به گزارش حلقه وصل، با گرانتر شدن خودروها به دلیل مقررات سختگیرانه آلایندگی و ارزانتر شدن باتریها، اجتنابناپذیر است که مدلهای تمام الکتریکی در آینده نزدیک به همان اندازه، یا حتی بیشتر، مقرونبهصرفهتر از پیشنهادهای مشابه با پیشرانههای احتراق داخلی شوند. فولکسواگن بهشدت روی سناریوی تولید خودروی برقی برای کوچکترین عضو خانواده ID یعنی ID.۲، شرطبندی کرده است که در سال ۲۰۲۵ با قیمت ۲۳،۲۹۴ دلار (۲۰،۰۰۰ یورو) عرضه میشود.
فولکسواگن ID.۲ توسط خودروی مفهومی ID.LIFE در نمایشگاه خودرو مونیخ طی سپتامبر گذشته پیشنمایش شد. شاید نسخه تولیدی سالهای زیادی ناشناخته باقی بماند، زیرا برای رونمایی در اواخر سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است، اما نمونه اولیهی کاملاً کارآمد، ایده خوبی از زبان طراحی به ما میدهد. این مدل یک کراساور بخش B (شامل خودروهای کوچک، هاچبک، سابکامپکت و سوپرمینی) خواهد بود، درحالیکه مدل کوچکتر و پایینتری با نام ID.۱ بعداً به عنوان جانشین خودروی شهری فولکسواگن e-up خواهد آمد!
هاچبک فولکسواگن ID.۲ به جای اینکه شبیه ID.۳ کوچک شده به نظر برسد، هویت خاص خود را با شکل جعبهای و رویکردی نسبتا مینیمالیست خواهد داشت. رندر انحصاری وبسایت carscoops به ما نشان میدهد که مدل تولیدی با کاهش برخی از ویژگیهای ID.LIFE، چگونه میتواند به نظر برسد.
در نمای جانبی، مدل تولیدی احتمالاً دارای دستگیرههای در و آینههای معمولی خواهد بود، درحالیکه سقف متحرک فانتزی مفهومی را نادیده میگیرد و حذف میکند. جلوپنجره پوشانده شده به رنگ مشکی رنگآمیزی شده است و چراغهای جلوی بسیار معمولی، ظاهر چراغهای گرد و LED فولکسواگن بیتل را یادآوری میکنند.
سپر از ورودی هوای مدرنی مشابه الگوی چند سوراخ معرفی شده توسط ID.۳ و سینی زیر طرح آلومینیومی بهره میبرد تا ظاهری ماجراجویانهتر همراه با افزایش فاصله از زمین داشته باشد.
با قضاوت نسبت به ID.LIFE، خودرو ID.۲ ابعادی شبیه به شاسیبلند کوچک فولکسواگن T-Cross با پیشرانه احتراق داخلی دارد. طول این خودروی برقی ۴،۰۹۱ میلیمتر (۱۶۱ اینچ)، عرض آن ۱،۸۴۵ میلیمتر (۷۸/۶ اینچ) و ارتفاع آن ۱،۵۹۹ میلیمتر (۶۲/۹ اینچ) است و فاصله بین دو محور آن به ۲،۶۵۰ میلیمتر (۱۰۴/۳ اینچ) میرسد.
خودروهای مفهومی معمولاً دارای ویژگیهای طراحی آیندهنگر در داخل کابین هستند که برای تولید در نظر گرفته نشدهاند. در این زمینه، ما حدس میزنیم که پروژکتوری که صفحهنمایش ۳۴ اینچی روی شیشه جلو ایجاد میکند، غربیلک فرمان Yoke و نمایشگرهای لمسی پنهان روی داشبورد، به هاچبک برقی ID.۲ نمیرسد.
چیزی که احتمالاً در آن عملی خواهد شد، استفادهی گسترده از مواد پایدار و بازیافتی، صندلیهای تاشو بهعلاوه حذف صفحهنمایش سیستم سرگرمی است که با گوشی هوشمند کاربر (حداقل در تیپهای سطح پایین) جایگزین میشود.
کاهش هزینههای خودروی برقیزیربنای فولکسواگن ID.۲، نسخهای کوتاه شده از پلتفرم MEB خواهد بود که قبلاً در ID.۳ و ID.۴ در کنار سایر مدلهای تمام الکتریکی گروه فولکسواگن استفاده شده است. این خودرو MEB Eco نامیده میشود و با شاسیبلند کوچک ساخت سئات، هاچبک کوپرا (Cupra)، خودروی برقی ارزانقیمت اشکودا و مدل کوچکتر فولکسواگن ID.۱ مشترک خواهد بود.
مهندسان فولکسواگن بهجای اندازهگیری ابعاد کلی، چند ویژگی پلتفرم MEB را تغییر دادهاند تا آن را برای خودروهای کوچکتر گروه فولکسواگن مناسبتر کنند و به هدف قیمت پایه بلندپروازانه دست یابند. در ابتدا، موتور الکتریکی به جای عقب در جلو نصب شده است، که ID.۲ را به وسیله نقلیه فقط محرک جلو تبدیل کرده و فضای بار بیشتری را در عقب و قسمتی برای درگاههای شارژ و کابلها ایجاد میکند.
در ID.LIFE، موتور الکتریکی ۲۳۰ اسب بخار (۱۷۲ کیلووات) و ۲۹۰ نیوتنمتر (۲۱۴ پوند فوت) گشتاور تولید میکرد، اما در مرحلهی تولید، انتظار پیشرانهی کم قدرتتری را داریم، زیرا این پیشنهاد عملکرد محوری نیست. اگرچه جالب است که ببینیم آیا فولکسواگن نسخهی GTX پرفورمنس را برای این خودروی برقی عرضه خواهد کرد یا خیر.
به منظور صرفهجویی در هزینه، بستههای باتری در پلتفرم MEB Eco از سلولهای فسفات لیتیوم یونی به جای لیتیوم-یون نیکل منگنز کبالت استفاده میکنند. فولکسواگن ID.LIFE با ظرفیت باتری ۵۷ کیلووات ساعتی ارائه میشود که ظرفیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتری (۲۴۸ مایلی) را ارائه میدهد؛ اگرچه ID.۲ به احتمال زیاد با مجموعهای از بستههای باتری مختلف عرضه خواهد شد.
قیمت ۲۳،۲۹۴ دلار (۲۰،۰۰۰ یورویی) اعلام شده برای هاچبک فولکسواگن ID.۲ آن را در مقایسه با خودروهای برقی کوچک مانند پژو e-۲۰۸، اوپل کورسا-ای، هوندا e و مینی کوپر SE که هماکنون در دسترس هستند، بسیار ارزانتر میکند. احتمالا این خودرو همتراز با رنو ۵ آینده خواهد بود و بتواند در سطح قیمتی این محصول فرانسوی قرار گیرد.
تولید فولکسواگن ID.۲ احتمالا در اسپانیا و در کنار مدلهای دیگر این خودروساز انجام خواهد شد. سئات هدف تولید سالانه ۵۰۰،۰۰۰ خودروی برقی شهری در کارخانه مارتورل خود را تا سال ۲۰۲۵ تأیید کرده است و ID.۲ احتمالاً بخشی از این خانواده خواهد بود.
منبع: پدال