به گزارش حلقه وصل؛ با اعلام اسامی 22 فیلم بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره سی و ششم فیلم فجر نام تازهترین ساخته پرویز شیخطادی هم در آن دیده شد. فیلمی که سال گذشته با حواشی بسیاری از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند. حواشی که گرچه مشخص نشد کدامشان دلیل اصلی دور ماندن این فیلم از بخش مسابقه جشنواره فجر است اما تنوع آن از مخالفت جدی یکی از اعضای هیات داوران بهدلیل مضمون فیلم تا حساس بودن پیام فیلم در شرایط آن موقع و کامل نبودن رافکاتها را دربر میگرفت.
بااینحال به نظر میرسد امسال و با تغییرات در سازمان سینمایی و از طرفی اتفاقات مهم در عرصه روابط با عربستان سعودی و از طرفی نابودی داعش در منطقه اوضاع برای حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر نیز تغییر کرده است و حالا امپراطور جهنم وارد بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شده است.
فیلمی که به گفته کارگردان چهار سال و نیم طرح اولیه و نگارش فیلمنامهاش همزمان با روند قانعسازی دستگاههای فرهنگی مختلف زمان برده است.
شیخ طادی درباره مدتزمان فیلمبرداری «امپراطور جهنم» که با تکیهبر توان داخلی انجامشده میگوید: بهدلیل اینکه این اثر فناوریهای مختلفی را در خود داشت و با توجه به مشاورههایی که انجام شد پیشبینی شد روند تولید ناامیدکننده باشد چراکه پروداکشن عظیمی در جلوههای ویژه و صحنه و دکور پیش رو داشتیم اما با بهکارگیری نیروهای انسانی داخلی و متخصصان در حوزه دکور جلوههای ویژه و صحنه و تکیه به نیروهای داخلی تولیدمان سه ماه بیشتر تولید نکشد، درصورتیکه برآوردی که از کشورهای دیگر به ما داده بودند بالای یک سال زمان لازم داشتند ولی در داخل بیشتر از سه ماه طول نکشید.
امپراطورجهنم درباره ریشهیابی خشونت در دوران معاصر است که یکی از شاخههای آن منطقه آسیایمیانه را در برگرفته ازجمله منطقه ما. به گفته سازندگان این ریشهیابی بهصورت گسترده و با تحقیق و مستند در کار به چشم میآید.
توجه به ریشه خشونت
شیخ طادی به مسائلی که در منطقه رخداده اشاره میکند و میگوید: در فیلم به پشت پرده این موضوعات نگاه میکنیم و در پشت پرده به افشاگری شیوههایی پرداختهایم که به آشوبهای منطقه مشغول هستند؛ ریشهخشونت را جستوجو کردیم که در اصل متوجه تمدن امروز هست.
پرویز شیخ طادی معتقد است در امپراطور جهنم اثبات میشود نفرت و اسلامگریزی که در جهان توسط کشورهای منطقه و به دست صهیونیستها انجامگرفته ریشه در ذات تمدن امروز دارد که همان تمدن سرمایهداری است که منفعتطلبان آن برای کسب سرمایه بیشتر حاضرند همه منطقه و کشورها را حتی در سطح یک قاره به هم بریزند و خونریزیهای گسترده به راه اندازند. برای اینکه منافع اقتصادی خود را باید تأمین بکنند.
شیخ طادی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و به حاشیه رفتن آن تحتتأثیر سیاستهای خارجی کشورمان میگوید: ما هنوز به این درک واقعی نرسیدیم که منافع منطقه با منافع کشور گرهخورده است. باید بدانیم اتفاقاتی که آن سر دنیا رخ میدهد مستقیماً به ما ارتباط دارد. دنیا دنیای ارتباطات است.
هر خشونت و جنایتی هر جای دنیا که رخ دهد در خانه و روی آنتن آن را میبینیم. نمیتوانیم بیتفاوت باشیم و یک پرچم سفید علم کنیم. بنابراین جشنواره فجر مهم است.
بازی درخشان و حرفهای از نصیریان
در امپراطور جهنم علی نصیریان نقش اصلی را بر عهده دارد، بازیگر پیشکسوتی که پیشاز این در فیلم شکارچی شنبه با پرویز شیخ طادی همکاری داشته است. شیخ طادی درباره حضور نصیریان در امپراطور جهنم میگوید: شاهد یک بازی درخشان، حرفهای و دانشگاهی از او خواهیم بود.
