به گزارش حلقه وصل، شرکت در چهار انتخابات را در پرونده سیاسی خود دارد. از ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته تا انتخابات ریاستجمهوری سالهای ۸۴، ۸۸ و ۹۲ را میتوان در سابقه انتخاباتی او گنجاند. حالا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است و به نظر میرسد که میخواهد با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ بار دیگر عزمش را برای حضور در عرصه رقابت جمع کند و به شکل متفاوتتری از گذشته در کارزار رقابت حضور یابد.
«محسن رضایی» به گفتگو با خبرنگاران نشست و به بخشی از سوالات آنها و شائبههای پیش آمده پیرامون خود پاسخ داد. آنچه از صحبتها و آیندهنگریهایش استنباط میشد، این بود که میخواهد در انتخابات پیشرو به عنوان نامزد انتخاباتی حضور داشته باشد. در آرمان شهری که در مقدمه صحبتهایش تصویرسازی میکرد، به دنبال تشکیل دولتی قوی و کارآمد بود. گرچه صراحتاً از قطعیت تصمیمش برای حضور در عرصه رقابت سخن نگفت اما قویاٌ به شائبهها و گمانه زنیها پیرامون قصدش برای حضور در انتخابات خط بطلان نکشید و این دست قضاوتها و برداشتها را تکذیب نکرد. حتی به نظر میرسید در انتخابات پیشرو، به شرط حضور، حتی حاضر به اجماع و کنارهگیری به نفع کاندیدای دیگر هم نباشد. حتی برای نحوه هزینهکرد تبلیغات انتخاباتی طرح و برنامه داشت و به معرفی شماره حسابی جهت جذب حامیان داوطلبانه میاندیشید.
در بخشی از صحبتهایش با لهجهای صریح نسبت به عملکرد دولت فعلی نقدهایی را مطرح کرد؛ تا جایی که میراث دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم را زمین سوختهای دانست که رئیسجمهور آن را با میلیاردها تومان قرض، خالی کردن خزانه و آسیبهای جدی به زیرساختهای تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد. حتی در جایی گفت که برخی مسئولین دولت فعلی باید به دادگاه معرفی شوند.
محسن رضایی اعتقاد دارد که حرفها و وعدههایش در تعریف دولت قوی و کارآمد با اقبال عمومی مواجه میشود و خود را از آن دست مدیرانی میداند که اهل عمل به وعدهها و حرف هایشان هستند.
او همچنین در واکنش به کسانی که وعدههایش در حوزه اشتغال و رفع بیکاری را پوپولیستی میدانند و گفت: «این حرفها را کسانی قبول ندارند که تخصص ندارند و کارشناس نیستند یا اطلاعی از منابع کشور ندارند»
رضایی در بخش دیگری از صحبتهای خود به حادثه خرابکارانه نطنز اشاره کرد و این حادثه را رخدادی حیثیتی برای کشور دانست و بر این عقیده بود که کشور دچار آلودگی امنیتی شده و این آلودگی طی سالهای اخیر شدت پیدا کرده است.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این گفتگو به طرح دغدغههای خود پیرامون مهمترین مسائل کشور پرداخت و گفت: کشور ما امروز با مشکلات و چالشهای بزرگی در زمینههای اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مواجه شده است. در حقیقت در این دولت، مشکلات اداره جامعه به اوج خود رسیده است و ما کاملاً نارضایتی مردم از مدیریت اجرایی کشور را مشاهده میکنیم. مردم از مدیریت اجرایی کشور ناراضی هستند و حق هم دارند ناراضی باشند. باید در سال ۱۴۰۰ یک دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو تشکیل شود تا کشورمان به سلامت از این مشکلات عبور کند. هم جامعه و هم حکومت، نیازمند یک دولت قوی و کارآمد برای عبور از موانع و مشکلات کشور هستند.
