به گزارش حلقه وصل، روز گذشته گفتگوی اسماعیل رحیمزاده نویسنده و کارگردان قدیمی سینما روی خروجی تسنیم قرار گرفت که در آن وی به عملکرد بنیاد سینمایی فارابی انتقاد کرده بود. ماجرای این گلایه و انتقاد به بیتوجهی مدیران فارابی و سازمان سینمایی ارشاد برمیگردد، چون او بارها پشت درب اتاق همین آقایان قرار گرفته و فقط خواسته لحظاتی این دوستان را ملاقات کند و بگوید که اگر حمایت کنند جنایات پشت پرده منافقین را بر روی پرده نقرهای، افشا کند. چرا که مریم رجوی در این روزگار با حمایتها و پشتیبانیهای مستکبرین و ددمنشان زمان هر روز علیه نظام توطئه میکند و در داخل به دنبال یارگیری هستند. حالا به تعبیر اسماعیل رحیمزاده بنیاد سینمایی فارابی که پول بیتالمال را در اختیار دارد فیلمنامه «تباهی» که ضدمنافقین است و پروانه ساخت هم را از مراجع ذیربط دریافت کرده نباید در اولویت برنامههای این بنیاد حمایتگر سینمای ایران باشد.
ساعاتی بعد بنیاد سینمایی فارابی جوابیهای برای این مصاحبه ارسال کرد که تأکید داشت از تولید فیلمهای علیه گروهک نفاق دفاع میکند. فارابی در این نامه به این نکته اشاره کرد که همواره از ساخت فیلمنامههایی که به عملکرد جنایتبار منافقین میپردازد حمایت خواهد کرد و نمونههایی همچون «ماجرای نیمروز» و «امکان مینا» و شروع کار «ماجرای نیمروز2» گواه بر این نکته است. اما روند و رویه حمایت از فیلمنامهها به شورای انقلاب و دفاعمقدس بنیاد فارابی برمیگردد که هر دو هفته یک بار برگزار میشود که اگر «تباهی» بتواند به لحاظ کیفی نظر شورای یاد شده را تأمین کند این بنیاد موظف به حمایت از این پروژه خواهد شد.
امروز اسماعیل رحیمزاده نویسنده و کارگردان سینما نسبت به یکسری نکات در نامه انتقاد داشت که متن جوابیهای در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد که به قرار زیر است:
-اول: روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در مقابل آن قسمت از مصاحبه که درخواست تعیین وقت جهت ملاقات با آقای تابش(رئیس بنیاد سینمایی فارابی) شده، سکوت کرده است.
-دوم: از دیدن اسامی اعضاء شورای انتصابی و همسو فارابی بسیار مشعوف شدم. برادران پر تلاشی که سالهاست که هرجایی شورایی بوده آنها همواره پای ثابت کار بودهاند و به وظایف بس خطیر خود عمل کردهاند. با همان سبک و سیاق قدیمی خودشان درباره آثار دیگران نظر دادهاند و گاهاً آثار خودشان را هم در همان شوراها به سرانجام رساندهاند و روانه بازارکردهاند. نمونههایش در فضای مجازی قابل دسترس است.
*جالب است بدانید اعضایی که در دورهمیهای خود خیلی پرتلاش در حال سر و سامان دادن به فیلمنامههایی هستند که امروز نتیجه آن را در سینمای ایران مشاهده میکنیم!!! دوستانی که در همه شوراهای فیلمنامهنویسی از تلویزیون، سیما فیلم، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و ارشاد گرفته تا شوراهای برون مرزی و دهها شورای دیگر همواره در حال تردد هستند و در تمام ارگانهای صاحب سرمایه حضور داشتند، دارند و خواهند داشت.
*یکی از همین دوستان دو سال بعد از انقلاب وارد این شوراها شدند و اکنون با گذشت سی و اندی سال پای ثابت همه شوراهای این مرز و بوم است. دوستانی که سوار قطار خوبی شدند و الحمدالله به مقصد خوبی هم رسیدند. البته برخی از همین عزیزان سالها منتقد رفتارهای تبعیضآمیز فارابی بودهاند ولی اکنون به استخدام فارابی درآمدهاند و دیگر منتقد نیستند!!! اگر میشد سنی برای بازنشستگی اعضای شوراها تعریف کرد آن وقت بسیاری از این دوستان باید از این قطار خوش مسیر پیاده شوند.
-سوم: نمونه فیلمهایی که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی از آنها نام برده، بازهم این نظریه را ثابت کرد که فارابی به اشخاص پول میدهد نه به فیلم نامهها و اگر فیلمنامه «تباهی» را یکی از اعضای همین شورای یاد شده یا افراد خاص موردنظر فارابی مینوشتند اکنون با عنایت فارابی در مرحله ساخت قرار داشت.
-چهارم: بنیاد سینمایی فارابی همواره مدعی بوده که از یک تهیه کننده دو بار در یک دوره زمانی حمایت نمیکند که در جوابیه روابط عمومی خلاف آن ثابت شد؛ مصداق بارز آن ماجرای نیمروز 1 و2 است.
-پنجم: اما واقعیت چیست؟ تجربه گذشته فارابی به ما آموخته هرجا سیاستها پاسخگو نباشند باید شوراها را قربانی کرد. نظرات شورای فیلمنامه فارابی را یک زمانی به دلایل مشخصی از جمله جناحگراییهای سیاسی که از آن به عنوان «آیه و وحی مُنزل» قلمداد میشود و زمانی دیگر همین «آیه و وحی مُنزل» ناگهان از قداست میافتد و اتفاقات دیگری رخ میدهد اما نه برای همه بلکه برای افراد ویژه!
-ششم: روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی با بیان "حمایت از آثار ارزشی و انقلابی به شرط دارا بودن سطح کیفیِ قابلِ دفاع" سعی در انحراف افکار عمومی دارد. در اینجا باید پرسید آیا شما زمانی برای دفاع گذاشتید؟ تقاضای وقت ملاقات من از آقای تابش(رئیس بنیاد سینمایی فارابی) برای همین دفاع بود. من با 30 سال سابقه نویسندگی میتوانم از سطح کیفی فیلمنامهای که برایش پروانه ساخت گرفتم به خوبی دفاع کنم اما شما چطور؟!!
*مسئولان ما بدانند من یک فیلمساز مستقل با دغدغههای انقلابی هستم. من امروز صدای اعتراض آدمهایی هستم که میخواستند انقلابی باشند اما آبشان را بنیاد سینمایی فارابی گرم نکرد. چون همیشه «ویآیپی» تعیینکننده اولویتهای بنیادی است که با پول بیتالمال اداره میشود.