به گزارش حلقه وصل، خداوند در آیه 110 سوره مبارکه بقره به اهمیت اقامه نماز و پرداخت زکات اشاره میکند و این امر را ذخیرهای برای آخرت انسان بیان میکند.
در این گزارش توجه علاقهمندان را به شرح و توضیح این آیه که توسط حجتالاسلام قرائتی در تفسیر نور بیان شده جلب میکنیم.
متن آیه
وَأَقِیمُواْ الْصَّلوةَ وَءَاتُواْ الزَّکَوةَ وَ مَا تُقَدِّمُواْ لأَنْفُسِکُمْ مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ
ترجمه
و نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت نمایید و هر خیرى که براى خود از پیش مىفرستید، آنرا نزد خدا (در سراى دیگر) خواهید یافت، همانا خداوند به اعمال شما بیناست.
نکتهها
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل خداوند رعایت ادب در گفتوگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم عفو و اغماض از کینه و حسادت اهل کتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم اقامه نماز و پرداخت زکات است. در زمانى که مسلمانان در تیررس انواع کینه و حسادتها بودند و مأمور به عفو و اغماض شدهاند، لازم است رابطه خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زکات، تقویت کنند.
پیامها
معمولاً دستور به نماز همراه با زکات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزکوة»
اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مىشود. «تقدّموا لانفسکم»
مقدار کار خیر مهم نیست، هرکس به هر مقدار مىتواند باید انجام دهد. «من خیر»
کارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مىماند. «تجدوه»
ایمان به نظارت الهى و پاداش در قیامت، قوىترین انگیزه عمل صالح است. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»