رضایی در توصیف ویژگیهای دولت قوی و کارآمد، گفت: یک دولت قوی و کارآمد، اولاً باید مردمی باشد، یعنی جناحی و باندی نباشد. ثانیاً باید بتواند انرژی عظیم جوانان را به صحنه بیاورد؛ چه از نظر استعدادهای ذهنی و فکری و چه از نظر استعدادهای یدی و جسمانی، جوانان کشور نیروی عظیمی را تشکیل میدهند که باید در آینده روی کار بیایند تا به کمک آنها بتوانیم از موانع عبور کنیم.
وی افزود: سومین ویژگی دولت قوی و کارآمد، این است که شجاعت برخورد با باندهای فساد و مافیاهای رانت خواری را داشته باشد؛ بدون ملاحظه هیچ فردی حتی از نزدیکان خود.
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: چهارمین ویژگی دولت قوی و کارآمد این است که در مذاکرات بین المللی حضور مقتدرانه داشته باشند نه اینکه دیپلماسی کاغذی را پیش بگیرد؛ زیرا دیپلماسی کاغذی به کشور آسیب میزند؛ مثل آنچه دیدیم که چندین امضا پای یک قرارداد آمد و یک طرف، یعنی ایران، به امضای خود پایبند بود ولی کشورهای مقابل به امضای خود پایبند نبودند و خسارتش به ملت ما وارد شد.
رضایی افزود: بخش عظیمی از افراد جامعه ما را بانوان تشکیل میدهند و باید از همه ظرفیت بانوان در عرصههای مختلف از خانه گرفته تا کار و تولید اقتصادی و نیز اداره کشور استفاده شود. نیمی از جمعیت ما را بانوان تشکیل میدهند چرا نباید از توان عظیم آنان بهره بگیریم؟
وی گفت: امروز بیش از ۲۴ درصد جوانان ما بیکار هستند. یک دولت قوی و کارآمد، همه اقشار جامعه را به صحنه کار و فعالیت میکشاند. دولت قوی و کارآمد، دولت عمل و اقدام است؛ دولتی است که به وعدههایی که میدهد عمل میکند.
رضایی افزود: کشور ما در سال ۱۴۰۰ بیش از هر زمان دیگر، نیازمند چنین دولتی است تا بتوانیم از مشکلات عدیده ای که از دولتهای گذشته به ارث رسیده و روی هم انباشت شده و مُزمِن شده است، عبور کنیم و کشورمان را برای روبرو شدن با رویدادهای جدید در آینده آماده کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین اولویت دولت قوی و کارآمد، باید پایان دادن به تبعیضهای فراوانی باشد که در جامعه وجود دارد. ما در کشور با پدیده سرطانی تبعیض مواجه هستیم. تبعیض بین اقوام، تبعیض میان استانها، تبعیض پیرامون و مرکز، تبعیض جنسیتی و دهها نمونه تبعیض غلط و آسیب زای دیگر در جامعه به وجود آمده است و باید به همه آنها پایان داده شود.
وی در ادامه تشریح دیدگاهها و دغدغههای خود گفت: فاصلهای میان ارزشهای انقلاب با رفتار دولتمردان به وجود آمده است و با تشکیل یک دولت قوی و کارآمد باید بار دیگر به ارزشهای اصیل انقلاب و ارزشهای والای انسانی برگردیم.
رضایی افزود: طبیعی است که هر دولتی شاید در مسیر حرکت خود اشتباهاتی داشته باشد. آنچه مهم است، اتکای دولت به رویکرد علمی و خرد جمعی است و اینکه دولت در صورت قصور یا اشتباه، باید از مردم عذرخواهی کند و بر اشتباه خود اصرار و پافشاری نکند.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
حضور شما در انتخابات، در فضای رسانهای مطرح شده است اما هنوز به صورت رسمی اعلام نکردید که در انتخابات ثبت نام میکنید، در این زمینه توضیح بدهید و بفرمایید برای حضور در انتخابات با چه شعار انتخاباتی به صحنه خواهید آمد؟
آنچه من به آن فکر میکنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال ۱۴۰۰ برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت ۴ سال یا ۸ سال، ۲۰ سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان پذیر است که کابینهای از افراد شایسته با برنامههای اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استانها و مخصوصاً با تکیه بر جوانگرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان شاء الله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.
