
به گزارش حلقه وصل، در پی درج مطلبی در این خبرگزاری با عنوان «پروژه اجرایی کردن سند 2030 در قالب مدارس مناطق آزاد» به نقل از شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی را ارائه کرد: مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برخلاف نگارندگان، در بند(4) بیانیه ارزشها، به فرآیند تعلیم و تربیت در تمام ساحتها شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی، تعلیم و تربیت زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناورانه منطبق بر نظام و معیار اسلامی و عقل، تأکید کرده است؛ در همین راستا زیرنظامهای تدوین شده مبنای حرکت و هرگونه اقدام در آموزش و پرورش است.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمانهای بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم اندازی باشد که در افق روشن 4141 ،ترسیمگر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بینالمللی است.
در فصل اول سند و قسمت بیانیه ارزشها به ارج نهادن به دستاوردهای علمی و تجربههای بشری در چارچوب نظام معیار اسلامی و بسترسازی برای دستیابی به مرجعیت علمی جهان اشاره شده است؛ گزاره های ارزشی مندرج در بیانیه ارزشها، بایدها و نبایدهایی اساسی است که الزام است تمام اجزا و مؤلفههای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی هماهنگ با آنها بوده و همه سیاستگذاران و کارگزاران نظام ملتزم و پایبند به آنها باشند.
در فصل سوم و قسمت چشم انداز این سند، اشاره شده است که نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1414، با اتکاء به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و قوام بخش آنها و زمینه ساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندیهای تربیتی ممتاز در طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظامهای تعلیم و تربیتی در سطح جهان است.
در فصل چهارم و قسمت هدفهای کلان به کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام و ارتقای فزاینده جایگاه تعلیم و تربیتی ایران در سطح جهانی، اشاره شده است. در فصل پنجم و قسمت راهبردهای کلان، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریهپردازی و مستندسازی تجربیات علمی ـ تربیتی بومی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، بیان شده است.
توسعه ظرفیتها و توانمندیهای آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنههای بینالمللی و منطقهای در راستای تحقق اهداف و مأموریتهای مندرج در قانون اساسی و سند چشمانداز و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و برنامههای پنج ساله و ارتقای جایگاه علم و علم آموزی به عنوان عاملی مؤثر در دستیابی به حیات طیبه با تأکید بر حیثیت، کاشفیت و مطلوبیت علم، از دیگر موارد مورد اشاره در قسمت راهبردها هستند.
بدون تردید پیش داوری و قضاوتهای غیرمتقن درخصوص برنامه تحولی و تعمیم آنها به سند 2030 نه تنها نافع به حال نظام آموزشی نیست، بلکه این گونه قضاوتهای شتاب زده و تشویش افکار عمومی، ضربه بر پیکره نظام آموزشی و تشویق کارگزاران نظام در تعلیم و تربیت به انداختن هرگونه اندیشه و اقدام تحولی به قعرچاه فراموشی است.
تفاهمنامه همکاری مابین وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی درتاریخ ۲۰ شهریور ماه 93 به منظور تحقق مفاد مندرج در سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی درباره نظام آموزش و پرورش به ویژه مضامین برخورداری از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، کسب جایگاه اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با تأکید بر ضرورت تأمین ارزشهای والای فرهنگی-دینی در نسل آینده ایران اسلامی و التزام به منویات مقام معظم رهبری در گسترش جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، بازمهندسی ساختار اداری در تمام سطوح با رویکرد چابکسازی، پویا سازی همراه با ظرفیت سازی، فرهنگسازی و بسترسازی برای تقویت مشارکتهای مردمی و غیردولتی و تحقق برخی از اهداف مطروحه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله طراحی و تدوین برنامه تعلیم و تربیت انعطاف پذیر، متناسب با ویژگیهای شخصیتی و محیطی استعدادهای گوناگون دانش آموزان به منظور شکوفایی استعدادهای خاص و افزایش کارآمدی و مفیدبودن آن منعقد شد.
در قسمت اهداف این تفاهمنامه اشاره شده است به ایجاد منطقه آموزشی و پرورشی الگو و نمونه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در راستای فراهم سازی بستر مناسب برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و از جهتی تلاش به منظور برقراری عدالت آموزشی در نقاط دورافتاده و مرزی کشور، مدنظر مسؤولین آموزش و پرورش قرار گرفته است.
چرایی، چیستی و چگونگی آموزش و پرورش مناطق آزاد تجاری-صنعتی کشور حسب قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی مصوب هفتم شهریورماه 72 مجلس شورای اسلامی است:
ماده 1-به منظور تسریع در امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایهگذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقهای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی، به دولت اجازه داده میشود مناطق ذیل را به عنوان مناطق آزاد تجاری و صنعتی براساس موازین قانونی و این قانون اداره نماید.
با عنایت به مواد قانونی فوق الاشاره به ویژه ضرورت قانونی تأسیس مناطق آزاد بر اساس اهداف بلند جمهوری اسلامی مصرح در چشمانداز بیست ساله نظام لازم است محض تربیت نیروهای کارا و اثربخش به منظور تحقق اهداف تأسیس مناطق آزاد، نظام خاص تعلیم و تربیت در مناطق آزاد تجاری و صنعتی در چارچوب نظام رسمی تعلیم و تربیت کشور طراحی، تصویب و ابلاغ شود.
بدون تردید تلاش برای خلق یک آموزش و پرورش الگو نیاز امروز کشور ما در عرصه تعلیم و تربیت است. ایجاد و عرضه یک آموزش و پرورش الگو که همه ظرایف و حساسیتهای مرتبط با آموزش، محتوا و فیزیک مدارس را لحاظ نموده باشد، یک ضرورت است و وجود چنین الگویی در سطح این مناطق میتواند مایه مباهات و فخر مسؤولان اقتصادی کشور در اهتمام به بحث تعلیم و تربیت و عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر هرگونه هزینه در آموزش و پرورش نوعی سرمایهگذاری است، میباشد.
مبرهن است که مناطق آزاد تجاری صنعتی میتوانند نقش موثری در ترویج گفتمان فرهنگی جمهوری اسلامی و تعاملات فرهنگی بین المللی داشته باشند، از این رو برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزشی و طراحی مناطق دارای آموزش و پرورش الگو با هدف تربیت شهروندانی که معرف هویت ایرانی-اسلامی، مبلغ آداب و رسوم، سنتها و میراث غنی ملی و مذهبی کشورمان باشند، اتفاق مبارکی است که در صورت تحقق میتواند در بلند مدت در توسعه فرهنگی و شناخت کودکان و مردم سایر کشورها از میراث و تمدن ایرانی-اسلامی ایفای نقش نماید.
منبع: فارس