به گزارش حلقه وصل، مسأله حجاب از جمله احکام شرعی دین مبین اسلام است که خداوند در آیات متعددی از قرآن به اشکال مختلف از آن یاد کرده است. در همین راستا علمای اسلام در این سدههای اخیر به فلسفه و چرایی موضوع حجاب پرداختند و در این زمینه نیز کتابهای متعددی به نگارش در آمده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با بصیرت نافذشان پیوسته در مناسبات مختلف به بیان نکاتی ارزشمند درباره مسأله عفاف و حجاب پرداختهاند که در ادامه به بخشی از این بیانات اشاره میکنیم:
مسأله حجابی هم که اسلام بر روی او تکیه میکند، یک مظهری از همین اساس بسیار عالی و مهم است. رفتار بیبندوبارانه بین زن و مرد را قبول نمیکند، غرب بر رفتار بیبندوبارانه میان زن و مرد به خصوص اصرار میورزد. آنچه اسلام انجام میدهد که این رفتار بیبندوبارانه را قبول نمیکند؛ این بر طبق طبیعت انسان است، طبیعت زن و مرد است، یک حجاب فطری و یک حیای فطری میان دو جنسوجود دارد، به طور طبیعی در انسان، البته در حیوانات نیست. آن کسی که این امر فطری را بر هم میزند باید پاسخگو باشد و آن غرب است. آن فرهنگ برهنهگریای است که غرب بر آن اصرار ورزیده است و در این سالهای اخیر، در این دهها سال اخیر دارد به تدریج نتایج زیانبار این کار را یکی پس از دیگری حس میکند؛ تلاشی خانوادهها، خرابی اخلاق، گسترش کار به سنین پایین و هلّم جراّ. آنها باید جواب بدهند، در واقع آنها هستند که حقوق زن را و حقوق مردم را تضییع کردهاند. اسلام با رعایت این اصل فطری، بر حقوق زن و حقوق مرد پای فشرده است، حقوق انسان را رعایت کرده است. این، آن روحیهای است که زن ایرانی امروز، زن مسلمانی که در محیط اسلامی زندگی میکند، باید از آن برخوردار باشد.(1)
* دگرگونی فرهنگ عفاف؛ نقشه کشورهای صنعتی جهان
کشورهای صنعتی جهان با توجه به تجربههای پیشین کشورهایی مانند افغانستان؛ مصر و عراق و دیگر کشورهای اسلامی عرب و غیر عرب، اسلام را به عنوان یک خطر اصلی تلقی کردند و از این راه با سلطه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی، زنان جامعه را در یک آزمایش تاریخی قرار دادند که آن تطاول بر حجاب زن و دگرگون کردن فرهنگ عفاف در زنها بود و در این مرحله دیدیم که زن مسلمان نماز میخواند، روزه میگرفت و به زیارت میرفت، اما فاقد حجاب بود؛ چراکه الگوی واضحی از زن مسلمان و زن مورد نظر قرآن را مشخص نکرده بودند.(2)
* سنگین شدن کفّه آبرو و احترام زن به وسیله حجاب
حجاب مایه تشخّص و آزادی زن است؛ برخلاف تبلیغات ابلهانه و ظاهربینانه مادیگرایان، مایه اسارت زن نیست. زن با برداشتن حجابهای خود، با عریان کردن آن چیزی که خدای متعال و طبیعت پنهان بودن آن را از او خواسته، خودش را کوچک، سبک و کم ارزش میکند. حجاب وقار است، متانت است، ارزشگذاری زن است، سنگین شدن کفه آبرو و احترام اوست؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام باید به خاطر مسأله حجاب تشکر کرد؛ این جزو نعمتهای الهی است.(3)