نعمت الله سعیدی/ متاسفانه در حالی که بسیاری از رسانههای رسمی و اصولگرا گرفتار خطبازیهای سیاسی هستند، اخیرا یک جنگ تمام عیار فکری و عقیدتی توسط رسانههای مختلف و بخصوص در فضای مجازی و تلگرام علیه دین و تفکرات مذهبی به راه افتاده است. جنگی که در درجه نخست مجهز به تکنیکهای هنری و آخرین روشهای مدیریت افکار عمومی است...
یکی از مهمترین جبهههای جنگ یاد شده، حقوق زنان در اسلام است. حجم شبهات در این زمینه به صورت تصاعدی و ساختگی رو به فزونی است. شبهاتی که فقط زنان را هدف نگرفتهاند! بلکه به همین میزان، بر روی مردان نیز موثرند.
مخاطب عامی که در معرض چنین شبهاتی قرار میگیرد خیلی مقصر نیست. جوانانی که سوال و شبهه برایشان پیش میآید، حق دارند پاسخ بخواهند...
بحث قبلی در مورد ادعای نجاست زنان در ایام عادت ماهیانه بود. مخالفان مدام تلاش میکردند برای فرار از این ادعای مضحک و بیمنطق خود بحث را عوض کنند. یعنی نمیخواستند مخاطب عام متوجه شود چه افتضاحی بار آوردهاند. همین مطلب باعث شده بود که بسیاری از مخاطبان به آنها اعتراض کنند، یا گروه را ترک کنند. اما ادمینها تلاش میکردند با طرح موضوعات و شبهات جدید از این مخمصه فرار کنند! اما این تلاشها گاهی اوضاع را برایشان بمراتب وخیمتر و مضحکتر میکرد...
با حذف موارد تکراری و بسیاری از توهین و فحاشیها... بحث به اینجا رسیده بود که اگر فرض کنیم زنان در ایام عادت ماهانه نجس هستند(!!) آن وقت لابد کودکانشان هم نمیتواند با دست خیس مادرشان را لمس کنند! یا اگر بنا بود آشپزی کنند، مواد غذایی هم نجس میشد! (فی قلوبهم مرض...)
* * *
آدمک]
خدا خیسه که زن حائض نباید به خونه خدا بره؟ قرآن خیسه؟ آیا در احکام حیض گفته زن حائض دست خیس به قرآن نزنه؟ اسم خیسی آورده؟ بس کنید دیگه
سعیدی
چیز نجس این طوری ست. وقتی نمیفهمی نجاست چیه مجبور نیستی این جور احکام مسخره را صادر کنی. کمی فکر کن برای ادعایی که داری بعد مطرح کن. تا این جور به افتضاح نیفتی
[نیلو]
جمله آخرت رو بخودتون برمیگردونم
یک جمله رو درست بیان کنید که چرا اسلام زنان رو ناقص العقل خطاب قرارداده
سعیدی
ناقصالعقل کسانی هستند که بدون دلیل چنین مطلبی را به اسلام نسبت میدهند وگرنه به امثال سوره مریم مراجعه کنید. یا مقام بیبی سلام الله و زینب کبرا و ...
نگذارید تعصبات کور ذهنتان را منحرف کند
[عرفان]
یعنی این معافیت اسلامتون ما رو کشته. در مورد شهادت دادنم معاف شدن؟!!! دست گُلشون درد نکنه!! اینکه یه نفر زن شاهد قضیهای باشه و شهادتش پذیرفته نشه برا اینه که قدم رنجه نکنن خانوما؟!! اینکه یه مرد زنی رو بکشه اولیای زن باید نصف دیه کامل مسلمان رو بپردازن تا قصاص بشه ولی اگه مردی کشته بشه لازم نیس اولیای دم دیه بپردازن و طرف قصاص میشه اینم برا احترام به خانوماس لابد؟!!!! چقدر ما تا حالا کج فهم بودیم!!!
سعیدی
کج فهم بودید واقعا وگرنه تمام اینها پاسخ دارد. فعلا ادعای نجاستتان را پس بگیرید تا هر کدام از این ادعاها جداگانه بحث شود. (یکی یکی)
مثلا در مورد شهادت دادن شما هنوز متوجه نیستید که این قضیه دو بانوی شاهد بیشتر متعلق به مواقعی است که میخواهیم خودمان کسانی را برای شاهد بودن انتخاب کنیم. مثل وقتهایی که داریم قولنامه یک خانه را مینویسیم. این جور وقتها کسی در خیابان رد شود که شاهد قرارداد ما محسوب نمیشود!! نخیر!
