایت ویژه از توسعه فناوری های نانو و بیو و اتخاذ سازوکار لازم بمنظور تسهیل و تسریع در تجاری سازی این محصولات در راستای توسعه صادرات مبتنی بر فناوریهای نوین و پیشرفته.
۱۷- احداث شهرکهای صنعتی دانش بنیان و برنامه ریزی در جهت تسهیل در ارائه خدمات مشترک زیربنائی، فنی و مهندسی، طراحی، IT و دیگر خدمات مورد نیاز واحدهای مستقر با هدف کاهش سطح سرمایه گذاری و هم افزایی و ارتقاء بهره وری در کشور.
۱۸- برنامهریزی لازم در جهت جذب نخبگان و نیروهای ماهر و متخصص در بدنه دستگاههای اجرایی و واحد های صنعتی در راستای ارتقاء سطح علمی کارشناسی دستگاهها و توانبخشی علمی واحدهای صنعتی.۱۹
۱۹- هدایت هدفمند و ماءموریت گرای پارکهای علم و فناوری در جهت توسعه شرکتها و بنگاههای دانشبنیان با هدف خود اتکایی در تولید مواد اولیه صنعتی وارداتی مورد نیاز بخش صنایع کشور.
۲۰- بهره گیری از دیدگاههای تخصصی پژوهشگران، دانشمندان و نخبگان در جهت هدفمندسازی اعتبارات پژوهشی و تأسیس قطبهای پژوهشی منجر به تولید کالاهای با فناوری نوین و پیشرفته (HI-TECH) بر پایه مزیتها و توانمندیهای منطقهای و استانی در کشور.
۲۱- ساماندهی فعالیتهای پژوهشی و اقدامات نوآورانه در راستای توسعه و پیشرفت کشور از طریق تقاضا محور نمودن پژوهش، فناوری و نوآوری.
۲۲- رقابت پذیری در برگزاری سالانه جشنواره ورود یافتههای پژوهشی و نوآوری به چرخه صنعت در راستای سرعت در پیشرفت و شتاب در تجاری سازی
۲۳- شناخت و تکمیل کلیه حلقههای مرتبط با صنعت در جهت سرعت در پیشرفت و شتاب در شکوفایی صنعتی کشور
۲۴- تأسیس حلقه های پژوهشی و فناوری دانش بنیان برپایه مزیتها و توانمندیهای استانی در دانشگاهها بمنظور بهره گیری از توانمندیهای علمی و عملی نیروهای نخبه و کارآمد در پیشرعت علمی و صنعتی کشور.
۲۵- برگزاری سالانه نمایشگاههای موضوعی متکی بر پژوهش و فناوریهای برتر استانی در جهت اشاعه نگاه فناورانه و رقابت پذیر منجر به تولید و تقدیر از نخبگان و فناوران برجسته استانی و کشوری.
۲۶- اتخاذ سازوکار لازم در جهت تدوین واجرای شعار بر زمین مانده "نظام ملی علمی فناوری و نوآوری" در جهت تکمیل چرخه پژوهش، فناوری و تولید در کشور.
۲۷- برگزاری مسابقات موضوعی کیفی کالا های مبتنی بر فناوری برتر در جهت بالا بردن کیفیت رقابت پذیر محصولات صنعتی در سطح کشور.و معرفی آنها به عنوان نشانهای (برندهای) برتر کشوری
۲۸- تأسیس مراکز رشد علمی و عملی خصوصاً در مناطق محروم و مستعد توسط «واحد اقشار بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سازمان بسیج مستضعفین» و حمایت از آنها در جهت شکوفایی استعدادها و توانمندیهای محروم منطقه ای.
۲۹- رتبه بندی دانشگاهها بر پایه پژوهشهای فناورانه منجر به تولید به منظور ورود رقابت پذیر دانشگاهها به چرخه صنعت و نیاز جامعه
۳۰- برگزاری سالانه و موضوعی جشنواره تجاری سازی پژوهش، فناوری و نوآوریهای برتر کشوری در جهت سرعت بخشی در تبدیل علم به ثروت.