مطمئنم جبهه انقلاب به نتیجه واحدی خواهد رسید و من نگران ناهماهنگی خاصی در این جبهه در انتخابات نیستم
یعنی در صورت احتمال ثبتنام در انتخابات، هنوز شعاری در نظر نگرفتید؟
درصورت اعلان نامزدی اعلام میکنیم.
حضرتعالی در انتخابات ۹۶ با جمنا همکاری کردید و به صورت رسمی کاندیدای انتخابات نشدید، در این انتخابات در صورت ثبتنام، با مجموعههای جبهه انقلاب مانند شورای ائتلاف همکاری خواهید داشت؟
معتقدم جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم اینها به نتیجه واحدی خواهند رسید. نیروهای انقلاب در تلاش هستند دولت کارآمد تشکیل شود و این مهمترین بخش ماجراست.
اگر در انتخابات حضور پیدا کنید در چه صورتی حاضر به اجماع، ائتلاف و یا کنارهگیری از انتخابات هستید؟
ما امروز در حال رایزنی و هماهنگی با همه دوستان خود برای تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و فکر نمیکنم مشکل خاصی در ادامه کار به وجود بیاید. هماهنگیهای امروز ما بیش از گذشته است و وحدتی که در جبهه انقلاب است، بیش از گذشته وجود دارد. نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارم. هماهنگی خوبی وجود دارد.
در صورت شرکت در انتخابات، دلیل حضور شما بعد از حضور در چند انتخابات چیست و اینکه فکر میکنید برای حمایت از شما اقبالی از سوی مردم وجود دارد؟
اگر ببینم فردی در انتخابات برنامه دارد و بتواند این بار سنگین را بردارد با تمام وجود کمکش میکنم اما متأسفانه تاکنون برنامهای ندیدهام
-کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمیشمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر میکند.
به اقبال و رأیآوری از ناحیه مردم چه اندازه فکر کردید؟ چه اندازه به پیروزی امیدوارید؟
به پیروزی ملت ایران در سال ۱۴۰۰ بسیار امیدوارم. مردم ما حق دارند که از دست وعدههای توخالی، ناراحت و عصبانی باشند. ملت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، با حساسیت بیشتر به برنامههای کاندیداها و صداقت و توان آنها فکر میکنند تا به شعارها.
سفرهای استانی من برای ترغیب مردم به حضور پرشور در انتخابات بوده است
شما در نیمه دوم سال ۹۹ حدود ۲۰ سفر استانی داشتید که این سفرها شائبه تبلیغاتی داشتند، بفرمائید این سفرها با نیت انتخاباتی انجام شد؟
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. در سال ۹۹ تقریباً به مناسبتهای مختلف به ۲۵ استان کشور عزیزمان رفتم. تلاشم در این سفرها بیش از هر چیز، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، هم اندیشی با مردم و نخبگان درباره تحول مثبت در مدیریت اجرایی کشور بوده است. سعی کردم شرایط کنونی کشور را با مردم و برای مردم تحلیل کنم و علل مشکلات را توضیح دهم و راهکارهایی را برای برون رفت از شرایط کنونی با مردم و نخبگان در میان بگذارم و نطرات مفید آنها را نیز بشنوم.
یعنی این سفرها انتخاباتی نبوده است؟
بنده با هدفی که عرض کردم در سفرها حاضر میشدم و هر کسی میتواند برداشت خود را داشته باشد.
در صورت اعلام کاندیداتوری، هزینههای انتخاباتی شما چگونه تأمین و برنامههای شما از سوی چه اشخاصی تدوین میشود؟
اعتقاد من این است که پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است. اگر از فساد پیشگیری نشود، دهها پرونده تشکیل میشود و این کار برخورد را سخت میکند. مهم، پیشگیری از فساد است.
