به گزارش سرویس استان های حلقه وصل، نشست «واکاوی یک شادی» که تحلیل و بررسی اتفاقات اخیر در مدارس را مد نظر داشت با حضور رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در مشهدمقدس برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیاز به شادی یکی از اموری است که در فطرت و نهاد انسان ها قرار دارد گفت: اگر کسی بخواهد با این نیاز فطری و درونی مخالفت کند و از آن جلوگیری نماید شاهد آسیب های فراوان خواهیم بود.
پژمان فر افزود: مکلف هستیم به عنوان حاکمیت نیازهای عاطفی انسان ها را تأمین کنیم و اگر این کار نشود باید پاسخگو باشیم.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل عدم توانایی در تأمین این نیاز شاهد ایجاد یک سری مسیرهای انحرافی برای ظهور و بروز شادی در مدارس هستیم، اظهار داشت: باید دانست که فضای مجازی این وضعیت را افشا می کند و نشان می دهد که کم کاری شده است.
عضو مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید به سوی پاسخ به نیاز قطعی جامعه یعنی نیاز به شادی و نشاط برویم. نیاز جامعه به موسیقی ضروری است و نمیتوان آن را حذف کرد.
رویکرد سلبی مشکل آفرین است
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بگیر و ببند و برخوردهای سلبی با وضعیت موجود به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و می تواند چالش آفرین باشد.
وی گفت: بروز چنین ناهنجاریهایی که موجب همخوانی و رقص گروهی ۱۵۰ تا ۳۰۰ دانش آموز با یکدیگر با یک آهنگ خاص است، تصادفی و رخداد دفعی نیست و سوال این است که چرا ما تاکنون نتوانسته ایم نیاز دانش آموزان را در زمینه شادی تأمین کنیم و آنها را در راههای هنجارگونه هدایت کنیم.
پژمان فر افزود: برای نمونه موضوع عفاف و حجاب موضوعی فرهنگی، اعتقادی و باوری است و نمیتوان آن را در قالب امنیتی و توسط نیروی انتظامی ترویج داد.
وی ادامه داد: حاکمیت حق ندارد زمانی که موضوعی را به اعتقاد و باور مردم در نیاورده است برای اجرای آن برخورد سلبی کند و ابتدا باید آن را برای افراد به اثبات برساند تا به یک اصل ضروری برای رعایت تبدیل شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمینه دانش و توسعه آن برای دانش آموزان خوب عمل کرده است، گفت: اما در سایر زمینههای معرفتی به صورت قوی و مؤثر عمل نشده است و همین امر خلاء مهم موجود است بنابراین باید تمرکز صرف بر روی آموختن دانش به دانش آموزان از میان برود.
حجت الاسلام پژمان فر خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش غیر از حوزه آموزش در سایر موضوعات برنامه مشخص و معینی ندارد و لازم است در این زمینه به صورت مشخص و هدفمند برنامه ریزی انجام شود.