
به گزارش حلقه وصل، دانش اقباشاوی یکی از چهار کارگردان فیلم سینمایی «هیهات» است که در ارتباط با این اثر سینمایی گفت: ابتدا باید بگویم که سابقه ساخت آثار اپیزودی در سینمای ایران توسط کارگردانهای مختلف وجود داشته است که به زمان دور بر میگردد که اولین آنها هم اگر اشتباه نکنم «قصههای کیش» با 7 کارگردان و فیلم «فرش» با 15 کارگردان بوده است. قصههای «شهر جنگی» به کارگردانی حسن برزیده، رخشان بنی اعتماد و پرویز شیخ طادی هم یکی دیگر از این آثار سینمایی اپیزودیک هستند. البته آثار سینمایی اپیزودیک دیگری هم داشتهایم که یک کارگردان تمام بخشها را ساخته است.
وی در ادامه افزود: تجربه ساخت فیلم سینمایی «هیهات» به صورت اپیزودیک آن هم با چند کارگردان بعد از چند سال در سینمای ایران اتفاق افتاد که به گفته تمام سینماگران این نوع کار تجربه بسیار سختی است به دلیل اینکه نگاه ها باید به هم نزدیک شود. در تجربههای قبلی هم این سختی وجود داشته است. اتفاق تازهای که در این پروژه برای اولین بار افتاد این است که ما یک فیلم، موضوع، تِم و دغدغه های واحد و مشخص را با چهار کارگردان ساختهایم در صورتی که پیش از این کارگردانها در چنین آثاری تنها مشغول به ساخت اثر خود بودند.
کارگردان فیلم سینمایی «تاج محل» عنوان کرد: ما چهار کارگردان به همراه تهیه کننده یک تیم 5 نفره را تشکیل میدادیم که در عین تمام مشورتها و موضع واحد و دغدغههای مشترک تلاش میکردیم هر فیلمی رنگ همان کارگردان را داشته باشد. یعنی همان طور که سلیقه خودش است فیلمش را بسازد این در شرایطی است که وحدت رویه فیلم باید حفظ میشد.
او ادامه داد: ما اپیزودهای خود را به ترتیب ساختیم و شبانه روز در زمان نگارش فیلمنامه کنار هم بودیم، اما در زمان فیلمبرداری این اتفاق بسیار سخت میافتاد به دلیل اینکه یا هر کدام از ما خارج از کشور بودیم یا مشغول پرداخت و پیش بردن اپیزود مربوط به خود میشدیم اما با این وجود از هم غافل نبودیم و هنگام فیلمبرداری نیز هرچند کم به یکدیگر سر میزدیم. تقریبا این حضور بر سر لوکیشن برای تمام ما رخ داد و توانستیم سر صحنه فیلمبرداری هم حضور پیدا کنیم، اما باید بگویم که بسیار با هم هماهنگ بودیم.
اقباشاوی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه حس رقابت و ترش در میان چهار کارگردان وجود داشت که مبادا اثرشان نسبت به دیگری ضعیف شود یا مورد نقد و انتقاد واقع شود گفت: الحدالله رب العالمین این طور نبود و بنده شخصا هر آنچه که دیدم جز هم افزایی چیزی نبوده است. بدین معنی که همه ما به هم با جان و دل کمک میکردیم. تلاش بر این بود که به یکدیگر نکتهای اضافه کنیم اما در جهت کارگردانی که هر فرد برای خود مد نظر دارد. ما تمام تلاشمان را کردیم که یک فیلم قصه گو با چهار روایت متفاوت بسازیم که برای مخاطب جذاب باشد. قصهها تکمیل کننده هم نیستند و میتوان به هر کدام به صورت مجزا نیز نگاه کرد. ما شاهد چهار روایت متفاوت از چهار کارگردان هستیم.