برای انتخابات یک شماره حساب رسمی اعلام خواهم کرد تا کسانی که مایل به کمک هستند به آن شماره حساب واریز کنند
آیا شده است اسپانسرهایی برای حمایت از شما اعلام آمادگی کنند و در مقابل از شما در صورت پیروزی، تقاضا و درخواستی داشته باشند؟
همیشه گفتهام هر که میخواهد کمک کند هیچ نوع تقاضایی نباید داشته باشد و من با این کارها مخالف هستم و خود را مدیون احدی نمیسازم.
شما در این چند ماه اخیر سخنانی را مطرح کردید که از نگاه برخی شائبه پوپولیستی دارد. برای مثال گفتید در دولت من یک نفر هم بیکار نمیماند یا درآمد سرانه هر ایرانی نباید زیر ۵۰ هزار دلار باشد. با توجه به گزارشهای آقای روحانی مبنی بر اینکه سالانه ۲۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد میشود، شما در صورت رسیدن به مسند ریاستجمهوری این وعده را ظرف چه مدت زمانی میتوانید اجرایی کنید؟
صحبتهایی که درباره اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کردم، براساس مطالعات اقتصادی علمی بوده است. آیا شما فکر میکنید ملت و دولت ایران، نمیتواند یک برنامه تحول اقتصادی و جهش تولید را اجرا کند؟ آیا فکر میکنید ملت و دولت ایران چیزی کمتر از ملت و دولت مالزی دارند؟ چطور فکر میکنید ملت و دولت ایران نمیتواند برای چهار، پنج میلیون جمعیت بیکار شغل ایجاد کند؟ قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایههای عظیم کشور، میتوانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونهای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم.
روحیه ما میتوانیم را کسانی قبول ندارند و انکار میکنند که یا تخصص علمی ندارند، یا اطلاعی از منابع کشور ندارند یا اینکه مدیریت اجرایی ناکارآمد فعلی را سرنوشت قطعی کشور میدانند. قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سالها و دورههای قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد. اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است.
اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامهریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق میشود. اینها از اجزای برنامههای دولت قوی و کارآمد است. مثلاً اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامهریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانتخوارها و دست مافیای مسکن که نمیخواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع میکنیم.
اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را قاطعیت اجرا خواهیم کرد.
دولت قوی و کارآمد معلمان و کارگرها را صاحب خانه میکند و همین تلاش همه جانبه و علمی برای تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه، تولید ملی ما را جهش میدهد. یکی از خطاهای بزرگی که این دولت کرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند و بخاطر قصور در انجام وظایف قانونی محاکمه شوند، این است که سرمایه گذاری در مسکن را بخاطر لجبازی با دولت قبل کلاً پایین کشیدند و تنها دولتی که سرمایهگذاریاش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تأثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ بویژه در شرایط تحریمها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد. به نظرم در چنین مواردی که شاهد قصور مسئولان دولتی در وظایف قانونی خود هستیم، قوه قضائیه باید ورود کند و مسببان وضع مسکن را محاکمه کند.