بلکه طرفین میروند شاهد انتخاب میکنند و میآورند
اینجا اسلام گفته حتیالمقدور از مردان شاهد بگیرید (چون حضور زنان در دادگاه برای شهادت سخت است. یا ممکن است زودتر تحت تاثیر عواطف قرار بگیرند و مثلا دلشان برای یک بدهکار بسوزد. در صورتی که آن شخص واقعا بدهکار است! و بنا نیست پول طلبکار خورده شود! و...)
اما وقتی قتلی مثلا اتفاق بیفتد و زنی شاهد باشد قضیه فرق میکند. یا وقتی بناست در مورد وقوع زنا شهادت بدهند، اصلا شرایط طوری ست که شهادت دادن خیلی شرایط دشواری دارد...
اسلام همان قدر که در مجازات زنا سخت گرفته...
شرایط اثبات آنرا بسیار دشوار قرار داده... متوجهاید؟!
عرفان:
گیریم اینها قبول. دیه چی؟ چرا دیه زن نصف مرد است؟ این را چطور میخواهید مالهکشی کنید؟
سعیدی
غیر از ادعای پوچ و بیاساس مالهکشی حرف دیگری نداشتی؟! چه فایدهای دارد که بنده هر قدر توضیح بدهم، شما آخرش بگویی مالهکشی نکن یا منبر نرو؟!
عزیز من! بگو کدام قسمت حرفهایم مالهکشی بوده و چرا...
{تعدادی از اعضا به پیوی آمده و تشویق میکنند که ادامه دهم...}
رها:
آقای سعیدی میشه در مورد دیه هم توضیح بدین؟
سعیدی
چشم. مثلا دقت کنید! دیه یک نفر مرده را چه کسی میگیرد؟ در یک خانواده اگر مرد بمیرد دیه میت را چه کسی میگیرد؟ اگر زن بمیرد دیه را چه کسی؟
میبینید که باز هم به نفع زنان است. زنی که شوهرش کشته شود... دیه دو برابر میگیرد نسبت به مردی که زنش کشته شود. متوجهاید؟
از اینها گذشته، اصلا میزان دیه چه ربطی به خود میّت دارد؟! مگر خود مرده میخواهد دیه بگیرد؟!
عرفان]
اگه زنا عواطف و احساسات حساستری دارن؛
چرا باید رنج عیاشیهای اسلامی شوهراشون رو تحمل کنن؟؟!!
سعیدی
چرا باید تحمل کنند؟ مهریهشان را میگذارند اجرا و به غلط کردن میاندازندتان :))
ضمنا مردان از نظر جسمی قویتر هستند. تقصیر چه کسی ست؟
چون قویتر هستند کارهای سخت بر عهده آنان است. مخارج خانواده بر عهده آنان است.
حالا در جوامع غیراسلامی مردان عیاشی نمیکنند؟!!
از تمام اینها گذشته، ما چیزی به اسم عیاشی اسلامی نداریم...
اتفاقا مردانی که اعتقادات مذهبی ندارند بیشتر به سمت مشروب و عیاشی و غیره میروند
شما اکثر مواقع یک نمونه ذهنی از بدترین مسلمان ممکن را انتخاب میکنید و با یک نمونه تخیلی از بهترین آدم غیرمذهبی مقایسه میکنید و...
این احکام اجق وجق را نتیجه میگیرید
وگرنه به صورت عادی، اتفاقا عیاشی در بین غیرمذهبیها بیشتر است
آتئیستها که اصلا هدفی غیر از پوچی و عیاشی نمیتوانند داشته باشند...
آتئیست واقعی کسی ست که خودکشی کند
افسوس که امثال شما نمیفهمید وقتی خدا و معاد نباشد، این زندگی و کائنات چقدر بیمعنا و پوچ در پوچی میشود...
یک پوچی غیرقابل وصف...
اما فعلا سرتان با ابراز نفرت نسبت به دین و دینداری گرم است. بگذریم...
اراد:
آن ملای کثیف کرمانشاهی را چه میگویید؟
سعیدی:
میرود حمام تمیز میشود. بحث ما ربطی به یک آخوند خاص ندارد
اراد:
ملای خاص نبوده حکم کثیف اسلامه
سعیدی
اینها درک کثیف شما از اسلام است
عرفان:
نه متوجه نیستم کجا گفته دیه مرد کشته شده مال زنشه؟! یا زن کشته شده مال شوهرشه؟!! اینارو شما درمیارید
سعیدی
ازدواج همجنسگراها را نگفتم!!
اون دیگه مشکل امثال شماست...
نسبی داریم میگیم. در یک خانواده مرد طوری بشه، زن وارثشه و برعکس
دیه ربطی به خود شخص فوت کرده نداره.
