به گزارش حلقه وصل، شمارۀ 140 ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت با موضوع «فضیلت سادگی» منتشر شد. دفترماه این شماره از نشریه مشتمل بر 9 مطلب است و بخشهای دیگر شامل ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش هستند.
در بخشی از سخن دبیر شمارۀ 140 به قلم نغمه پروان چنین آمده است: «عمده مسئولیت مباحث سادهزیستانه هشیار ساختن ما به آگاهانه مصرف کردن و ندادن عنان زندگی بهدست این فرهنگ مصرفی است که بههیچروی با برخورداری از رفاه و امنیت در حد معتدل و معمول ناسازگار نیست، زیرا همانگونه که فیلسوفانی چون ارسطو نیز بر آن صحه میگذارند برخورداری از حدی از خواستههای بیرونی لازمۀ بهچنگ آوردن خواستههای درونیِ روح و ذهن است.»
نخستین نوشتار دفتر ماه این شماره گفتوگویی با عنوان کم مصرفی، شادکامی و اخلاق روزمره با امری وستاکات استاد فلسفه و نویسندۀ کتاب عقلانیت کممصرفی است که حسین کرمانشاهی به فارسی ترجمه کرده است. این گفتوگو با تمرکز بر سادهزیستی میخواهد این مطلب را روشن کند که چرا فیلسوفان همواره از صرفهجویی مخارج دفاع میکنند، اما چنین سخنانی همواره نادیده انگاشته میشود.
دومین نوشتار به قلم ریچارد گِرِگ در ارزش سادهزیستی داوطلبانه نام دارد و علی کلانی طهرانی به فارسی برگردانده است. او در این مقاله «با تکیه بر شرایط بیرونی و درونی سادهزیستیِ داوطلبانه سادهزیستی را نوعی خویشتنداری نسبی در برخی جوانب زندگی بهمنظور تأمین منافع بااهمیتتر در زندگی تلقی میکند و دستیابی به آن را به نوعی سازماندهی حسابشده در زندگی محتاج میداند.»
در نوشتار سوم روز و یوسیما در مقالۀ رویکردی فضیلتمحور به مصرف ازمنظر مکاینتایر و بیبو با ترجمۀ علیرضا رضایت اخلاق فضیلت را بهدلیل پویاییِ روبهکمال آن در حوزۀ مصرف چارچوب نظری مناسبی برای تحلیل اخلاقی مصرف مطرح میکنند و بر این باورند که دنبال کردن خواستهها و خیرات درونی در مصرف برای عامل مصرف فضیلتمندی به ارمغان خواهد آورد.
چهارمین نوشتار اهمیت اخلاقی و معنویِ سادهزیستیِ اختیاری به قلم ژاکوب گَرت و با ترجمۀ یدالله رستمی است. نویسنده در این مقاله از منظر اخلاق فضیلت باستان، وظیفهگرایی کانت و زیباییشناسیِ وجودِ فوکو بهضرورت این شیوۀ زندگی میپردازد و با تأکید بر خوبی زندگی و سعی در جهت کاستن از درد و رنج دیگران، به سادهتر زیستن ما را سفارش میکند.
پنجمین نوشتار با عنوان جنبش سادهگراییِ خودخواستۀ را ساموئل الکساندر نگاشته و فرناز تبریزی به فارسی ترجمه کرده است. «الکساندر معتقد است نیاز جهان امروز به سبکهایی بدیل برای زیستن، طلب میکند که شمائی کلی از سادهگراییِ خودخواسته مطرح شود. مؤلف در این مقاله ابتدا تصویر روشنی از این جنبش و مؤلفههای بنیادی آن به بیان مفاهیم، انگیزهها و شیوههای عمل سادهگرایی خودخواسته میپردازد و در آخر نیز به ذکر مخالفتهایی میپردازد که علیه سادهگراییِ خودخواسته بهعنوان یک جنبش و سبکی از زندگی مطرح شده است.»
غلامعلی کشانی در نوشتار ششم با عنوان سادهزیستی؛ مهاتما گاندی و دیوید ثورو از منظر دو انسان اندیشمند به سادهزیستی مینگرد که به صرفِ نظر اکتفا نکردند و تا جای ممکن باورهای سادهزیستانۀ خود را با عمل همراه کردند. مؤلف در ادامه منافعی را بر میشمرد که گاندی و ثورو آنها را پیامدهای «ساده زندگی کردن» معرفی کردهاند.
