به گزارش حلقه وصل، امروز در یک کنفرانس خبری، شرکت بهمن موتور اعلام کرد که قصد دارد به زودی سدان جدیدی به نام رسپکت Respect را در سگمنت C روانه بازار کند. خودرویی که اگرچه هیچ عکس و یا اسمی از برند اصلی برده نشد، اما مشخصات فنی اعلام شده توسط مدیران این خودروسازی ما را به سمت چند گزینه برد. گزینه هایی که با توجه به سابقه قراردادهای این شرکت، می تواند حدسی بسیار جدی در مورد این سدان باشد.
با توجه به اینکه نام یک سدان جدید در میان است و خودروبانک نیز معمولاً در این موضوع بسیار کم صبر است(!) با توجه به مشخصات اعلام شده در این کنفرانس خبری و همچنین یک سرچ بین گزینه های احتمالی، به یک گزینه رسیدیم که اگرچه به یقین نمی توان گفت که این خودرو دقیقاً همان خودرویی است که بهمن قرار است عرضه کند، اما با توجه به مشخصات گفته شده به احتمال زیاد خودروی مورد نظر Cowin Xuandu است.
خودروسازی Cowin یک برند زیرمجموعه چری است که به دنبال ساخت خودروهایی ارزان قیمت اما با استفاده از پلتفرم و تجهیزات چری را دارد. اکثر سهام شرکت Cowin در اختیار چری بود (۵۱ درصد) و اخیراً این سهام را فروخته است، اما چری اعلام کرده با وجود اینکه در حال حاضر عمده سهامدار نیست، اما کماکان کنترل اصلی شرکت Cowin را در اختیار خواهد داشت و از نظر فنی به این خودروساز برای تولید خودروهای ارزان قیمت کمک خواهد کرد.
حال همانند Jetour که نسخه X۷۰ آن با نام فیدلیتی به بازار ایران آمده، کووین نیز چنین شرایطی را در مقابل چری دارد و به نظر می رسد که Cowin با نام رسپکت به بازار ایران خواهد آمد.
با توجه به سابقه همکاری بهمن موتور با جتور (زیرمجموعه چری) حال به نظر می رسد که اینبار Cowin روی خط تولید بهمن موتور خواهد رفت تا دیگر زیرمجموعه این خودروساز بزرگ چین با بهمن وارد ارتباط نزدیک شود.
خودروی Cowin Xuandu که از نظر خودروبانک، گزینه بسیار محتمل به عنوان سدان جدید بهمن موتور است، چهره ای کاملاً متفاوت با محصولات چری دارد اما از نظر پلتفرم و فنی دقیقاً یکی هستند. همانطورکه در کنفرانس خبری امروز نیز گفته شد، خودروی Cowin Xuandu به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که می تواند دقیقاً ۱۴۷ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر را تولید کند. گیربکس بکار رفته روی این خودرو از نوع CVT جدید با ۹ سرعت به صورت دستی است که اخیراً روی محصولاتی مثل آریزو ۶ و یا آریزو ۵ جدید نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
طول این خودرو ۴۶۶۶ میلیمتر، عرض آن ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۴۸۳ میلیمتر است و فاصله بین دو محور ۲۷۰۰ میلیمتری دارد. با این ابعاد باید گفت که Cowin Xuandu در رده خودروهای کلاس C قرار می گیرد و هم هیکل خودروهایی نظیر هیوندای النترا و یا تویوتا کرولا است و در بازار ایران دقیقاً مقابل خودرویی مثل آریزو ۵ جدید و یا دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژ خواهد بود.
قیمت سدان جدید بهمن موتور
در حقیقت خودروی رسپکت یا همان Cowin Xuandu مدل بازطراحی شده چری آریزو ۷ است که بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ عرضه شده بود. این خودرو با قیمت پایه ۱۰.۸۰۰ دلار عرضه می شود که البته احتمالاً سدان رسپکت با توجه به امکاناتی که بیان شده، نسخه ای کامل تر است. اما اگر کف قیمت را در نظر بگیریم، احتمالاً باید منتظر قیمتی در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان برای این سدان شهری باشیم که در صورت چنین قیمت گذاری توسط بهمن موتور، باید رسپکت را رقیب جدی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک بدانیم.
منبع: خودروبانک