کسانی حرفهای من درباره ایجاد اشتغال و درآمد سرانه مردم را قبول ندارند که کارشناس نیستند و یا اطلاعی از منابع کشور ندارند
اینجا دو مسئله پیش میآید، یکی اینکه مردم از انتخابات گذشته وعدههای زیادی شنیدند و قولهای زیادی از سوی کاندیداها مطرح شده که عملی نشده است. به نظر شما چه اندازه مردم میتوانند به شما و وعدههای شما اعتماد کنند؟ مسأله دوم هم این است که ما در واقعیت در شرایط تحریمی هستیم و حتی دولت هم در پاسخ به وعدههای عملی نشدهاش میگوید این وعدهها برای قبل از جنگ اقتصادی بوده است. با توجه به این دو مسأله چقدر میتوانید اطمینان دهید این وعدهها در یک دولت ۴ ساله اجرایی شود؟
دو گروه از مدیران در کشور داشتهایم. یک گروه، مدیرانی که هر چه گفتند عمل کردند و یک گروه از مدیران دیگر که وعدههایشان تحقق نیافته است. گروه اول گفتند خرمشهر را آزاد میکنیم و خرمشهر را آزاد کردند. گفتند بوکمال را کمتر از سه ماه آینده آزاد میکنیم و به دولت داعش پایان میدهیم و به این وعده عمل کردند. گفتند اگر آمریکا غلطی بکند، ما با موشک میزنیم. آمریکا غلطی کرد و موشک خورد. اینها یک گروه از مدیران ما هستند که هر حرفی زدهاند، به آن عمل کردهاند. یک گروه دیگر از مدیران هستند که به خیلی از وعدههایی که دادند عمل نکردهاند. فکر میکنم مردم ما به خوبی میدانند که من از کدام مدیران هستم.
میراث دولت آقای روحانی را برای دولت سیزدهم چه میدانید؟
با همه نقاط قوت و ضعفی که این دولت مانند دولتهای گذشته داشته است، همه اذعان دارند که زمینی که دولت تحویل دولت آینده میدهد، چگونه است؛ زمین حاصلخیز است یا زمین سوخته! متأسفانه آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیبهای جدی به زیرساختهای تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد.
دولت آینده در این زمینی که گفتید چقدر طول میکشد بتواند هر برنامهای که دارد و هر وعدهای که به مردم میدهد را اجرایی کند؟
دولت آینده باید دو نوع برنامه داشته باشد؛ یک برنامه اقدام سریع و یک برنامه اقدام بلند مدتتر. دولت قوی و کارآمد، باید در ابتدا، قیمتها را به سرعت کنترل کند و جلوی گرانیهای سرسام آور را بگیرد و قیمت برخی اقلام را هم که به دلیل نفوذ رانتخوارها و واسطهگریها افزایش پیدا کرده است، پایین بیاورد تا گشایشی در معیشت و زندگی و قدرت خرید مردم به وجود بیاید. کاری که دولت فعلی کرده است، هزینههای سنگینی به کشور و مردم تحمیل کرده است و تنها نیروهای انقلاب و دولت کارآمد و قوی میتوانند این زمین را دوباره حاصلخیز کنند.
آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیبهای جدی به زیرساختها، تحویل دولت بعدی میدهد
در زمینه دیپلماسی مطلبی از شما دیدیم که بر ضرورت دیپلماسی با همسایگان اشاره داشتید، دولت آقای روحانی عدم ارتباط بیشتر با همسایگان را با بهانه تحریم توجیه میکند، به نظر شما در شرایط تحریم چطور دیپلماسی با همسایگان میتواند موفق شود؟
متأسفانه سیاست همسایگی مورد غفلت دولت فعلی قرار گرفته است. ایران در ابتدا یک قدرت منطقهای است و سپس یک عضو مؤثر جامعه بینالمللی است. ما تا در داخل و در منطقه پیشرفت نکنیم، نمیتوانیم روابط بینالمللی مستحکمی داشته باشیم. از دویست سال پیش که این دیدگاه در سیاست خارجی ایران تغییر کرد و از همسایگانمان غافل شدیم و نگاهمان را به غیرهمسایگانمان دوختیم، کشور ما مرتب عقب افتاد. دیدگاه درست در سیاست خارجی این است که ما باید از مرزهای خود و منطقه خود، شروع کنیم و راهمان را به توازن معادلات بینالملل پیدا کنیم.
بدون قوی شدن در داخل و منطقه، نمیتوانیم نقش مؤثر و متوازن در روابط بینالملل داشته باشیم. این سیاست، سیاست همیشگی حوزه تمدنی ایران بوده و قابل احیا است. ما با برخی از کشورها روابط بسیار خوبی داریم و میتوانیم سیاست همسایگی را تقویت کنیم؛ کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، و قفقاز. فقط با دو، سه کشور عربی به دلیل ناهماهنگیهایی که صورت گرفته است، شرایط خوبی نداریم که باید راه حلی برای تجدید سیاست همسایگی با ان دو سه کشور هم پیدا کنیم. بنابراین سیاست همسایگی فعال، کاملاً قابل عمل و قابل دستیابی و قابل تقویت است.