۳۱- ورود صاحبنظران و نخبگان به بررسی راهبرد مهم بر زمین مانده" اقتصاد علم" و "مدیریت فناوری کشور" در جهت ارتقاء بهره وری علمی و هدفمندی و هم افزایی در پیشرفت صنعتی کشور که متأسفانه کمتر به آنها پرداخته شده است.
۳۲- تشکیل شورای هماهنگی راهبردی نوین آموزش عالی استانی با رویکرد جدید در جهت ایجاد هماهنگی و ساماندهی در پذیرش دانشجو، بازنگری در رشته های تحصیلی، هدفمندی در ایجاد رشتههای جدید و توسعه تحصیلات تکمیلی، ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، هماهنگی در پژوهش و هم افزایی در تبدیل علم به ثروت، ارتقاء نقش دانشگاه در ورود به چرخه پیشرفت صنعتی استان،حضور فعال دانشگاه در رفع موانع شکوفایی مزیتهای استانی و تخصصی نمودن کارگروهای استانی با بهره گیری از سرمایه های علمی دانشگاهها و......
۳۳- تأسیس موزه های نوآوری و شکوفایی بمنظور ارائه مستمر ابداعات و اختراعات، نوآوریها و شکوفاییهای استانی و کشوری در جهت ترغیب و رشد استعدادهای برتر در راستای توسعه و پیشرفت کشور.
۳۴- رقابت هدفمند و موضوعی دانشگاهها از طریق برگزاری مسابقات علمی بین دانشگاهی بمنظور رقابت در آموزش و ارتقاء کیفی دانشگاهها و بهرهگیری از استعدادهای برتر دانشجویی در جهت توسعه و تعالی علمی کشور.
۳۵- تأسیس پارک های ایده پژوهی بمنظور نقد و بررسی و ارائه سیر علمی ایدههای پژوهشی تا محصول در جهت شکوفایی استعدادهای برتر و بالابردن قدرت خلاقیت و نوآوری در فضای فکری و اجتماعی جوانان.
۳۶- ترغیب و الزام دانشگاهها به تأمین بخشی از اعتبارات خود از طریق ورود علمی و عملی دانشگاهها به چرخه صنعت و پیشرفت کشور از طریق ارائه خدمات پژوهشی تقاضا محور و مأموریت گرا به واحدهای تولیدی در جهت ارتقاء کیفی کالاهای تولیدی و نوسازی واحدهای صنعتی در سطح کشور
۳۷- تأسیس "پژوهشگاههای نوین فناوری و نوآوری" با هدف ارائه همزمان آموزش و پژوهش فناورانه از طریق پذیرش دانشجویان خلاق، مبتکر و فناور در جهت بکارگیری استعدادهای برتر علمی و مهارتی در کسب پرشتاب قله های علمی و فناوری در توسعه و پیشرفت کشور.
۳۸- نوسازی مراکز آموزشی فنی و حرفهای به تجهیزات مدرن و پیشرفته بمنظور ایجاد مهارت در فارغالتحصیلان سطوح عالی دانشگاهی در راستای کاربردی و مهارتی نمودن علوم.
۳۹- هماهنگی در آموزش و مهارت با هدف کاربردی نمودن آموزش و اعطاء مدارک علمی مهارتی از طریق ارتباط مستمر و هدفمند بین دانشگاهها و مراکز تخصصی آموزشی فنی و حرفهای در کشور
۴۰- برنامهریزی لازم جهت تحول در آموزش از طریق نوآوری در تأسیس رشتههای مبتنی بر کارآفرینی های نوین بر پایه کسب دانش و مهارت و نیاز آفرینی جدید در جامعه بمنظور بالا بردن زیرساختهای علمی، فنی و مهارتی در حوزه های مختلف مورد نیاز مردم در جهت رفاه، ایجاد اشتغال و ارتقاء دانش عمومی در جامعه.
ابراهیم کارخانهای
نماینده دورههای هفتم و نهم مجلس