هر مبلغی که باشه به وارثین میرسه
[Azad]
اسلام یعنی ملای خاص
سعیدی
بستگی به نوع خاص بودنش دارد. یکی مثل شیرازی ملای خاص احمق است و یکی...
آریا:
اره از نظره اسلام بگیری که فاطمه دختره محمد بوده و... {بی شرفانه توهین میکند!}
سعیدی
بزرگی ائمه ع به این است که دقیقا مثل ما هستند. اما معصوم هستند. (ان بشرا مثلکم ...)
شما آدرس بدهید حضوری خدمت برسیم...
بنده از آدمهای شجاع خوشم میاد. نه موجودات رذل و پلشتی که با یک آیدی مجهول کثافت از دهنشون درمیاد.
دیگه ریپلای نکنید
[عرفان]
در قتل هم همینطوره!!!
سعیدی
خیر. در قتل موضوع فرق میکند. قصاص میشود. مگر اینکه کار به مصالحه بکشد و دیه گرفتن (که باز بستگی به ولی دم دارد. ممکن است چند برابر دیه مطالبه کند ...)
وقتی قاتل مرد باشد و مقتول زن... حکم قصاص هیچ فرقی نمیکنه.
فقط خانواده مقتول باید نصف مقدار دیه را اضافه به خانواده قاتل بدهد و... نکات حقوقی و فقهیاش کمی فرق میکند. (از حقوقدانها سوال کنید)
اجمالا در مورد قصاص نیز رویکرد دین این است که حتیالمقدور خانواده مقتول گذشت کنند...
عرفان]
وااااقعا در به جون هم انداختن زن و مرد
نابغهس دین شما
سعیدی
پراکنده گفتگو نکنید. بگذارید ادعاهای قبلی تان ثابت شود... بعد تهمت جدید بزنید!!
نیلو]
هر جا به نفعتون بود جواب بدید
سعیدی
چه ربطی به نفع من داره؟؟
وگرنه بنده نه قاتل کسی بودهام نه کسی از بستگانم بنا شده دیه بگیرد
عرفان]
ولی قانون اسلامتونو عمومی اجرا میکنین!!!
سعیدی
قانون باید عمومی اجرا شود. با کلیات و تبصرههایش. شما نظر دیگری دارید؟
قانونهای شما خصوصی اجرا میشود؟؟!!
اراد]
اسلام کلا نسبت به زن تفکر کثیفی داره که بهش اجازه خوابیدن تو مسجد رو نمیده
حالا تعصب کور کورانه اجازه نمیده ببینی حسابش جداست
سعیدی
اقای محترم! چه ربطی داره؟؟ عزیز من! خوابیدن در مسجد برای همه ممنوعه. چه زن و چه مرد. چرا این قدر به در و دیوار میزنید؟؟ حالا مگر بحث ما خواب در مسجد بوده اصلا؟؟
ایراندوست:
ملای دانا و خوب نداریم ملای (اخوند) خوب اخوند مرده ست شک نکنید
سعیدی
بنده هم همین نظر را در مورد مرتد دارم
نیلو]
معصوم اشتباه هم میکنه یاخیر؟؟؟؟؟؟
سعیدی
بحثمان این نیست. خیلی دارید تغییر موضوع میدهید...
اینها الفبای مباحثه است. نمیشود که دم به ساعت مدام مساله جدید مطرح کرد!!
عرفان]
وااااااااآااآااااااای خدا
شما سوالای قبلی رو جواب بدید... بعد بپرید شاخه بعد. البته حق دارید زود بپرید
شاخههاش پوسیدن...
سعیدی
واقعا که...
کی داره طرح موضوع جدید میکنه؟؟ ولی بد هم نگفتی. از این به بعد به موارد متفرقه و پرت و پلا پاسخ نمیدم
اراد]
بحث کرامت زن در اسلام بود که دیدیم ورود سگ و زن پریود به مسجد حرامه
سعیدی
آیتالله هم که باشه، مثلا اگر جنب باشه نمیتونه به مسجد وارد بشه. ربطی به نجاست ندارد. فهمیدن این خیلی سخت نیست! اینها به خاطر احترام مسجد و قران و... است. ربطی به آن طرف قضیه ندارد. خانمهای پریود هم به خاطر ضعف یا احتمال خونریزی و... نباید وارد اماکن مقدس شوند. همان طور که مردان جنب هم نمیتونند. یا مثلا بدون وضو گفتند قران نخوانند. نه به خاطر وضو... بلکه به خاطر احترام قران
عرفان]
اون چیزی که رواج داره و بخاطر نگاه اسلامه نجس بودنه شمام جواب ندادید که چرا زنان در این ایام نباید به اماکن مقدسه وارد شن شما صورت مسئله رو پاک کردید مسئله باقیست
سعیدی
زنی که نباید به مسجد وارد بشه لزوما نجس نیست. احکام نجاست اصلا یک چیز دیگه ست. اما یکی از همفکرانتان ادعای مفتضح کرده است و شماها دارید به هر قیمتی ازش دفاع میکنید
وگرنه کدام فقیهی گفته زنان پریود نجس هستند؟؟ این را از دکان کدام عطار درآوردهاید؟؟؟!!