پیتر سینگر در مقالۀ هفتم با عنوان راهِحل فقر جهانی آزمایشهایی فکری را برای ما ترسیم میکند تا به ما یادآوری کند که هنگام صرف پول بابت امور تجملی و غیرضروری، میتوانستیم با پولمان کار بهتری نیز انجام دهیم. او اذعان دارد که زندگی اخلاقی در دنیای کنونی بسیار سخت و دشوار است اما آگاهی از مفاد اینگونه زندگی میتواند اولین قدم برای قرار گرفتن در مسیر درست را پیشِپایمان قرار دهد. این مقاله را حامد مرآتی به فارسی ترجمه کرده است.
هشتمین نوشتار این شماره را اسماعیل رادپور با عنوان در آغوش کشیدن سادگی نگاشته است که با تلقی سادگی بهمثابۀ یکی از بنیادیترین معانی در معارف مابعدالطبیعی و نیز آیینهای عرفانیِ شرقِ دور به توصیف وضعِ دستناخورده، نخستین و فطریِ موجودات در کمال ازلی میپردازد که در چنین طریقتی عموماً با تمثیل کندهچوب تراشناخورده بدان اشاره میشود. مقالۀ رادپور را میتوان پژوهشی در دو اشارۀ «دائودِه جینگ» یا «دفتر مقدّس حق و راستی» به مفهوم سادگی و شروح استادان سنّت دائویی در کهنترین تفاسیر نوشته شده بر این کتاب دانست.
نهمین و آخرین مقالۀ دفتر ماه این شماره از نشریه به قلم دکتر سید حسن اسلامی اردکانی با عنوان در فضیلت سادگی است. مؤلف در این مقاله سادگی را در جهان امروز همزمان دشوار و ضروری تلقی میکند و بر این نظر است که گسترش وابستگیهای انسان گاه حتی تصور ساده کردن زندگی را برایش هولناک جلوه میدهد. او همچنین به معرفی گامهای آغازین ساده بودن و پنج مفهوم کلیدی سادگی از منظر اسلامی میپردازد.
بخش دوم ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت ادب و هنر نام دارد و مشتمل بر دو مقاله است. مقالۀ نخست زیباییشناسی در سال 1600 به قلم ووادیسواف تاتارکیویچ است که سیدجواد فندرسکی ترجمه کرده و شادی حدادپور خیابانی ویراستار آن بوده است.
دومین مقاله با عنوان قاسم انوار به قلم راجر مروین سیوری است و ترجمه و تحقیق آن را محمودرضا اسفندیار و جمشید جلالی شیجانی عهدهدار بودهاند.
اندیشه و نظر عنوان سومین بخش ماهنامه است و از دو نوشتار دیگر تشکیل شده است. نخستین نوشتار با عنوان الهیات در جهان معاصر گفتگویی با همایون همتی است. دومین نوشتار این بخش با عنوان وجود به عنوان پدیدارشدن: بازیابی تجربه یونانی از فوسیس به قلم چارلز گیگنون و با ترجمه انشاءالله رحمتی است.
دو بخش پایانی نشریه به ترتیب کتاب و گفتوگو نام دارند. بخش گفتوگو با مقالهای به قلم سیدمسعود رضوی با عنوان سندبادنامه آغاز میشود. در ادامه مقالهای از منیره پنجتنی با عنوان داستان و آموزش تفکر آمده است. سپس او در گفتوگویی با سعید ناجی به موضوع معیار فبک برای داستان پرداخته است. در ادامه نیز چند کتاب در حوزۀ فلسفه و علوم انسانی معرفی شدهاند. آخرین بخش نشریه به گزارش مهمترین وقایع حوزۀ اندیشه در یک ماه اخیر اختصاص دارد.
صد و چهلمین شمارۀ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت مربوط به آذرماه 1396 با عنوان «فضیلت سادگی» به سردبیری و مدیر مسئولی انشاءالله رحمتی با بهای 5000 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفت.