به گزارش حلقه وصل، محمدحسین نیرومند هنرمند کاریکاتوریست گفت: از آنجایی که هنر خواست درونی انسان است، از ابتدای تاریخ تاکنون در ذات انسان تجلی داشته است. امروزه در خانههای خود شاهد حضور هنر به اشکال گوناگون هستیم؛ از قالی که زیر پایمان است گرفته تا صندلی که روی آن مینشینیم. اما جای هنرهای تجسمی به صورت حرفهای و تخصصی که میتواند جنبه تزئینی داشته باشد در زندگی عموم جامعه خالی است.
این هنرمند اظهار داشت: در واقع مردم تربیت نشدهاند که از جنبههای حسی هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه سازی برخوردار شوند. تحقق این مهم یک کار ملی را میطلبد. به نظر من، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان هنر، ذائقه سازی برای مصرف کالاهای هنری را در جامعه انجام ندادهاند درحالی که مهمترین کار آن ها، این نوع ذائقه سازی برای عموم جامعه است.
وی با اعتقاد بر اینکه اثر هنری ماهیت فرهنگی دارد و با توجه به جامعهای که در آن زندگی میکنیم خلق میشود، اظهار کرد: آثار مدرن در ایران، به سادگی مورد قبول مردم قرار نمیگیرد. این مهم یکی از اشتباهات شهرداری تهران است؛ چنانکه در معابر و خیابانها شاهد تصاویری از آثار مدرن هستیم که مورد قبول مردم قرار نمیگیرد.
دارنده نشان درجه یک هنری افزود: جامعه ما مفهومگراست و جدای از جنبه های زیباییشناسانه اثر هنری، خواستار لذت مفهومی هنر است. اگر هنر بتواند مفهوم خوب را به مخاطب منتقل کند، مورد استقبال قرار میگیرد؛ چنانکه پوستر نقاشی عصر عاشورا، اثر فاخر استاد محمود فرشچیان در خانههای روستایی نیز نصب شده است؛ این همان ارتباط فرهنگی است که بین هنر، هنرمند و مردم برقرار میشود.
نیرومند همچنین گفت: حیات هنر در آن است تا با ذائقه سازی برای مردم، اقبال آن ها را برای خرید آثار هنری بیشتر کنیم. با رونق اقتصاد هنر، زندگی هنرمند رونق پیدا میکند و این تضمینی برای بقای هنر او خواهد بود؛ این در حالی است که چرخه اقتصاد هنر در حال حاضر معیوب است.