سرویس معرفی: سیدیاسر جبرائیلی عصر پنجشنبه ۲۶ مرداد در نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) گفت: جوانان هیأتی ظرفیتی عظیم برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور هستند.
وی افزود: مساله مطالبه گری و نقطه مقابل آن یعنی بی تفاوتی ریشه در مسئولیت و نقطه مقابل آن، یعنی بی مسئولیتی دارد؛ این مسئولیت را می توان حول محور انقلاب و ولایت و...دانست؛ امروز و به اقتضای مقطعی از حرکت ملت ایران، مطالبه گری در قلب این مسئولیت قرار دارد.
کارشناس مسایل اقتصادی کشور بیان کرد: انقلابی گری و ولایت مداری، غیر از ایمان به قلب و بیان زبانی، نیازمند عمل جوارح نیز می باشد که اگر این سه رکن محقق نشود تفاوتی میان فرد مدعی و غیر انقلابی نیز وجود ندارد.
وی گفت: امروزه باید به دنبال عملی باشیم که ما را واجد عنوان انقلابی می کند؛ مسئولیت ایمان به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه باید در عرصه عمل به منصه ظهور برسد؛ در این راستا باید درک درستی نسبت به شرایط حاضر داشت و وظیفه خود را دانست.
جبرائیلی اظهارکرد: بدون در نظرداشتن این راهبرد، نه فقط حیات بشری بلکه هر پروژه بشری به شکل خاص، بدون معنی خواهد بود؛ اگر میخواهیم به کشف مسئولیت خود برسیم باید حرکت گذشته و حال و آینده انقلاب را در کلام امام و مقام معظم رهبری توجه کنیم.
وی تصریح کرد: براندازی رژیم طاغوتی، تاسیس نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و سپس رسیدن به تمدن اسلامی پنج مرحله ای هستند که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند؛ باید با شناخت این جریان به مسئولیت خود توجه کنیم؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان کردند که دولت اسلامی یعنی کارگزاران نظام اسلامی باید جهت گیری اجتماعی و فردی و رابطه خود با مردم را با معیارهای اسلامی تطابق بدهند.
وی افزود: نمی توان که کارخانه معیوب با تولید یک جنس معیوب داشته باشید و بخواهید در خیابان ها به دنبال عیب یابی رفته و تک تک آنها را عیب زدایی کرد؛ وقتی نیروهای کشور در مدارس و جامعه به خوبی آموزش نبینند محصولات آنها در خیابان ها را نمی توان به زور تربیت کرد.
کارشناس مسایل اقتصادی کشور بیان کرد: لیبرالیسم همیشه سعی کرده که جامعه و رفتار نظام را تغییر داده و لیبرالیزه کنند؛ گاهی اوقات نیز به سبب کم کاری ها به اهداف خود نیز رسیدند و در این مسیر نیز از عناصر غافل انقلابی در پازل خود بازی گرفتند؛ آموزه های لیبرالیسم در عرصه های مختلف مشخص است و لیبرال ها با تمام توان برای تحقق آنها تلاش می کنند.
وی گفت: این پروژه ای که امروز جریان لیبرال در داخل کشور ما دنبال می کند هیچ تفاوتی با جریانی که در زمان نهضت مشروطه و عصر پهلوی دنبال می کرد ندارد؛ آنها سعی کردند که دیکتاتوری را بر سرکار بیاورند که پروژه غربی شدن را پیش ببرند.
جبرائیلی اظهارکرد: سید حسن تقی زاده بیان می کرد که باید از فرق سر تا ناخن پا باید فرنگی شویم؛ وی بیان کرد که من اولین کسی بودم که بمب تسلیم در مقابل فرهنگی ها را منفجر کردم؛ امروز نیز حجت الاسلام خاتمی چنین بحثی را مطرح می کند؛ وی بیان می کند که توسعه به معنای امروز، شاخ و برگ و میوه تمدن جدید است؛ اگر آن تمدن آمده، توسعه نیز خواهد آمد؛ وی در مرحله بعد بر لزوم فکر منتهی به رفتار غربی شده تاکید می کند.
وی تصریح کرد: نگاهی که در دولت پهلوی به مردم ایران وجود داشت در نگاه جریان لیبرال به مردم وجود دارد؛ امروز مهندس اکبر ترکان بیان می کند که ایران در پخت آبگوشت بزباش تخصص دارد؛ همین حرف را نیز چند دهه پیش سردار شاهنشاهی به شکل سخیف دیگری مطرح کرد.
وی افزود: اگر پهلوی در سیاست خارجی، ایران را ذیل غرب تعریف کرد و نقش ژاندارمی منطقه و مؤلفه های قدرت وابسته را می پسندید این جریان نیز وابسته به همین عناصر است؛ امروز نیز می خواهند که به قول خود با آمریکا ببندند و کارها را پیش ببرند؛ اجرای استانداردهای aftf برای رسیدن به تجارت جهانی همان کاری است که شاه نیز در راستای فاصله گرفتن از استقلال اقتصادی انجام می داد؛ اگر نظام پهلوی، نظام آموزش دینی را در کشور تعطیل کرد، لیبرال های ایرانی نیز سند 2030 را پذیرفتند و این مسیر را به شکل دیگری دنبال می کنند.
کارشناس مسایل اقتصادی کشور بیان کرد: اگر پهلوی با عنوان برابری مذهبی به دنبال حذف مرجعیت بود و در لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی به دنبال حذف قید اسلام برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود، لیبرال های امروز نیز قید اسلام را از شرایط ورود به شوراهای شهر حذف کردند.
وی گفت: راه دیگر آن است که وقتی مشکل منابع ارزی دارید، نباید شرایطی را ایجاد کنید که کالاهای مشابه خارجی وارد کشور شود؛ سالی 30 میلیارد دلار کالای مشابه خارجی وارد کشور می شود؛ این واردات کالاهای مشابه اقتصاد را ویران می کند؛ بازار تولید کننده با این کار محدود می شود و منجر به رکود و بیکاری و تعطیلی می شود.
همین آموزه ها ممکن است در آینده محل اختلاف باشد؛ در این میان معتقدیم رفتن به سراغ چنین رویکردهایی حاصل نگاه تشریفاتی به مسأله ولایت فقیه و ایمان بی عمل نسبت به ولایت فقیه است.
جبرائیلی اظهارکرد: استخراج اهداف، رویکردها و باید و نبایدهای حوزه های سیاسی و اجتماعی و... بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب بسیار کارگشا است و قطعاً اگر می خواهیم راه نجات را طی کنیم باید این مسیر باید و نبایدهای رهبری را رعایت کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش برای کسب قدرت برای تحقق قدرت اسلامی باعث شده است که ظرفیت عظیمی از حزب اللهی های کشور در ایام منتهی به انتخابات فعال شوند و همین مسأله ما را برای هدایت جریان حکومت به سمت ریل انقلاب اسلامی غافل کرد.
وی افزود: چرا باید کنش سیاسی و اجتماعی ما منحصر به انتخابات شود؟ یک جریان قویِ صاحب ارکان مالی و... به دنبال بی خاصیت کردن ارکان انقلابی در بین کارگزاران نظام است؛ آنها سعی می کنند این ظرفیت را در انقلاب هزینه کنند ولی مدل کاراتر و حساس تر، مسئولیت زدایی از این ظرفیت عظیم است.
کارشناس مسایل اقتصادی و سیاسی کشور بیان کرد: علم و فقه و اردات به امام حسین(ع) باید با هم ارتباط داشته باشند و نیازهای گفتمان انقلاب اسلامی را رفع کنند؛ نباید این سه حوزه را به شکل انحصاری دنبال کنیم.
وی گفت: نگاهی که حوزه را صرفاً برای علم و حوزه می خواهد و می گوید که حوزه نباید رویکرد سیاسی هم داشته باشد، مرجعی که همیشه دغدغه مند مسایل سیاسی و اقتصادی مردم است را نیز مورد حمله قرار می دهد؛ اگر علم ها و آگاهی ها و اعتقادها با عمل امروز ما مطابقت نداشته باشد هیچ مشکلی از ما حل نمی شود.
