نویسنده: حاج عظیم ابراهیمپور، از راویان با سابقه دفاع مقدس
سرویس پرونده: حلقهمفقوده دفاع مقدس و راهیاننور هم در عملکرد راویان، هم در عملکرد مؤسسات فرهنگی و هم در مدل اجرای برنامههای راهیاننور است. در راهیاننور احساس غربت میشود، غربت از این منظر که تعداد زیادی دانشآموز، دانشجو، طلبه و مردم به راهیاننور میروند اما خروجی آن با وجود تلاشهای فراوانی که میشود، چیزی نیست که رهبر معظم انقلاب میخواهند و انقلاب اسلامی اکنون به آن نیاز دارد. الان ستاد راهیاننور کشور همه تلاش خود را میکنند اما یگان حاکمیتی نمیتواند از عهده کار به این بزرگی بربیاید، اگر یگان مردمی پای کار نیاید راهیاننور، راهیاننور مطلوب نمیشود. بویژه آنکه بخش بزرگی از قوت بچههای ما معطوف به راهیان کربلا شده است و حضور بچهها در راهیاننور کمرنگ شده است.
راویان دفاع مقدس بهروز نیستند
یکی از انتقاداتی که در بحث راویان میِشود این است که راویان دفاع مقدس بهروز نیستند و صحبت امروز دفاع مقدسی ندارند و همه حرفها مربوط به گذشته است و دانشجویان ما نمیدانند که باید با خیبر و والفجر ۸ امروز چکار کنند. بیشتر محصولات فرهنگی هم که در بین مخاطبان راهیاننور توزیع و ارائه میشود ابعاد فردی شهدا را توضیح داده و برجسته کرده است، اما حرکت و نظامسازی دفاع مقدس را نتوانسته احیا کند. از اینرو هیچکدام از مخاطبان ما خودشان را در نظام هماهنگ مدیریت جامعه نمیبینند. خرمشهر آزاد شد و ما سالهای سال است که خاطرات آزادسازی خرمشهر را در ابعاد فردی شهدا ـ اگر موفق شده باشیم ـ به نسل بعدی انتقال دادهایم، ولی چیزی که مهم است این است که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) خطاب به جوانان دانشجوی دانشگاه امام حسین(ع) ـ نه سرداران و فرماندهان ـ میفرماید «خرمشهرها در پیش است» که شما جوانان باید آزادش کنید.
الزامات برونرفت از وضعیت موجود
ما چند جلسه دور هم نشستهایم و بررسی کردهایم تا ببینیم خرمشهرهایی که باید آزاد شوند کجاست و قرارگاههایی که باید خرمشهرها را آزاد کنند چگونه باید عملیات کند. مسئله این بود که دیدم خودمان بر روی خرمشهرهای مد نظر آٌقا اجماع نداریم، پس چگونه میخواهیم مخاطبها را به خرمشهرهایی که باید ورود کند برسانیم، وقتی اجماع بر روی خرمشهر و روشهای آزادسازی آن نباشد، در بیان راوی، متن کتاب، کلیپ و سیدی و هر چه هست نتیجه نخواهیم گرفت، چون اجتماع محتوایی و راهبردی نداریم. خرمشهر آن روز را با جهاد اصغر آزاد کردند، الآن این خرمشهرها را که معین کردیم، مدل آزادسازیاش چگونه است، در بیان و در نوشتار ما چه محتوایی باید به خورد مخاطب بدهیم که مخاطب بداند خرمشهر امروز کجاست و روش آزادسازیاش چیست؟ و در این موضوع چه استنباطی از خرمشهر قدیم، بیتالمقدس و فتحالمبین باید مطرح شود که مخاطب ما خودش را پیدا کند. این در حالی است که مخاطبان ما در راهیان نور فقط چند خاطره میشنوند و میروند. سوال این است که راهبرد اصلی الآن دفاع مقدس و راهیاننور چیست؟ آيا راهبردی داریم که مخاطب از آن در سهراهی شهادت در طلاییه یا در فکه و قتلگاه، در شملچه شکست کربلای۴ و پیروزی کربلای۵ را چگونه مطرح کنیم که نزاع بین توسعه غربی و الگوی اسلامی پیشرفت را متوجه شود؟
نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد
فرق نسل دوم انقلاب و نسل امروز این است که نسل سوم و چهارم انقلاب پای درسها و سخنان رهبر معظم انقلاب نشستهاند و با تمام وجود مبانیای همچون نظام اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را میفهمند، درک میکنند و ملزومات آن را میدانند. با وجود تمام احترامی که برای نسل دوم و پیشکسوتان دفاع مقدس قائل هستیم، اگر یگان نسل سوم و چهارم انقلاب پای کار دفاع مقدس و راهیاننور نیایند ما به نتیجه مطلوب نمیرسیم و فرصتها را از دست میدهیم. رهبر معظم انقلاب حرفهای جدی خود را با نسل سوم و چهارم انقلاب مطرح میکنند. به طور مثال مدال ۹ دی را که بعد از دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی است به این نسل میدهند و میفرمایند: «۹ دی مرهون بصیرت به موقع و عمل به موقع نسل سوم انقلاب است» و به ما هویت داد. الان نسل سوم انقلاب باید انقلاب را تحویل بگیرد. امروز هم انتخابات، هم عرصه فرهنگ و هم عملیاتهای مختلف را باید نسل سوم تحویل بگیرند، چرا؟ چون جز افراد کمی از نسل دوم حوصله شنیدن حرف و کار جدید را ندارند و هر چه بلد بودند را انجام دادهاند.
راهیاننور و روایتگری جهاد کبیر
رهبر معظم انقلاب در جلسهای که در دانشگاه امام حسین(ع) داشتند فرمودند: خرمشهرها در پیش است. ایشان در جلسه بعدی در جمع فرماندهان سپاه فرمودند: امروز مدل جنگ ما با جهاد اصغر و جهاد اکبر متفاوت است. یعنی نمیشود راویان در راهیاننور فقط روایتگری جهاد اصغر یا جهاد اکبر کنند، بلکه باید در راهیاننور روایتگری جهاد کبیر کنیم. خداوند متعال در سوره احزاب بحث جهاد کبیر را مطرح و چهار مرحله را تبیین کرده است؛ مرحله اول جهاد کبیر بر اساس آيات اول سوره احزاب بحث تقوا است. ما در راهیاننور تنها به تقوای فردی پرداختهایم، درحالیکه منظور این آیات تقوای اجتماعی است. یعنی پیغمبر سیستم و لشکرت را طوری طراحی کند که دشمن نتواند در آن نفوذ نماید. همینکه دشمن در اقتصاد ما نفوذ کرده یعنی ما تقوای اقتصادی نداریم و چون تقوای اجتماعی در رسانه و برنامههای فرهنگی نداریم و دشمن توانسته است نفوذ کند. مرحله دوم جهاد کبیر این است که از روش کفار و منافقان پیروی نکنیم. منافق کسی است که در لباس دوست دشمن ماست. ما باید در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سلامت و مانند آن روشهای کفار و منافقان را شناسایی کنیم و از آن پیروی نکنیم. مرحله سوم این است که از روش قرآن و عترت بهره ببریم و اطاعت کنیم و در گام چهارم توکل به خدا کنیم؛ یعنی مخاطبی را که در شلمچه پای سخنان ما نشسته است باید جهاد کبیر را یاد بگیرد و بداند میدان جنگ امروز کجاست و اگر حسن باقری بود، امروز چهکار میکرد. امروز «جهاد کبیر» حلقهمفقوده ماست و هیچکدام از نهادهای حاکمیتی آرایششان در راهیاننور منطبق با جهاد کبیر نیست. لذا نمیتوانیم از راهیاننور خروجی بگیریم. باید بدانیم که خرمشهرهای امروز ما اقتصاد، نظام بانکی، نظام سلامت، نظام روستایی و نظام شهری است که ما باید برای آزادسازی آنها برنامهریزی کنیم.