محمد ابراهیمی مدیر مؤسسه فرهنگی بین الحرمین شاهرود به حلقه وصل گفت: گفتمان دینی با موضوع «آسیبشناسی فضای مجازی» در دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا شهرستان شاهرود، با حضور تمامی دانشآموزان این مرکز برگزار شد.
وی افزود: اینترنت و فضای مجازی با وجود داشتن فواید متعدد، مضرات مختلفی نیز دارد که برای استفاده بهتر از این ظرفیت باید مزایا و معایب آن را به درستی شناخت و با شناخت این موارد میتوان ضمن کاهش زیانهای آن، استفاده بهتری از این ظرفیت داشت و باید آموزش در جامعه را سرلوحه این امر مهم قرار داد.
ابراهیمی با اشاره به این که یکی از مهمترین آسیبهای اینترنت و فضای مجازی نارضایتیهای خانوادگی و تهدید بنیانهای این نهاد است، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از حادترین مسائل مبتلابه جوامع امروزی ضعف بنیانهای خانواده بوده که کشور ما نیز در سالهای اخیر به آن دچار شده است و باید آموزش سطح ارتقاء سواد رسانهای در دو موضوع یکی برای دانشآموزان و یکی نیز برای خانوادههای آنان برگزار شود.
وی عملکرد و استفاده ناصحیح از رسانهها، اینترنت و فضای مجازی را یکی از عوامل سست شدن بنیانهای خانواده دانست و تصریح کرد: دومین آسیب فضاها و شبکههای مجازی تغییرعادت در سپری شدن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است.
این پژوهشگر فرهنگی با اشاره به این که در گذشته اوقات فراغت جوانان و نوجوانان غالباً بهوسیله فعالیتهای ورزشی و جسمی به صورت دستهجمعی، حضور در مکانهای مفرح و یا مطالعه پر میشد، افزود: این روند امروز به سمت استفاده از اینترنت و پرسه زدن در سایتها و شبکههای اجتماعی تغییر کرده است.
وی اظهار کرد: باید بپذیریم و قبول کنیم که اینترنت مشخصترین نماد عصر جدید بوده و اساسیترین سهم را در اوقات فراغت مجازی دارد چرا که وقتی فردی از تعهدات شغلی و اقتصادی و وظایف شخصی، خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی با استفاده از فضای مجازی رها میشود و یا نقش خود را در این حوزهها کم میکند، روشن است که برای خود اوقات فراغت مجازی خواهد ساخت.
به گفته ابراهیمی به همین دلیل است که امروز میبینیم بازیهای الکترونیکی و سرگرمیهای مجازی در بین قشر نوجوان و جوان گسترش چشمگیری داشتهاند چرا که اینترنت و ابزارهای جدید نقشی مهم در پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان یافتهاند.
وی با بیان این که یکی دیگر از آسیبهای استفاده مداوم از اینترنت، اعتیاد به آن است، افزود: اعتیاد به اینترنت دارای دو دسته علائم روانی و جسمانی است به گونهای که فرد معتاد به اینترنت از نظر روانی در هنگام دسترسى به اینترنت نوعى احساس لذت و رضایت داشته و در مواقعى که دسترسى به اینترنت ندارد بدخلق و افسرده میشود.
مسئول نمایندگی دانشگاه قرآن و حدیث افزود: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت دستگاه مجازی از همه مسئولان خواست تا با همکاری با ادارت مربوطه نسبت به آموزش در این امر مهم گام اساسی بردارند و با توجه به تجربه چندساله با آموزش بسیار از مشکلات برطرف خواهد شد.
ابراهیمی دروغ گفتن به دیگران در مورد میزان استفاده از اینترنت، تلاش و حساسیت ویژه برای در اختیار داشتن اینترنت وغیره را از دیگر علائم روانی اعتیاد به اینترنت برشمرد.
وی علائم جسمانی اعتیاد به اینترنت را نیز شامل علائمى نظیر سوزش چشم، سردرد، کمردرد، اضافه وزن و غیره ناشى از نشستن زیاد و بىنظمى در غذا خوردن، صرفنظر کردن از برخی وعدههاى غذایى، توجه نکردن به بهداشت و آراستگى فردى، اختلالات خواب و تغییر در الگوى خواب ناشی از غفلت فرد نسبت به خود عنوان کرد.
گفتنی ست، این کارگاه آموزشی که به مدت دو جلسه و بمدت چهار ساعت و با حضور تمامی دانشآموزان دبیرستان علوم و معارف صدرای شهرستان شاهرود برگزار شد، با استقبال دانشآموزان نیز مواجه شد که در پایان ابراهیمی به سؤالات دانش آموزان پاسخ دادند.
شایان ذکر است، طرح سؤال و اهداء جوایز، اهدا بستههای فرهنگی، جزوه آموزشی سطح سواد رسانهای و توزیع دفترچه یادداشت ویژه این جلسه در بین حاضرین از جمله برنامههای حاشیهای این برنامه بود.