[M.p.H]
عجب. ببین خوده محمد گفته من هیچی بیشتر از شما نمیدونم مثل خوده شمام من هر چی که به شما میگمو بهم وحی میشه. پیامبرت این حرفو زده خودش. بعد شما میگی ائمه معصوم بودن
بنا به معصومیت هم اگه باشه عصمت فقط مربوط به پیامران میشده. هیچ امامی معصوم نبوده. بعدش مگه پریود شدن بده که محمد میگفته دختر من پریود نمیشه. اینجا احتمالا چون زنان پریود شده رو نجس قلمداد میکردن محمد گفته دختر من پریود نمیشه. نجس خودتونید دختره من نجس نیست!!!
سعیدی
موضوع عصمت ربطی به بحث ندارد. همین طور مقام حضرت بی بی سلام الله.
اگر در موارد قبلی حرفی برای گفتن دارید میشنوم
عرفان]
موضوعی که بصورت اصل در اسلام مطرح شده کلیه بعد شما میگید اون مورد شما استثناس
چرا حکم اسلامتون تبصره و استثنا نداره؟؟؟!!
سعیدی
کی گفته تبصره نداره؟ داره. اما با همان فلسفه کلی خودش
[M.p.H]
بگو جوابی ندارم
سعیدی
برای کسی که متوجه نیست باید در مورد یک مطلب مشخص حرف زد... نه ندارم
همگی خسته نباشید واقعا
[M.p.H]
باشه شما خوبی...
سعیدی
ادعای خوب بودن شخصی ندارم و نداشتهام.
شما خودتان ادعا میکنید و خودتان به آن میخندید... خوش باشید
عرفان]
قضیه استحاضه رو هم میذارید به حساب معافیت برای سهلگیری به خانوما؟!!
برای وظایفشون در قبال روزایی که بیشتر از ماهانه خونریزی دارن... گریه داره:
میگن به اندازه روزای حیضتون نماز نخونید ازون به بعد اگه لک دیدید: لک کم بود برا هر نماز لباستونو عوض کنید زیاد بود، برا هر نماز باید غسل کنی!!! به این میگید ملاحظه برای راحتی زن؟!! خیلی از زنای مسلمون وقتی به سنی میرسن که ماهانهشون نامنظم میشه، ترجیح میدن رحمشونو با جراحی دربیارن تا مجبور به این تکلفات نجس و پاکی، نشن.
سعیدی
احکام مربوط به کثیرالحیض فرق دارد. اینها موارد استثنایی ست و به صورت استثنایی هم بحث میشه. فعلا داریم در مورد تمام زنان حرف میزنیم نه اونهایی که مثلا مشکلات خاص و موردی دارند...
عرفان]
چرا دیه زن سرپرست خانوار تو اسلام به اندازه مرد نیست؟
و دیه مرد مجرد بیمار به اندازه زن نیست؟؟؟.؟؟؟
سعیدی
زن سرپرست خانوار جزو موارد خاص است
موارد خاص در قانون به این معنی نیست که تعدادشان کم است
نه! گاهی هم تعدادشان زیاد است...
اما احکام اولیه کلی و برای وضعیتهای معمولی و عادی و مرسوم ست و موارد خاص به صورت خاص تبصره میخورد.
طبق قوانین و آموزههای کلی دین، اولین حمایتی که از زنان بیسرپرست شده این است که اگر اتفاقی برای شوهرشان افتاده، دو برابر دیه میگیرند...
بعد هم زنان بیسرپرست یک جامعه باید تحث پوشش حکومت اسلامی قرار بگیرند. البته به تدریج و با اولویتبندی. (یعنی به شرط اینکه حکومت توانش را داشته باشد...)
وگرنه مثلا همین حکم دیه... وقتی طرف قضیه نهاد دولتی و حکومتی (یا اجتماعی) باشه... (مثل تامین اجتماعی یا سازمانهای بیمه و...) میشود دیه کامل گرفت.