جبرائیلی اظهارکرد: باید تلاش برای دولت سازی اسلامی را از هیأت های مذهبی آغاز کنیم زیرا این هیأت ها بودند که پایه های انقلاب را بنا کردند و پشت سر امام قرار گرفتند و نظام سلطنتی را برانداختند؛ چرا از این ظرفیت برای پیش قراولی برای شکل دهی به جریان و گفتمان انقلاب اسلامی و دولت سازی اسلامی استفاده نمی شود.
وی تصریح کرد: کسانی که از وسعت بخشیدن به ظرفیت انقلاب اسلامی طفره بروند در مقابل خداوند و امام و شهدا مسئول هستند؛ عملکرد دیروز و امروز خود را باید با اوامر و مطالبات رهبر معظم انقلاب بسنجیم؛ فلسفه اینکه رهبر انقلاب مسأله ای را به شکل عمومی مطرح می کنند، پیگیری عمومی مردم توسط امت است.
وی افزود: مقام معظم رهبری از ما می خواهند که این مسایل را از مسئولان بخواهیم و اگر تلاش نکردیم باید کلاه خود را قاضی کنیم که آیا تفاوتی با مسلمان دائم الصوم منکر ولایت فقیه داریم یا خیر؟ اگر تلاشی نکردیم باید بدانیم تنها تفاوت ما با آنها این است که ما دشمن ولایت نیستیم.
کارشناس مسایل اقتصادی کشور بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که مشکلات اقتصادی ما مشخص است و راهکار مشخص هم دارد؛ قیمت دلار که در اندیشه اقتصادی آن را یک قیمت کلیدی می دانند و به خاطر وابسته بودن نهادهای تولیدی ما به بخشی از واردات، روی همه چیز اثر می گذارد شرایط خاصی دارد.
وی گفت: بیشترین تورم ها در زمانی ایجاد شده است که قیمت ارز افزایش پیدا می کند؛ دلار از سال قبل گران شد تا به قیمت امروز رسید؛ این مساله پیش از اعمال تحریم ها بود؛ برخی آن را روانی می دانند ولی باید بدانید که دولت فعلی نقدینگی را 460هزار میلیارد تحویل گرفت و امروز به 580هزار میلیارد رساند؛ 70 درصد سپرده های کشور در اختیار 7 درصد جامعه است که این افراد ممکن است بنابه مصلحت اقتصادی خود در بازارهای دیگر حضور یابد.
جبرائیلی اظهارکرد: این اتفاقی که در بازار ارز رخ داد به این دلیل بود که نقدینگی محبوس در بانک به فضایی که امکان سوداگری داشت وارد شد و به همین دلیل دولت دچار کمبود منابع ارزی می شود و آثارش را در همه ابعاد نشان می دهد.
وی تصریح کرد: نظام اقتصادی سالم باید به تولید پاداش بدهد، نه به سوداگری و معامله؛ در حال حاضر این نظام اقتصادی برعکس عمل می کند؛ صنعت نساجی ایران در سال 13 درصد سود دارد ولی همان فرد می تواند پول خود را در بازارهای دلار و طلا و بانک سرمایه گذاری کند و ده ها برابر سود کند.
وی افزود: دولت باید بر فرایندهای اقتصادی اشراف داشته باشد و باید بداند که چه پولی در اختیار چه کسی است؛ اطلاعات مالی ما در اختیار دیگران است ولی عجیب است که دولت، اِشرافی روی این حوزه ها ندارد؛ اگر مالیات دهی در کشور به شکل درست ساماندهی شود هیچ معامله گری به سراغ سوداگری نمی رود؛ باید کاری کنیم که سود تولید بیش از سود دلالی باشد.
کارشناس مسایل اقتصادی کشور بیان کرد: باید کاری کنیم که افراد بدانند با تأسیس یک کارخانه بسیار بیشتر از سرمایه گذاری روی طلا سود می کنند؛ وقتی از هدایت نقدینگی به تولید سخن می گوییم ، منظور ما سخن از کار اجباری نیست بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که این فضا به شکل خودکار در کشور ایجاد شود.