به گزارش حلقهوصل، حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مشاور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان ظهر دیروز(30 تیر) در نشست گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی به دنبال پیدا کردن روشی مناسب برای ارائه آن به اجتماع هستیم، گفت: زمان بندی برنامه ها و فعالیت های مصوب در این کارگروه باید مشخص و به محتوادهی برسد.
وی با اشاره به اینکه در سال 94 باید به نقطه ای برسیم که مدلی که در اصفهان را اجرا شده است را به کشور تحویل دهیم، اظهار داشت: در این راستا لازم است که نقشه راهی که برای بحث گفتمان سازی نیاز داریم آماده شود و همچنین زمان بندی، نمونه و فرآیندی که باید طی شود به یک جمع بندی برسد تا با مدیریت بهتری جلسات را پیش ببریم.
حجت الاسلام معتمدی، تصریح کرد: در هر نشست باب جدیدی باز می شود که نشان از گستردگی موضوع دارد اما بایستی موضوعات قبلی را به نتیجه رساند و خروجی آن را مشخص کرد.
وی در پایان سخنانش پیش آگاهی را موضوع بسیار مهمی در گفتمان سازی دانست و افزود: گام اول در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بایستی پیش آگاهی مخاطب هدف باشد.
در ادامه دکتر رضا اسماعیلی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: نگرش های ما با وضعیت مطلوب فاصله دارد و این نگرش ها باید تغییر پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه تغییر نگرش های مردم در فرهنگ اقتصادی مهم است، افزود: با افکاری مواجه هستیم که آن را افکار عمومی تلقی می کنند؛ یک موضوع وقتی برای عموم مردم ارائه شود و عموم مردم آن را مهم بدانند در واقع در حیطه افکار عمومی جای گرفته است.
اسماعیلی، با طرح این سوال که آیا اقتصاد مقاومتی جز افکار عمومی هست یا خیر؟ گفت: در حال حاضر بحث هسته ای به افکار عمومی تبدیل شده است و همه جا از آن حرف می زنند و وظیفه ما این است تا بررسی کنیم که تا چه حد می توانیم اقتصاد مقاومتی را در فضای افکار عمومی وارد کنیم.
وی تصریح کرد: باید با مردم گفتگو کنیم تا ببینیم تلقی مردم از اقتصاد مقاومتی چیست و آیا آنها بین اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی و اقتصاد بازار چه تفاوتی قائل هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با تاکید بر تغییر گرایش های جامعه اظهار داشت: محرک های زیادی روزانه به ما وارد می شوند تا گرایش ها را به سمت خودشان ببرند. جاذبه منبع هم بسیار مهم است. پیام رسانان اقتصاد مقاومتی باید کسانی باشند که محبوبیت زیادی در جامعه داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک پیام است، افزود: این پیام از ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. محتوای این پیام باید از طریق گفتمان اقتصاد مقاومتی آماده سازی شود. کسانی که قرار هستند این پیام را برسانند باید ویژگی های خاصی را داشته باشند تا مورد پذیرش قرار گیرد.
در ادامه دکتر رضا ابراهیم زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، گفت: برای اینکه بتوانیم جامعه را قانع کنیم نسبت به گفتمان اقتصاد باید بررسی کنیم که به طور دقیق از طریق چه رسانه هایی قرار است اطلاع رسانی شود.
وی گفت: به طور واضح تر باید انتقال دهندگان پیام را ببینیم چه کسانی هستند و چه ویژگی هایی باید داشته باشند.
ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه برای انتقال هر مطلبی باید ابزار درست انتخاب شود، گفت: کسانی که می خواهند انتقال پیام دهند باید چه ویژگی داشته باشند و استراتژی که برای محتوای پیام انتخاب می کنیم چیست؟
وی به اهمیت طبقه بندی مخاطب اشاره کرد و افزود: مردم ایران راجع به اقتصاد مقاومتی چیزهایی را شنیده اند اما اطلاع خیلی کمی از اقتصاد مقاومتی دارند و یا فقط اسم آن را شنیده اند اما از جزییات آن خبر ندارند. قبل از اقدام باید آگاهی آنها را بدانیم و نسبت به موضوع آن ها را کنجکاو کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، مرحله شناخت آگاهی مخاطب را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: اشتیاق یا تمایل مخاطب را باید مورد ارزیابی قرار دهیم؛ انتقال دهندگان پیام فقط به عنوان انتقال دهنده نباشند بلکه باید بازخورد آن را در جامعه بگیرند.