کما اینکه الان بر همین اساس دیه مرد و زن در تصادفات مساوی ست (چون پرداخت کننده شخص نیست. یک نهاد یا سازمان است...)
از تمام اینها گذشته، دیه مربوط به حوادث غیرعمد است. مثلا تقصیر آن رانندهای که با یک زن سرپرست خانواده تصادف کرده چیست؟ مگر خودش انتخاب کرده با چه کسی تصادف کند؟!
در حالت کلی بنا شده اگر در حوادث برای مردی اتفاقی افتاد، وارثین او دو برابر دیه بگیرند. چون در حالتهای عادی، مردها معمولا نانآور خانواده هستند...
و اصلا حتیالمقدور نباید زنان بار مسئولیت اقتصادی خانواده را بر دوش بکشند. باید جامعه و حکومت از آنان حمایت کند. (اما فرد مقابلی که باید دیه بدهد چه تقصیری دارد؟!)
نیلو]
منتظرم... فقط یک جمله مابین صحبتهاتون که جواب همه رو میدید بگین... معصوم اشتباه میکنه یا خیر؟؟
سعیدی
ربطی به بحثمان ندارد. اما اجمالا:
معصوم اشتباه اختیاری قطعا و هرگز نمیکنه. در مورد ابلاغ وحی هم به هیچ وجه دچار سهو و خطا هم نمیشه.
چون اگر احتمال سهو و خطا بود... مثلا ما چطور میتوانستیم متوجه شویم فلان مطلب را خدا فرموده یا نه؟ (و کل فلسفه نبوت و امامت زیر سوال میرفت! متوجهاید؟)
اما انواع دیگری از سهو هست که ربطی به ابلاغ وحی ندارد. (در نسبت خود معصوم و خدا پیش میآید) این موارد هم به این بازمیگردد که یک انسان (با هر مقامی) در برابر خداوند کامل به شمار نمیآید
نیلو]
عجب کپی پیستی بود! درمورد قطع دست اشتباهی یک نفر توسط امام اول شیعیان حکم چیه؟
سعیدی
اولا کپی پیست از کجا؟! عادت کردهاید به ادعای بدون اثبات؟؟! کجا عصمت را در چهار خط توضیح دادهاند؟! اصلا گیرم کپی پیست... جواب شما چیست؟
درثانی، ربطی به مباحثمان ندارد. این را لطف کنید متوجه شوید!
اینها از ابتدائیات هر گفتگویی ست که وحدت موضوع داشته باشد. شما از عصمت پرسیدید که ربطی به بحث نداشت و اصرار کردید... بنده پاسخ مختصر دادم
حالا رفتهاید سراغ یک حکایت یا روایت تاریخی که اصلا بنده نمیدانم دارید به چه چیزی اشاره میکنید! شما که توقع ندارید بنده ذهن خوانی کنم؟!!
لطفا در مورد موضوعاتی که در جریان است... ابتدا بگویید که متقاعد شدهاید...
یا حرفی برای گفتن ندارید...
سپس صبر کنید دیگران هم به نتیجه شما برسند... و بعد بحث جدید مطرح کنید
اگر اطلاعات داشتم و وقت بود چشم... ( بنده بنا نیست نرمافزار جامعالحدیث، یا ابر کامپیوتر رفع شبهه باشم!! عصمت هم هیچ ربطی به بحث فعلیمان نداشت!)
عرفان]
جوابتون مفهوم نبود که دوباره پرسیدم
سعیدی
قانون کلی و ابتدایی، همیشه شرایط عادی و معمولی را در نظر میگیرد و موارد استثا را به صورت تبصرهها بحث میکند
اگر منظورتان بحث حیض و نفاس است، این مواردی که شما نام بردید استثنا است. (یک زن ممکن است چند ماه دچار آن شود.) که در این موارد هم اگر وارد جزئیات شویم... اول فلسفه عبادت مطرح است... سپس ملاحظه حال مکلف
زن سرپرست و مرد مریض مجرد هم استثنا ست و... عرض کردم
عرفان]
چرا در مورد شخص زن نصف مرده؟؟؟؟ از کجا معلوم که وارث زن، زن نباشه و وارث مرد مرد؟؟؟
سعیدی
چون زن نانآور خانواده نیست. وارث او یا مرد است... یا مخارج خانوادهاش ابتدا بر عهده یک مرد است.
مگر اینکه ازدواج همجنسگرایان مورد نظرتان باشد!!
اگر هم حالات استثنایی مورد نظرتان است... چند بار توضیح دادم که قانون را ابتدا برای عموم مردم و در شرایط عادی و برای موارد مرسوم مینویسند و میگویند
سپس برای موارد استثنایی تبصره میزنند
اول در مورد حالات عادی و متعارف به تفاهم برسیم... مشکل موارد خاص هم قابل بررسی ست. (اگر چه گاهی خیلی تخصصی میشود و به درد گروههای عمومی گفتگو نمیخورد)
نیلو]
ولی در رفتی از زیر سوال
سعیدی
در نرفتم بزرگوار! در این بحث اگر شما به قاضی ثابت کنید که مثلا این زن مقتول (در تصادفات غیرعمدی) وضعیتی خاص داشته و وارثین آن فرق دارند با بقیه... موضوع فرق میکند.
البته اینجا اگر بحثمان دیه قتل غیرعمد است، ربطی به متهم ماجرا ندارد.
مثلا یک راننده از کجا بداند که: این شخصی که یک دفعه آمده جلوی ماشینش و تصادف شده و... طرف فوت کرده... خود مادام کوری و یا مریم میرزاخانی و یا پروفسور دانشگاه شریف بوده؟
یا یک زن مجرد و معتاد و قاچاقچی غیرشریف!؟
که اصلا شاید میخواسته همین الان از خیابان رد شود و برود خانه خودکشی کند!!
اینها به راننده ربطی ندارد. چون او عمدا که تصادف نکرده!؟
این راننده تصادف کرده... نه ترور!!
بحث دیه، ابتدائا بحث قتلهای اتفاقی و غیر عمد است... مگر اینکه طرفین بخواهند مصالحه کنند. یا حکم قصاص را اجرا کند... (جزئیاتش مفصل است)
عصمت را هم اجمالی توضیح دادم. اما چون ظاهرا فهمیدید دیگر نمیشود شبههتان را مطرح کنید... ناراحت شدید و فرمودید کپی پیست است!!
آنرا مطرح کردید که از زیر ادعاهای مسخره قبلی همفکرانتان فرار کنید و... دیدید نشد!!
اراد]
شما برو دعای ابوحمزه ثومالی و جعفر طیار بخون ماهم اینجا روشنگری میکنیم تا دیگران بفمند اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی چه بر سر کشور و اینده جوانان اورد
سعیدی
عجب! چه ربطی دارد؟ منظورتان استغفارهایی ست که مطرح میشود؟ اصلا این وسط بحث عصمت چه میگوید؟ چه ربطی به بحث حقوق زنان در اسلام دارد؟ و ادعای مضحک نجس بودن زنان، هنگام عادت ماهانه؟!! بگویید ما هم بدانیم موضوع چیست؟
با خودتان درگیری ندارید که؟!
اما آفرین... روشنگری کن! اما به مخاطب خودت یاد بده بر اساس منطق فکر کنه. نه احساسات تحریک شده. احساسات در این شرایط برای جامعه ما حکم سَم را دارد...
[نیلو]
سوالم درمورد همون معصوم بودکه جواب دادین و مجدد سوال کردم حکم علی در این زمینه که دست اون ننه مرده رو اشتباها قطع کرده چیه
سعیدی
اصل روایت را بیاورید ببینم منظورتان چیست؟ ببخشید بنده الان شرایط ذهنخوانی شما را ندارم!
[نیلو]
حالا شد
[احمد]
قرار نیس همه چیز رو بدونیم دوستان! سر یه چیز بحث کنید. ایشون هم اومدن از افکار احمقانشون دفاع کنن
سعیدی
برای امروز فحش خیلی شنیدم. اصل روایت را بیارید سر فرصت بحث میکنیم. (اما دیگه در مورد موضوعات دیگه بحث نمیکنیم)
آدمک:
چه کسی به شما توهین کرده جناب سعیدی؟
[احمد]
آدمک جان منظورش منم
دادا ریمو کن
سعیدی
از همین نفر اخر شروع کنید
[احمد]
همه ما احمقیم فقط نوعش فرق میکنه
سعیدی
با این حرف یک جورهایی موافقم. اما ادبیات خیلی فرق میکنه...
احمد:
وجه تشابه انسانها در تفاوت اونهاس اخوی
سعیدی
حرف احمقانه قشنگی بود!
احمد]
آووووو چرا از واژه احمق میگریزی بزرگوار؟؟ چرا کتمان؟
سعیدی
تشابه ما انسانها تفاوت ماست...
کمر گزارههای منطقی شکست!!
M.p.H]
عصمت فقط مربوط به پیامبرا بوده فقط اونا معصوم بودن. اماما ساخته ذهن شیعه هستن
سعیدی
اگر فلسفه عصمت را بپذیریم... همین مطلب در تفسیر وحی نیز ضرورت دارد.
