
سرویس پرونده: نمایشگاه ایران نوشت به همت مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی برای ششمین سال در تهران برگزار می گردد. این نمایشگاه که با حضور تولیدکنندگان ایرانی در حوزه نوشت افزار و با هدف ارائه محصولات با کیفیت وقیمت مناسب برپا گردیده بهانه ای شد تا با چند تن از این تولیدکنندگان و فعالان در این زمینه به گفتگو بنشینیم که اجمالی از گفتگوی خبرنگار حلقه وصل با مدیربازرگانی مجموعه نوشت افزاری آفتاب را در اینجا می خوانیم.
مهدی یوسف وندی معاون بازرگانی و فروش مجموعه نوشت افزاری آفتاب در گفتگو با خبرنگارحلقه وصل گفت: فعالیت مجموعه ما از تاریخ 6/6/95 با هدف ترويج فرهنگ و سبك زندگي ايراني اسلامي آغاز شد، تخصص ما انتشار كتاب بود و كتابهاي تاليفي خاصي كه در حوزه كميك داریم. يكي از اهدافمان از روز اول اين بود كه بتوانيم كتاب را به ساير محصولات تبديل و پيوستار فرهنگي را رعايت کنیم. اولين گامي كه در تكميل اين حلقهها برداشتيم، حلقه نوشتافزار بود. در ابتدا گمان می کردیم فعالیتمان در این عرصه جانبی خواهد بود،اما الان به جرات ميگويم دارد تنه به تنه كتابمان ميزند. و امسال ما با 186 طرح متنوع با 37 كد كالاي متنوع در نمايشگاه ایران نوشت حاضر شدیم. و پس از دو سال توانستيم خودمان را به يك جايگاهي برسانيم كه جزو متنوعترين غرفهها از لحاظ تنوع طرح و تنوع محصول و كيفيت محصول باشیم. به واسطه همين سه تا مولفه يعني تنوع طرح، تنوع محصولات و كيفيت محصولاتمان سال گذشته رتبه اول جايزه فيروزه را به عنوان توليد كننده نوشت افزار ايراني اسلامي به دست آورديم و براي ما افتخاري بود كه تازه يك سال است به بازار آمديم و بين همه دوستان و همكاراني كه چندين سال است دارند كار ميكنند ما رتبه اول را توانستيم به دست بياوريم.
وی افزود: تقاضا بسيار زياد است ما حالا حالا نميتوانيم تقاضاها را پوشش دهيم. مشكل ما اين است كه نقدينگيمان كم است. به جرات دارم ميگويم ما اگر امسال بيست برابر ظرفیت فعلی را توليد ميكرديم، قطعا پيش فروش شده بود. يعني ميزان فاكتورهايي كه ما زديم، ميزان پيش فاكتورهايي كه صادر كرديم و تقاضاهاي جدي كه براي خريد داشتيم انقدر زياد است كه نتوانستيم به آنها پاسخ دهيم که به نظرم اين اتفاق حاصل تلاش و ايستادگي دوستان و كيفيت محصول است.مردم به کالای ایرانی با کیفیت تمایل دارند.
وی گفت: در پارامتر طرح امسال بعد از دو سال كار به 186 طرح متنوع رسيديم. خيلي از مشترياني كه ما داريم باور نميكنند كه اين طراحيها، طراحي ايراني باشد. انقدر با كيفيت است و خوب طراحي شده است كه دقيقا شبيه خارجیهاست. نميگويم الگوبرداري شده بلكه از لحاظ كيفيت طرحها و رنگبندي، استفاده از المانها بصري جذاب براي بچهها، كاملا رقيب طرحهاي خارجي است. اين از لحاظ طراحي بود. از لحاظ كيفيت خب ما به خاطر اينكه خودمان توليد كننده دست اول هستيم و ميآييم در نمايشگاه حضور پيدا ميكنيم و در نمايشگاه هم مردم و هم مخاطبانمان را ميبينيم و هم ساير توليد كنندگان را ميبينيم، روز به روز داريم از لحاظ كيفي خودمان را ارتقا ميدهيم و واقعا هم امسال كيفيت محصولاتمان به جرات اگر نگويم گريد يك محصولات خارجي است ولي گريد يك محصولات ايراني است و من مطمئن هستم يك سال يا دو سال ديگر ما محصولات خارجي نخواهيم داشت كه كيفيتشان بهتر از اينها باشد. چه در استفاده از كاغذي كه داريم، چه در نوع صحافي، چه در برشهايي كه وجود دارد، چه ريزهكاريهايي كه در چاپ استفاده ميشود، خب اين كارها را ما به كمك نيروهاي خيلي خوبي كه خدا به ما داده است داريم جلو ميبريم. در مجموعه نوشت افزار 14 نفر به طور مستقیم در حال فعالیت هستند.
