به گزارش حلقه وصل، نشست عصری با کتاب ویژه کتاب «زایشمرگهای متن2» اثر حمیدرضا شکارسری در خبرگزاری فارس برگزار شد.
*اشعاری که هزار لایک میخورد دو نسخه از آن نمیفروشد
پرویز بیگی حبیبآبادی شاعر و مدیر انتشارات فصل پنجم که این کتاب را چاپ کرده، در این نشست گفت: وقتی «زایشمرگهای متن1» در فصل پنجم چاپ شد، باید ادامه آن نیز در همین جا منتشر شود و اگر امکانات و شرایط فراهم باشد و مجلدات 10 و 12 نزدیک شود، در یک بسته منتشر خواهد شد.
وی افزود: در کشور ما نقد مبتنی بر ویژگیهای شعر و نقاط قوت و ضعف آن و همچنین برپایه نظریه های شعر نیست و هست، چون منتقد در کشور ابتدا برای خود فضاسازی میکند و ابتدا با جانبداری خود با تیغ نقد به سراغ آن میرود و از این رو عنوان میکنم که نقد برپایه نظریه های شعر هست و نیست، حتی این مسئله در جوایز ادبی و تذکرهها نیز دیده میشود، یعنی تذکره نویس با زاویه تذکره نوشته و ین زاویهدار بودن در فضای فرهنگ آسیبزننده است.
مدیر انتشارات فصل پنجم گفت: در حوزه فرهنگ اگر کوچکترین اشتباهی کنیم سبب ایجاد خلأ خواهیم شد که این خلأ آسیبزننده است و نقد سالم میتواند این خلأ را برطرف کند و حمیدرضا شکارسری فاقد نگاه جانبدارانه بوده و این را در خواندن نظرات او میبینیم. او در این کتاب به جوانان توجه کرده و این نشاندهنده اهمیتی است که برای نقد سالم و صریح قائل است.
او اضافه کرد:در این کتاب 79 شاعر مورد توجه حمیدرضا شکارسری قرار گرفتهاند، این در حالی است که برخی برای مطرح کردن خود سراغ گردآوری اسامی بزرگ میروند و مثلاً مجموعه غزلی از شاعران نامدار گردآوری میکنند، اما شکارسری با توجه به جوانان فقط به نقد توجه کرده است.
بیگی حبیبآبادی گفت: او موشکافانه به آثار نگاه کرده و در این نگاه موشکافانه به اشعار کوتاه توجه کرده است.
وی در واکنش به گسترش فضای مجازی گفت: اشعاری هست که در فضای مجازی 10 هزار لایک میخورد، اما دو نسخه از کتابش فروش نمیرود.
*در این کتاب با 80شیوه تحلیل روبرو هستیم
علی کرمی در این نشست با اشاره به کتاب «زایشمرگهای متن2» گفت: زایشمرگ یک پدیده است که متکی بر حمیدرضا شکارسری است، بارزترین ویژگی در انتخاب بیجهت بودن و بیغرض بودن آنهاست و منتقد کاری به جهتگیری سیاسی شاعر نداشته است.
وی افزود: اشعار سپید کوتاه در این دو کتاب بیشتر دیده میشود و در این کتاب، با نوع خاصی از نقد روبهرو نیستیم بلکه با نوع خاصی از تحلیل روبهرو هستیم. تحلیل، بررسی مشروح اثر ادبی و تعیین اثرگذاری آن روی مخاطب است، اما نقد مبتنی بر نظریه بوده و مثلاً اساس روانشناختی، اسطورهشناسی و... را بررسی میکند، اما تحلیل در واقع تفکیک اجزای تشکیلدهنده از یکدیگر است.
کرمی در ادامه گفت: من به جوانها توصیه میکنم که بلاغت را یاد بگیرند، چه آنهعایی که میخواهند در نقد وارد شوند و چه آنهاهیی که میخواهند شاعر باشند و حمیدرضا شکارسری کسی است که به همه فنون ادبی تسلط دارد. متنهایی که در این کتاب منتشر شده، در کنار شعرها زیست میکنند و ما در این کتاب شاهد 80 شیوه تحلیل هستیم.
او در پایان گفت: با گسترده شدن دامنه فضای مجازی، شاهدیم که هر کس متنی را به نام شعر در فضای مجازی منتشر میکند و چون مخاطب عام توانایی تشخیص سره از ناسره را ندارد، نمیتواند تشخیص دهد که با شعر روبهرو شده یا خیر و از این رو ضرورت بودن این کتاب روشن میشود.
*تا زمانی که توان داشته باشم این کتابها ادامه خواهد داشت
حمیدرضا شکارسری نویسنده کتاب «زایشمرگهای متن2» در این نشست گفت: نزدیک 7، 8 سال پیش شاید هم بیشتر، این کار شروع شد، در حالی که در آن روزگار، فضای شعر درگیر وبلاگها بود و به تعبیری وبلاگها حاکم بودند. آنجا وقتی جستوجوی دمدستی میکردیم، متوجه یک اتفاق میشدیم، آن هم این بود که سرودهها از منظومههای بلند به سمت سرودههای کوتاه حرکت کردند و این کوتاهنویسی زمینه سادهنویسی را خلق میکرد.
وی افزود: آن سالها ملاک، تعداد بازدید بود و آثار قوی و ضعیف با هم دیده میشد و تمایزی بین آنها نبود و همین سبب شد که به اشعار کوتاه توجه کردم و البته کوتاه هم نوشتم و متنهایی را با عنوان زایشمرگهای متن در ابتدا در روزنامه جام جم منتشر کردم، سپس به خاطر مسئلهای از جام جم برای مدتی به سایت فیروزه نقل مکان کردم و این مطالب را در آنجا منتشر کردم و پس از آن به روزنامه قدس رسیدم و این روند همچنان در روزنامه قدس ادامه دارد.
شکارسری گفت: به گمان من زمانی که شعر را نقد میکنیم در واقع میگوییم چرا تأثیر میگذارد؟ و زمانی که دلیل تأثیرگذاری را بگوییم، دیگر مشت شعر را باز کردهایم و به تعبیری شعر را میراندهایم، ولی اگر از دل این مرگ یک معنای دیگر ارائه شود، خب دوباره متن زاییده میشود و این زایشمرگ پیاپی ادامه دارد.
مؤلف کتاب «زایشمرگهای متن2»، گفت: شاید در یکی دو مورد که آن هم قابل چشمپوشی نبوده نقد و تحلیل براساس شخصی شاعر نوشته شده وگرنه در باقی موارد فقط خود شعر مورد توجه بوده است، تا زمانی که توان داشته باشم و بتوانم بنویسم این کتابها ادامه خواهد داشت. در این نقدها شعرهای کوتاه سپید و نیمایی مورد توجه بوده و سایر قوالب، متن را به درازدامن میکرده و از این رو از پرداختن به قالبهای کلاسیک پرهیز شده است.