یعنی همان طور که در ابلاغ وحی باید معصوم باشد (وگرنه نمیتوانیم بفهمیم وحی بوده یا نبوده؟)
در تفسیر آن نیز نیاز به معصوم داریم. وگرنه تفرقه ایجاد میشود و از حکمت الهی به دور است
عزیزان بنده خسته شدم. ببخشید که به باقی پستها بعدا جواب میدهیم
احمد:
رفیق
شما که به پرواز قالیچه معتقدی
خواهشا
عاجزا
لطفا
پلیز
حرف از منطق نزن (کاش زبونای دیگه هم بلد بودم)
سعیدی
رفیق! موضوع بحث ما قالیچه پرنده و افسانههای سندباد نیست و نبوده... این را متوجه شو لطفا... پلیز... خواهشا...
بعد هم، قران میفرماید باد را مسخّر سلیمان نمودیم. برخی میگویند نوعی کشتی پرنده بوده... برخی میگویند یک نوع تکنولوژی بوده که از اجنه (احتمالا موجودات هوشمند فضایی... یا چیزی مثل این) فراگرفته شده (همان طور که قران میفرماید اجنه به دستور سلیمان برایش بناهای خاصی درست میکردند که انسانها نمیتوانستند...) کلا بحث معجزات پیامبران چیز دیگری ست
نهایتا، وقتی موضوع بحث حقوق زنان است و آن هم ادعای مسخره نجاست زنان هنگام عادت ماهانه... اول اعتراف کن متقاعد شدی... یا حرفی برای گفتن در این مورد نداری... بعد موضوع جدید مطرح کن
وگرنه فحاشی و توهین و خشونت کلامی و عوض کردن موضوع بحث و.... همه نشانه تعصب کور (و احمقانه به قول خودتان) است. یعنی وقتی در یک موضوع حرفی برای گفتن نداریم به در و دیوار بزنیم و هر چی را بلدیم و شنیدهایم و ... بریزیم وسط!!
اینها را متوجه شویم لطفا... پلیز... خواهشا... گان مه... من الووم...
Sohrab]
یعنی اجنه وجود دارن؟
سعیدی
نه به اون مفهومی که عوام معتقدند. اما قطعا ما در این جهان پهناور تنها موجودات هوشمند نیستیم
GH- KAZEMI]
شما گفتین در زمان پریود برای زن مشکل هستش واضح جواب ندادین ایا زن میتونه قران بخونه یا وارد مسجد بشه؟ اینا که سخت نیست یا اینکه از نظر خدا، زن در زمان پریود نجس هستش چرا نماز صبح که اصلا مشکلی نداره قبول نمیشه؟ ایا اگر یک زن حامله روزه بگیرد روزهاش باطل هستش؟
سعیدی
ببینید! مثلا ورود افراد معتاد به مدارس ممنوع است. چرا؟ چون احتمال بدآموزی دارد. یا ورود قاتلین خطرناک ممنوع است...
از آن طرف، مثلا ورود افرادی که آنفولانزا گرفتهاند به مدرسه ممنوع است. چرا؟ چون احتمال سرایت بیماری وجود دارد
حالا کسی که آنفولانزا دارد معتاد خطرناک است؟؟ قاتل است؟؟
یا مثلا خوردن سرخ کردنی را دکتر برای سرماخوردگان منع میکند
حالا یعنی: سرخ کردنی نجس است؟ بیمار نجس است؟! دکتر نجس است؟
کلا حکم نجاست چیز دیگری ست. این احکام چیز دیگری...
دلیل عدم روزه گرفتن زنان یا نخواندن نماز و... به ضعف بدنی آنان بازمیگردد. (و آسانگیری شرع برای آنها...)
و دلیل عدم ورودشان به مکانهایی چون مسجد یا عدم قران دست گرفتن چیز دیگری...
ضمن اینکه خواندن قران برای زنان پریود کلا ممنوع نیست. (به احترام قران نباید به ان دست بزنند. همان طور که مجتهدین بیوضو هم...) میتوانند سر سجاده بنشینند و تسبیحات اربعه بخوانند...
میتوانند صلوات بفرستند... به فقرا کمک کنند... مطالعه کنند (و تفکر... که بالاترین عبادت است)
یا میتوانند بیشتر استراحت کنند...
لازم نیست گیر بدهند به نماز خواندنی که برایشان واجب نیست!!
نیلو]
ایه ۲۲سوره نسا میگه زنان هنگام حیض ناپاکن این همون نجس بودن نمیشه؟؟؟ بعدم هی این تفاسیر جدید رو از قران رو نکنید! منتظرید یه چیزی کشف یا اختراع بشه بعد برید یه ایه پیدا کنید بچسبونیدش به اون کشف جدید
سعیدی
ایه را بیاورید. کجا گفته نجس هستند؟؟!!