آیا دولت در زمینه تحقق سیاست همسایگی نتوانسته است کاری کند یا نخواسته است؟
به نظر من هم نخواسته و هم به دلیل اینکه دیپلماسی فعلی دولت یک دیپلماسی کاغذی ناکارآمد بوده، نتوانسته راههای عملی را پیدا کند و پیش ببرد و به درستی پیاده کنند.
دولت با دیپلماسی کاغذی ناکارآمد، فرصتهای بسیار زیادی را در رابطه با امارات از دست داد تا اسرائیل آمد و با امارات پیوند نزدیک برقرار کرد
آقای روحانی بارها در صحبتهای خود با مورد اشاره قرار دادن اختیارات رئیسجمهور، عدم توفیق در اجرای اقدامات دولت را مبتنی بر اختیار نداشتن دانستند، چه تضمینی وجود دارد که در صورت انتخاب شما به عنوان رئیسجمهور، صحبتهایی مشابه این صحبت نداشته باشید؟
هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، هیچ موردی نبوده است که دولتها بخواهند کار مهمی برای مردم انجام دهند و امام جامعه، حتی بیش از اختیارات قانونی که رؤسای دولتها دارند، به آنها کمک نکرده باشد. بنابراین من این مسأله را نمیپذیرم که رؤسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم و یا خواستیم کاری برای مردم انجام دهیم و رهبری به ما کمک نکرد. امام جامعه، هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، برخی اختیار خود را به دولت تفویض کردهاند و دادهاند تا دولت گره از مشکل مردم باز کند. برای مثال همین تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، که دولت فعلی میتواند مشکلات اقتصادی که دارد را فراتر از اختیارات قانونی خود، در جلسه سران مورد بحث قرار دهد و از مقام معطم رهبری تأیید بگیرند و عمل کنند، فرصت تاریخی بسیار بزرگی برای دولت فعلی بود.
ولی دولت فعلی چگونه از این امکانات ویژه و اختیارات تفویضی مقام معظم رهبری استفاده کرد؟ دولت فعلی عملاً با ذخایر صندوق توسعه ملی چه کرده است؟ در حالی که ذخایر صندوق توسعه ملی جز اختیارات رئیسجمهور نیست، این دولت بارها اجازه گرفت و دهها کار خارج از اختیارات قانونی خود را انجام داد ولی نتوانست نتیجه مطلوب برای معیشت مردم را حاصل کند. بنابراین من این بحث را نمیپذیرم. دولت میتواند به خوبی از اختیارات خود استفاده کند و هر جا نیاز داشته باشد از رهبری و مردم هم کمک بگیرد.
در مورد حادثه نطنز توئیتی از سوی شما منتشر شد که در آن بر ضرورت سالمسازی امنیتی تاکید کردید، هشدارهایی هم در مورد جاسوسهای اقتصادی دادید، توضیحی در این زمینه میفرمایید که هشدارهایی که دادید خبر و براساس اطلاعات مستند است یا تحلیل شماست؟
کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است و نمونه آن این است که کمتر از یک سال سه رویداد امنیتی اتفاق افتاده است؛ دو انفجار و یک ترور. قبل از این، تلاش کردند بخشی از اسناد بکلی سری هستهای را سرقت کنند. قبل از آن چند ریزپرنده مشکوک، آمدند و کارهایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کردهایم و سالم سازی امنیتی باید یکی از برنامههای مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام ردهها، وزارتخانهها و جاهای حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند. معمولاً در دنیا هم چنین قاعدهای وجود دارد که هر ده سال، بیست سال، کل سیستم را سالمسازی امنیتی میکنند. ما مدتها است که اینکار را نکردهایم و شاید سی سال گذشته است و این سالمسازی امنیتی به وجود نیامده است.
