سرویس حاشیه نگاری: فیلم سینمایی «اشنوگل» به کارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی فیلمی درباره شهدای غواص است که مردم تهران در تشییع آنها سنگ تمام گذاشتند. نمایش این فیلم به تازگی در حالی آغاز شده که تعداد سالن کمی به آن اختصاص داده شده است. اتفاقی که برای فیلم «دریاچه ماهی» مریم دوستی هم افتاد و تبعیضهایی که برای اغلب آثار دفاع مقدسی به بهانه فروش کم و فاصلهشان از فیلمهای گیشهای اتفاق میافتد.
هادی حاجتمند کارگردان فیلم دفاع مقدسی اشنوگل که فیلمش در دو روز نخست اکران در 5 سالن 1.5 میلیون تومان فروخته است در همین زمینه میگوید: از 5 سالن نیم بند هم کمتر است. بنابراین با پنج شش سانس در دو روز، ناراحت نمیشدم اگر فیلمم حتی 150 هزار تومن می فروخت.
کارگردان اشنوگل معتقد است: خوشحالم از اکران و ناراحتم از پخش، ناراحتم از نداشتن یک بیلبورد و پل عابر در تهران و بقیه شهرها جز مشهد، ناراحتم از این که حالا معنی پخش آزاد و مشترک بودن تهیه کننده و پخش و بی نیازی تهیه کننده از اکران را میفهمم!
این شرایط سخت اکران برای فیلمی که قطعا میتواند مخاطبان بسیاری داشته باشد (همانگونه که در مراسم تشیع این شهدا مردم ایران ارادت خودشان را نشان دادند) با واکنشهایی در فضای مجازی نیز همراه بود.
ساسان سروش، یکی از فعالان مجازی در همین رابطه متنی را منتشر کرده است: این وضع اکران اشنوگل تو سینماهای تهرانه. یک سالن ملت، یک سالن اکباتان. هر کدوم فقط یک سانس! مجموعا 72 نفر. به زبان ساده این فیلم تو پستو اکران شده. لااقل توقیقش میکردید!
یکی از فعالان رسانهای هم معتقد است: اگر جریان لیبرال تونسته از ما یک هیولا تو بخشی از جامعه ترسیم کنه، اگر یک سبک زندگی پوچ و کثیف ترویج میشه، هیچ کجا دنبال علتش نگردین جز سیطره آنها بر رسانه. اگر سیطره داشتند امروز اشنوگل در بهترین سالنها اکران شده بود.
در حساب کاربری دیگر کاربری آمده: یک فیلم که کلا آهنگ و رقصه و هیچ مفهومی هم نداره اکثر سینماها و سانسها نمایش داده میشه اما یک فیلم مثل اشنوگل که از خودگذشتگی قهرمانهای واقعی (شهدای غواص) رو به نسل جدید نشان میده فقط در تهران و فقط در 2 سینما و با سانسهای بسیار محدود پخش میشه!
محسن اسلامزاده، مستندساز انقلابی نیز با انتشار فیلم زیر اعتراض خود را به این نوع از اکران فیلمهای دفاع مقدسی مطرح کرده است: