به گزارش حلقه وصل، به خودرویی با ۳،۰۰۰ اسب بخار قدرت (۲،۲۳۷ کیلووات) چه میگویید؟ در این مورد، «آشوب» توصیف دقیقی خواهد بود. به گزارش موتوروان، خودروساز تازهکار یونانی به نام اسپیروس پانوپولوس (Spyros Panopoulos) یا اسپی اتوموتیو (SP Automotive)، این «اولتراکار» به نام کیآس (Chaos) را ساخته است. پس از کمپین معرفی اولیه، امروز نسخهای از این ابرخودرو را بهطور کامل میبینیم و همانطور که از ظاهر نام آن مشخص است، جذاب و هیجانانگیز به نظر میرسد.
قدرت ۳،۰۰۰ اسب بخاری و ۱۲،۰۰۰ دور بر دقیقه از پیشرانه ۴ لیتری V۱۰ مجهز به توربوشارژ دوقلو همراه با نوعی سیستم کمکی هیبریدی نامشخص تأمین میشود. اسپی اتوموتیو میگوید کیآس تنها ۱/۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۴۹۹ کیلومتر بر ساعت میرسد. این قدرتمندترین نسخه کیآس است و قیمت چشمگیر ۱۴/۴ میلیون دلاری دارد.
با این حال، خریدارانی که به دنبال گزینه سادهتری هستند، میتوانند مدل پایه ابرخودرو را با تنها ۲،۰۰۰ اسب بخار قدرت انتخاب کنند. نسخهی کمقدرتتر، از همان موتور خورجینی ۱۰ سیلندر با برخی اصلاحات و تیونینگ کمتر و بدون کمک سیستم هیبریدی استفاده میکند و قیمت نسبتاً ارزانتر ۶/۴ میلیون دلاری دارد!
هر دو پیشرانه از جعبهدنده دوکلاچه بهره میبرند، درحالیکه سیستم چهار چرخ محرک نیز به صورت استاندارد در این جفت ارائه میشود. برای اطمینان از توقف ابرخودروی فوقالعاده کیآس، اسپی اتوموتیو این کوپه را با دو دیسک بزرگ (دیسکهای ترمز ۱۶/۹ اینچی در جلو و دیسکهای ۱۶/۴ اینچی در عقب، تجهیز کرده است. این دیسکها خود پشت مجموعهای از رینگهای ۲۲ اینچی ساختهشده با چاپ سه بعدی پنهان شدهاند.
مسئولان اسپی اتوموتیو میگویند که با تمام قدرت موجود کیآس، سعی خواهند کرد تقریباً تمام رکوردهای سرعت را در کتاب رکوردهای گینس بشکنند. کیآس تلاش خواهد کرد تا زمان نوربرگرینگ (۶ دقیقه و ۴۳/۳۰ ثانیه) پورشه ۹۱۱ GT۲ RS، بیشینه سرعت ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت (۲۸۶/۱ مایل بر ساعت) اساسسی تواترا و حتی رکورد ۸/۵۸ ثانیهای ریماک ریماک نورا در مسیر یک چهارم مایل را از صحنه خارج کند.
اسپی اتوموتیو قصد دارد تنها بین ۱۵ تا ۲۰ دستگاه از ابرخودرو کیآس در سال تولید کند، اما بسته به تقاضای مشتری، میتواند تیراژ تولید را تا ۱۰۰ دستگاه افزایش دهد. این شرکت تمام نسخههای کیآس را به روش دستساز تولید میکند و مشتریان خودروهایشان را با تعدادی ویژگی متفاوت میتوانند سفارش دهند.
امیدواریم سال آینده اولین خودروهای تحویلشده به مشتریان را در جادهها ببینیم، اما هنوز نمیتوان تضمین کرد که محصولات در این تاریخ واقعا به دست مشتریان برسند.
منبع: پدال