به گزارش حلقه وصل، عبدالحمید قره داغی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر درباره تمهیداتی که برای حضور در سیامین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران چه تمهیداتی اندیشیده بودند گفت: اولین اقدام تعدد عناوین چاپ اول بود که به لطف خدا و تلاش همکاران توانستیم بیش از 210 عنوان کتاب جدید را در روزهای نمایشگاه عرضه کنیم که این تعداد عناوین یک اتفاق کم سابقه بود و به برنامهریزی ویژهای نیازمند داشت.
وی ادامه داد: دومین اقدام سوره مهر در این دوره از نمایشگاه توجه بیشتر و بهتر به غرفه بخش کودک بود. در سالهای قبل این بخش کمتر مورد توجه قرار میگرفت و نیاز بود با توجه به تعداد عناوینی که منتشر شده و عناوین تازهای که از راه میرسیدند، برنامهریزی بهتری برای آن داشته باشیم. امسال یک غرفه 90 متری به این بخش اختصاص یافت و علاوه بر این تلاش کردیم حداکثر استفاده را از برندهایمان همچون عروسکها و محصولات شکرستان صورت دهیم و محیطی شاد و جذاب را برای بازدیدکنندگان کودک و نوجوان به وجود آوریم. علاوه بر این چندین مجموعه جذاب و خواندنی از نویسندگان مطرحی همچون مصطفی رحماندوست، افسانه شعباننژاد و... منتشر شدند. همچنین برای غرفه کودک سلسله نشستهایی تدارک دیده شد و نویسندگان و کارشناسان زیادی در این جلسات شرکت کردند و مباحث خوبی هم مطرح شد.
به گفته مدیرعامل سوره مهر، اقدام دیگر امسال سوره مهر، اختصاص غرفه اختصاصی به بخش سوره مهر الکترونیک (سما) در بخش رسانههای دیجیتال است. امسال تعداد عناوین کتابهای الکترونیک به عدد 1000 عنوان رسید که تقریباً شامل همه عناوین چاپی سوره مهر است. 15 عنوان کتاب صوتی جدید به همراه کتابهای تعاملی جدید، اپلکیشن جدید نویسندگان ارائه شد. همچنین جشنواره «من و کتاب» هم در همین نمایشگاه کلید خورد که امیدواریم این جشنواره بتواند باعث تعامل هر چه بیشتر کتابخوانان عزیز با سوره مهر باشد.
قره داغی در ادامه گفت: برگزاری سلسله نشستها و جلسات معرفی و نقد و بررسی کتابها اقدام دیگر بود که با دعوت از کارشناسان مربوط انجام شد. علاوه بر اینکه با هدف تعامل رودرروی بازدیدکنندگان با خالقان آثار، دیدارهای هر روزه با حضور شاعران، نویسندگان، طنزپردازان برگزار شد که در این دیدارها صحنههای زیبایی هم رقم خورد.
وی درباره برنامهریزی برای عرضه کتب پرفروش هم گفت: اقدام بعدی که امسال شاهدش بودیم برنامهریزی و پیشبینی برای موجود بودن کتابهای پرفروش بود که بحمدالله هیچ کدام از آثارمان در روزهای نمایشگاه تمام نشدند و اگر هم تمام شد، خیلی زود تهیه و در غرفه عرضه شدند تا باعث ریزش خریداران کتاب نشود. این مهم است که ناشر به بازدیدکنندگانش و انتخابشان احترام بگذارد و این احترام زمانی خودش را نشان میدهد که مراجعهکننده کتابش را دریافت کند و این احساس ناخوشایند به او دست ندهد که کتابی که به دنبالش است موجود نیست.
قره داغی در خاتمه گفت: در پایان به نظر میرسد که هر چه پیشتر میرویم انتشارات سوره مهر به هدف خود که همانا داشتن مخاطبان مردمی و بیشمار است نزدیکتر میشود، مخاطبانی که شامل همه گروههای سنی و عموم بازدیدکنندگان و مخاطبان و علاقهمندان به کتاب و کتابخوانی میشوند و برای اینکه سوره مهر بتواند در سالهای آینده جوابگوی نیازهای عموم مخاطبانش باشد نیازمند برنامهریزی است که هم بتواند مخاطبان قدیمی خودش را حفظ کند و هم در جذب مخاطبان جدید موفق باشد.