حلقه وصل: بعد از گذشت 6 هفته از اکران فیلم مطرب، این فیلم توانست به فروشی بیش از 25 میلیارد تومان برسد. آخرین ساخته مصطفی کیایی با نقش آفرینی پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، مهران احمدی و محسن کیایی، داستان خواننده ای کوچه بازاری را روایت میکند که پس از انقلاب مانع فعالیت او شده اند و حالا بعد از سالها فرصت اجرای یک کنسرت در خارج از کشور برای او فراهم شده است.
آخرین ساخته کیایی برخلاف اولین فیلم های سینمایی او، صرفا برای فروش ساخته شده است و همه منتقدان سینما فیلم او را یکی از آثار بسیار ضعیف و دور از انتظار از این کارگردان محسوب کرده اند. تا امروز حدود 2 میلیون نفر به تماشای مطرب نشسته اند و این فیلم بعد از گذشت 6 هفته از اکران سرانجام توانست عنوان دومین فیلم پرفروش سال را تصاحب کند. با ادامه این روند به نظر میرسد ظرف چند روز آینده، این فیلم با فروشی بیشتر از 27 میلیارد، از رکورد فروش فیلم «متری شیش و نیم» عبور کند و در فروش سال 98، عنوان پرفروش ترین فیلم سال را ازان خود کند.
اگرچه فروش بالای «تگزاس2» و «رحمان 1400» نیز نشان دهنده اوضاع فاجعه بار ذائقه مخاطب سینمایی است که در بهترین حالت 3 میلیون تماشا دارد، اما با انتشار این فیلم ها در شبکه خانگی و سایت های اینترنتی وی او دی، فاجعه تکمیل خواهد شد.
به نظر میرسد ذائقه و سلیقه مخاطب سینمای امروز را نه مدیران فرهنگی بلکه شبکه های ماهواره ای تعیین میکنند. به همین دلیل است که پخش کنندگان این فیلم ها نیز با وسوسه مخاطب به تماشای اتفاقاتی خلاف آداب فرهنگی جامعه و شنیدن کلمات و جملاتی که در هر خانواده ای خط قرمز محسوب میشود، تیزرها و تصاویری را از فیلم های خود منتشر میکنند تا مخاطب بیشتری را به سالن سینما بکشانند. تبلیغاتی که هرگز از سوی سازندگان این فیلم ها که مدعی روشنفکری هستند و خود را افرادی فرهنگی محسوب میکنند، با واکنشی مواجه نمیشود.
اینکه مطرب به عنوان پرفروش ترین فیلم سال در جایگاهی بالاتر از حتی تگزاس و ایکس لارج و چهار انگشت قرار میگیرد بدون شک حاوی پیام مهمی برای مدیران فرهنگی کشود. مدیرانی که سالن های سیمای حوزه هنری سازمان تبلیغات را در اختیار این فیلم ها قرار میدهند تا در سود فروش آنها شریک شوند.