یک درس بزرگ برای همهکسانی که میخواهند در حوزه بازیگری فعالیت داشته باشند. ضمن اینکه نگاه علی نصیریان به موضوع فیلم نیز مثل فیلم شکارچی شنبه بود که پس از مطالعه و چند جلسه بحث و سپس پذیرفتن تحقیقات ما از نزدیک رضایت کامل دادند و با علاقه حاضر شدند در فیلم حاضر شوند و به ایفای نقش بپردازند.
شیخ طادی درباره پیام و محتوای ساخت چنین آثاری در سینما معتقد است هر کاری صورت بگیرد وظیفه است و هنوز به مرز ارزش نرسیدهایم. او میگوید: خیلی از دوستان میگویند شما ارزشی هستید و کار ارزشی میسازید اما من میگویم کار ارزشی خیلی والاتر از این حرفهاست فعلاً همهچیز درحد وظیفه است و باید سعی کنیم هر جا هستیم وظیفهمان را خوب انجام دهیم.
فیلمی عظیم در جشنواره
امپراطور جهنم با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و به تهیهکنندگی محمد خزایی ساختهشده است. این تهیهکننده که پیش از این در جشنوارههای متعدد ازجمله جشنواره فجر و مقاومت دبیر بوده، معتقد است حضور چنین اثری در جشنواره بهدلیل موضوع و ساختار آن مهم است و میگوید: امپراطور جهنم فیلم حساسی است بهدلیل نگاه به وقایع روز و از لحاظ پروداکشن نیز یکی از عظیمترین فیلمهایی است که امسال در جشنواره فجر خواهیم دید.
تهیهکننده امپراطور جهنم به حواشی سال گذشته درباره این فیلم اشاره میکند و میگوید هنوز برایمان مشخص نیست فیلم به چه دلیلی نادیده گرفته شد اما میدانم دبیر جشنواره گفت فیلم را باید سریع برسانید تا ببینیم و باید فیلم را سریع میرساندیم، بنابراین در حد رافکات و راش تحویل جشنواره دادیم که ظاهراً قبول نکردند هرچند مخالفتهای محتوایی برخی اعضای هیات انتخاب فارغ از ساختار فیلم و مدتزمان رافکات ها به نظر میرسد بیتأثیر نبوده است.
خزایی میگوید موضوع فیلم، در امپراطور جهنم برای نخستینبار به ریشههای تروریسم میپردازیم و نقش آلسعود و کشورهای دیگر را که خودشان هم در حال قربانی شدن هستند به تصویر کشیدهایم. فیلم و مضمون آن بسیار قابلاعتنا و دارای اهمیت است و ساختار خوبی هم دارد.
تهیهکننده امپراطور جهنم ادعا میکند جلوههای ویژه کامپیوتری این فیلم در تاریخ سینمای ایران کمسابقه است و 90درصد فیلم جلوههای ویژه کامپیوتری دارد.
کمکاری در حوزه تولید فیلمهای استراتژیک
او همچنین اشاره میکند یکی از دلایلی که فیلم را در سکوت رسانهای ساختیم این بود که حساسیتهای موضوعی فیلم باعث شود گروه وقتی در خارج از کشور به سر میبرد با مشکلات و مداخلات مواجه شود.
خزایی درباره سیاستهای جشنواره فجر درباره فیلمهای استراتژیک میگوید بحث این است که سیاستگذاری ما به کجا میرود آیا باید از چنین سینمایی حمایت کنیم یا نه؟ چند سال است از اتفاقات و جنگهای منطقهای دارد میگذرد اما کجا باید این مسائل را مطرح کنیم؟ قطعاً سینمای ایران در منطقه مطرح است دیگر. آنها هم از ما انتظار دارند. ما در حوزه جنگهای منطقهای وداعش نزدیک به بیست فیلم در اروپا و هالیوود تولیدشده است ولی در ایران جز یکی، 2 فیلم اثر قابلاعتنایی تولید نکردیم. همه اینها باعث میشود یک گروه دستبهکار شوند و یک وظیفه بینالمللی و ملی را بر دوش خود ببیند که این مسائل را بیان کنند و به پشت پرده این جریانها بپردازند. برای مردم هم جذاب است از پشت پرده بدانند و البته منتی هم بر هیچکس نداریم. جشنواره فجر ویترین سینمای ماست و برای همه ما مهم است و قطعاً حضور این فیلم در جشنواره کمک میکند به اکران بینالمللی و اکران داخلی.
خزایی درباره حضور برخی بازیگران و فضای کار گفت: استاد علی نصیریان با توجه به سنشان یک نقش سخت را بازی کردهاند که نقش یک مفتی عربستان است بهنام ریاض. این مفتی مبارزات خود را از دل اروپا آغاز میکند. ضمن اینکه فضای فیلم در اروپاست و فقط یکسری لوکیشن ها در ایران بازسازیشده اند.
منبع: صبح نو