آیا منظور شما از اسناد طبقهبندی شده، همان اسنادی است که رژیم صهیونیستی ادعا کرده از فعالیت هستهای ایران به دست آورده است؟
خیر، کاغذهایی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نمایش داده و ادعا کرده اسناد هستهای است، جعلی هستند. موردی که اشاره کردم مربوط به فعالیت منابع نفوذی کشوری بودند که درحال خارج کردن آنها از کشور بودند که قبل از خروج از مرز، بازداشت شدند.
***کشور به طور گسترده یک آلودگی امنیتی پیدا کرده است؛ ما ۳۰ سال است سالمسازی امنیتی نکردهایم
این موارد در این هشت سال تشدید شده یا از قبل بوده است؟
از ۱۰ سال پیش تاکنون تشدید شده است.
حادثه نطنز را چه اندازه با مذاکرات وین مرتبط میدانید؟
این حادثه همزمان با ۳ مصوبه خوب مجلس و اقدامات افتخارآمیز دانشمندان هستهای ما صورت گرفت. فکر میکنم بعد از اینکه ایران در مذاکرات هستهای در وین مقاومت کرد، اینها این کار را انجام دادند تا بلکه مقاومت ما را در دیپلماسی بشکنند. بنابراین میتواند بیارتباط نباشد.
مذاکرات وین را چه اندازه مؤثر و نتیجهبخش میدانید؟
اعتقاد من این است تا زمانی که تحریمهای اقتصادی را کامل برندارند و ما راستیآزمایی نکنیم، به هیچ وجه نباید کاری کرد که موجب افتادن ما در دور بیپایان و هزینهبر مذاکرات بیخاصیت شود. بحث ما خیلی واضح و روشن است و آن این است که باید تحریمهای اقتصادی را بطور یکجا بردارند و قطعاً در رفع تحریمها به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک ساعت هم نباید تعلل کرد؛ منتها در دور باطل نباید بیافتیم.
این راستیآزمایی چقدر زمان میبرد؟
راستیآزمایی رفع تحریمها روی کاغذ نیست؛ راستیآزمایی این است که توافقات انجام و اجرا شود و ما آثار آنها را ببینیم بالاخره راستی آزمایی، بعد از عمل انجام میگیرد و روی کاغذ نیست. راستیآزمایی این است که توافقات انجام و اجرا شود و ما آثار آنها را در عمل ببینیم. راستی آزمایی این است که تحریمها را بردارند و تراکنشهای مالی کشور ما برقرار شود، پولهایی که کشور ما در بانکهای دیگر دارد آزاد شود و به سوی سفره مردم بیاید، بارگیری و حرکت کشتیهای باربری به سوی کشورمان آزاد شود و همه اینها به طرف مقابل بستگی دارد. هرچه طرف مقابل، این تحریمها را زودتر بردارد، راستی آزمایی هم زودتر انجام میگیرد.
فکر میکنید در مسائل اقتصادی هم با مشکل نفوذ روبه رو هستیم؟
اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذیها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کردهاند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل میگیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکلگیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده میشود. یعنی هجوم اشخاص حقیقی و حقوقی ِ خاص در ابتدای صعود بورس برای ارزان خریدن و نیز سراسیمگی یک عده در انتهای اوجگیری بورس برای گران فروشی، نمونههایی از این حرکتهای مشکوک و مافیایی هستند که چنین اقداماتی بدون نفوذ غیرممکن است. این پدیدهها در اقتصاد کشورمان، عادی نیست و نشان میدهد واسطهگرها و رانتخواران با نفوذیها به طریقی ارتباط برقرار کردهاند. بنابراین اعتقاد دارم در مساله مشکلات اقتصادی کشورمان، شاهد پدیده نفوذ و نیز شاهد پیوند نفوذیها با مافیاها و سوداگران هستیم.