سرویس حاشیه نگاری: روزنامه «جوان» در گزارشی که صبح امروز منتشر کرده است به بررسی برخی از شاخصههای فیلم سینمایی محمد رسولالله(ص) پرداخته است که با هم بخشهایی از این گزارش را میخوانیم:
«از امروز فيلم سينمايي محمد رسولالله(ص) در سينماهاي كشور به نمايش در خواهد آمد. درباره اين فيلم ميتوان مطالب مختلف و گاه متضادی را مشاهده كرد. در اين گزارش بخشي از نكات مثبت و منفي درباره اين فيلم را مرور ميكنيم.
اولين فيلم سينماي ايران و دومين فيلم مطرح سينمای جهان درباره حضرت محمد(ص)
مصطفي عقاد در سال(1977م)1356 شمسي فيلم سينمايي «The Message» را ساخت، از آن سال تا كنون هيچ فيلم مهمي با موضوع زندگي خاتمالانبيا(ص) ساخته نشده بود. در سينماي ايران نيز كه معمولاً فيلمهاي بيوگرافيك كمتر ساخته ميشود، هيچ اثر سينمايي درباره آخرين پيامبر خدا ساخته نشده بود.
نشان دادن سيره نبي رحمت
موج اسلامهراسي و نشان دادن چهره موحش از اسلام در افكار عمومي جهان، مسئلهاي است كه حداقل چند دهه است كه در غرب به شدت دنبال ميشود. حتي تلاش شد تا با توليد فيلمهاي موهن و ترسيم كاريكاتورهاي توهينآميز چهره نوراني پيامبر(ص) مورد هجمه قرار بگيرد. در اين بين نياز بود تا پاسخي فرهنگي و هنرمندانه به تمامي اين اقدامات داده شود. مجيدي تلاش كرده است تا سيره رحماني پيامبر(ص) را به نمايش بگذارد.
توليد فيلم فاخر با حضور عوامل بينالمللي
براي نشان دادن گوشهاي از عظمت وجودي حضرت محمد(ص) نياز به دقت فراواني است كه نه از عهده هر كسي بر ميآيد و نه اينكه ميتوان آن كار را به چشم يك اثر معمولي نگاه كرد. توليد فيلم فاخر محمد رسولالله(ص) با حضور عوامل بينالمللي اقدامي تاريخي بود. سينماي ايران نياز به همكاريهاي بينالمللي براي حضور جديتر در سطح جهان دارد.
ماندگاري فيلم محمد رسولالله(ص)
گفته ميشود فيلم محمد رسولالله(ص) در يك سهگانه توليد خواهد شد و فيلم اخير كه بخش تولد، كودكي و نوجواني پيامبر را به نمايش گذاشته است، بخش اول اين سهگانه است و در دو بخش آتي «جواني» و «نبوت» پيامبر اسلام به تصوير كشيده خواهد شد. اين اقدام ميتواند بر ماندگاري اثر فاخر «محمد رسولالله(ص)» بيفزايد. اقدامي كه تا به حال حتي در هاليوود نيز براي زندگاني پيامبران قوم بنياسرائيل صورت نگرفته است.
همكاري نهادها و ارگانها در خدمت به فيلم «محمد رسولالله(ص)»
اهميت ساخت فيلم محمد رسولالله(ص) آنقدر بود كه براي اولين بار ارگانها و نهادهاي مختلف هر كدام به نحوي امكانات و توان خود را در اختيار اين فيلم قرار دادند. صداوسيما كارگروه ويژهاي براي تبليغات اين فيلم راهاندازي كرده است و بخش عمدهاي از تبليغات محيطي شهر تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور به تبليغ فيلم «محمد رسولالله(ص)» اختصاص يافته است.
بازتابهاي بينالمللي
فيلم «محمد رسولالله(ص)» پيش از آنكه حتي اكران عمومي شود، توجه رسانههاي خارجي را به خود معطوف كرده است. چندين خبرگزاري و روزنامه مطرح جهان گزارشها و نقدهايي روي آخرين فيلم مجيد مجيدي منتشر و تلاش كردهاند نظر اين كارگردان ايراني را در باره فيلمش جويا شوند. با آنكه برخي از اين رسانهها تلاش كردهاند تا گزارشهاي جهتداري را درباره فيلم «محمد رسولالله(ص)» منتشر كنند، اما چيزي از برد رسانهاي اين فيلم كاسته نشده است.»