وی در خصوص قیمت محصولات گفت: از لحاظ قیمت هم ما فرمول قیمتگذاریمان داریم. سود معقول و قیمت مناسبی را ارائه می دهیم.الان هم چون کاغذ را تقریبا چهار ماه پیش خریداری کردیم، هزینههای تمام شدهمان مربوط به همان موقع است و با همان قیمت عرضه می شود.معمولا افرادی که وارد غرفه ما میشوند، در فاکتورشان تعداد قلم کالایی که میبرند، تعداد بالایی است. چون قیمتها پایین است. یعنی گاها داریم فردی که30 قلم کالا در فاکتورش، فاکتور میشود. یعنی 36 قلم کالایمان 30تا را میخرد.
یوسف وندی با اشاره به مشکلات تولید افزود: مشكل اصلي كه پيش روي ما است، مشكل ذهني خودمان است. با تمام مشکلات اقتصادي و برنامهريزي كلان و مديريتي ای که در سطح کشور داريم، مشكلات ذهني توليد كنندگان فراتر از اينها است. تولیدکنندگانی که چشمشان بخ بازارهای دولتی است نمی توانند خوب تصمیم بگیرند و منتظرند که ارگانی دولتی بازار آنها را تامین کند. و مجبورند با کیفیتی نازل و قیمتی پایین با طرح و رنگ های معمولی محصول خود را روانه بازار کنند.و این باعث درج زدن و عدم پیشرفت می شود. مثلا اگر بودجه آن نهاد دولتی دیر و زود بشود آنها زمین میخورند.
بله من ابتداي عرايضم خدمتتان گفتم كه ما نوشت افزار يكي از حلقههاي پيوست فرهنگي محصولات ما است. اصل محصولاتمان كتابهاي داستانهاي مصور و كميك است. نوشت افزار ما برگرفته از شخصيتهاي داستانهاي مصورمان است و از آن كتابها دارد الان بازيهاي صفحهاي ايجاد ميشود.
وی در پایان گفت: اميدوارم كه يك چيزي را همه توليد كنندگان درك كنند كه چند ده سال است در اين مملكت كالاي با هويت غيرايراني توليد و توزيع شده است. الان پنج شش سال است دارد كالاي با هويت ايراني توليد ميشود. اگر ميخواهيم كه بازار را بگيريم با يك حركت پنج شش ساله نميشود يك جريان چند ده ساله را كنار زد. صبر ميخواهد، پشتكار ميخواهد. نااميد نشوند. نگاه كنند پنج سال پيش كجا بوديم والان كجا هستيم و مطمئنا پنج سال ديگر جاي بهتري خواهیم بود. اين خيلي مهم است كه نااميد نشوند. خيلي از دوستان را ميبينم كه ميگويند كه ما داريم همش داريم زور ميزنيم ولي كماكان همه دارن فلان برند خارجی را ميخرند. خب آن برند مدتهاست که ریشه دوانده ولي اين را هم ببينيد كه روز اولي كه شروع كرديم همه وقتي ميگفتيم ايراني اسلامي بازار ميخنديدند اما الان يكي از مشتريان ثابت محصولات ما بازار تهران است.