سرویس حاشیه نگاری: چند سالی است در آستانه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، نمایشگاه ایران نوشت با عرضه محصولات نوشت افزار ایرانی-اسلامی وارد بازار می شود و در میان انبوهی از اقلام و کارکترهای غربی و بیگانه به تولید، توزیع و معرفی نوشت افزار ایرانی_اسلامی و معرفی شخصیت های ایرانی می پردازد.
این نمایشگاه که این روزها پنجمین دوره خود را طی می کند توانسته جای خود را میان مردم باز کند و روز به روز با استقبال بیشتری مواجه شود و علاوه بر تهران در دیگر استان ها و شهرهای کشور نیز با استقبال و تقاضا مواجه شود و امید است که بتواند در سالهای نه چندان دور به صورت کامل جایگزین محصولات خارجی شود.
وحید ملتجی مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان پس از بازدید از پنجمین نمایشگاه نوشتافزار اسلامی و ایرانی در گفتگو با حلقه وصل گفت: امسال سال پنجمی است که این نمایشگاه برگزار میشود و ما سال به سال شاهد پختهتر شدن نمایشگاه نوشتافزار اسلامی و ایرانی هستیم و مدیریت برگزاری نمایشگاه نیز هر سال تجربههای بهتری را کسب و مورد استفاده قرار میدهد. امسال به لحاظ کیفیت نیز محصولات پیشرفت محسوس داشتند و از تنوع لازم نیز برخودار بودند. لذا ما الان در حوزه طراحی، تنوع و کیفیت نوشتافزار اسلامی و ایرانی در وضعیت خوبی هستیم. در این پنج سال فعالین عرصه نوشتافزار به جایگاه خوبی رسیدند، فهم خوبی نسبت به بازار نوشتافزر پیدا کردند و این قابلیت را دارند که با بزرگان عرصه نوشتافزار رقابت کنند.
ملتجی در ادامه به شرایط وارد کورس رقابت شدن نوشتافزارهای اسلامی و ایرانی با کالاهای مشابه خارجی پرداخت و افزود: با اینکه پیشرفت نمایشگاه و محصولات آن نسبت به سالهای قبل محسوس است، ولی حالا حالاها باید در برخی حوزهها کار کنیم و خودمان را سامان دهیم. یکی از این حوزههایی که ما باید بر روی آن کار کنیم حوزه تبلیغات است. در حوزه تبلیغات باید خیلی حرفهایتر از این عمل شود. تبلیغات سناریوی مشخصی میخواهد و باید در این حوزه طراحی صورت بگیرد. ضعف بعدی ما در حوزه توزیع است. ما هنوز در این حوزه ضعف داریم و شاید در نقاط خاص موفق عمل کرده باشیم، اما هنوز برای اینکه بتوانیم محصولات خودمان را به اقصی نقاط کشور برسانیم، ضعف داریم. به نظرم اگر این دو مشکل مرتفع شود ما تازه وارد کورس جدی رقابت خواهیم شد.
مدیر مرکز اوج کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که این مرکز چه کمکی میتواند به عرصه نوشتافزار داشته باشد، گفت: ما در عرصه تولید کاراکتر یا تولید محتوا و شخصیت میتوانیم کمک کنیم و باید تلاش ما این باشد که بتوانیم شخصیتهای متناسب و مورد توجه کودک و نوجوان ایرانی تولید کنیم. کمک بعدی ما میتواند در عرصه دیده شدن و رسانهای شدن نوشتافزارهای تولید شده باشد. ضمن اینکه ما یک نگاه بیناللملی نیز به عرصه نوشتافزار داریم و باید در بحث صادرات محصولات تولید شده هم کار کنیم. سازمان اوج هنوز بهصورت جدی در عرصه بینالمللی نوشتافزار ورود نکرده است. این هم جزء کارهایی است که ما باید انجام دهیم و انشاءلله بتوانیم در این مسیر یک فتح بابی داشته باشیم تا تولیدکنندگان نوشتافزار اسلامی و ایرانی بتوانند از این طریق به بازارهای بینالمللی دسترسی داشته باشند.