ضمنا چه کسی از معجزات علمی قرآن فعلا حرفی زده؟؟
شنیده بودم بعضی آدمها با صدای بلند با خودشان حرف میزنند و فکر میکنند.
اما ندیده بودم اینها را وسط یک گفتگو بنویسند!!
شما مثل اینکه بنده را با یکی از شخصیتهای ذهنیتان عوضی گرفتهاید!؟
GH- KAZEMI]
گفتین ادعای مسخره نجاست زنان در هنگام عادت ماهانه. خوب ما هم همین نظر را داریم که این ادعا «مسخره» هستش ولی مشکل اینه که قران این نظر رو داده
سعیدی
خیر عزیز من! زن پریود نجس نیست. این حرف را جای دیگری نزنید!
یکی از ادمینهایتان ادعای مسخره و غیرقابل اثبات کرده. طوری که اصلا معلومه هنوز معنی نجاست را هم نمیدونه چیه!
مثلا چون شنیده برای خلافی ساختمان شهرداری جریمه میکند... حالا خیال کرده رد کردن چراغ قرمز و نبستن کمربند ایمنی هم مربوط به کمیسیون صد شهرداری میشود!
شنیده با لباس نجس نمیشه نماز خواند... نتیجه گرفته هر کس نتواند نماز بخواند نجس است!!
- KAZEMI]
خواهشا سفسطه نکن اگه زن در پریود نجس نیست چرا نمیتونه قران و نماز تو خونه خودش بخونه
Sohrab]
حرفتان در مورد نماز و روزه منطقی ست. پس چرا نمیتونه بره داخل مسجد
سعیدی
به دو دلیل. (یا بهتره بگیم دو طیف از دلایل)
اولا چون نیاز به استراحت دارند...
قرآن میفرماید زنان در این ایام نیاز به معاف شدن از برخی چیزها را دارند:
وَ يَسْئَلُونَکَ عَنِ الْمَحيضِ قُلْ هُوَ أَذيً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحيضِ ...بقره آیه شریفه 221 (بگو زنان در این ایام کسالت دارند؛ یعنی این موضوع اذیتشان میکند... پس آنها را معاف کنید... آسان بگیرید بر آنها... عزل شدن از مسئولیت با اخراج شدن هم حتی فرق دارد. عزل کردن کسی، یعنی معاف کردن او از یک مسئولیت... شما به کسی میگویید: بنده را از فلان کار عزل بفرمایید، یعنی چی؟)
دوما اماکنی چون مسجد احترام دارند. طوری که مردم معمولا بدون وضو هم داخلش نمیشوند. اما اینها چه ربطی به نجاست زنان دارد؟؟ کدام کتاب فقهی گفته زنان در این ایام نجس هستند؟؟؟!
از این بیشتر میشود چیزی را نفهمید؟؟!
اراد]
نجس اون اخوند کثافته که میره واسه هوس زن صیغه میکنه و فکر میکنه حلاله بعد با یه غسل سر و ته مساله رو هم میاره
سعیدی
نجس... حالا نه! اما تفکر غلط و مزخرف و آلوده به خباثت... اونه که وسط یک بحث یک بحث دیگه رو عنوان میکنه! خودش میدونه اینها از ناتوانیشه... اما فقط این شاخه به اون شاخه میکنه که برای خودش وقت بخره
و گرنه بحث صیغه چه ربطی به حرفهای ما تا اینجا داشت؟؟ چرا این بدیهیات را متوجه نمیشوید؟
نیلو]
زنی که پریود میشه رو با قاتل و معتاد مقایسه کردین؟؟؟؟؟ احسنتم
سعیدی
در مثل مناقشه نیست...
واقعا مشکل اصلی اکثر ما نوع و روش تفکرمان است... قبل از اینکه محتوای این تفکرات چه باشد...
مثال بنده برای این بود که توجه کنیم شباهت ظاهری یک حکم... دلیل شباهت دلایل صدور آن حکم نمیشه!
مثلا شما چراغ قرمز را رد کنی جریمه میشی
خلافی ساختمان هم داشته باشی جریمه میشی
حالا اگر افسر جریمهت کرد که نمیشه بگی: بالکن خانه ما خلافی ندارد!! چرا جریمه کردی؟؟!
ورود ماشین سانتافه هم به مساجد ممنوع است. اما این دلیل نمیشه بگیم سانتافه نجسه!!
وگرنه تعویض روغن ماشین در محراب مسجد هم ممنوع است!
ایا روغن ماشین هم نجس است؟؟!!