وحیده وثوق زاده طراح و تولید کننده نوشت افزار «آلاء» در تبریز به حلقه وصل گفت: مؤسسه فرهنگی هنری «نقش نگار» در تبریز توسط خواهرم به ثبت رسیده است و ما نزدیک به دو سال است که در حوزه فرهنگ فعالیت می کنیم.
وی بیان داشت: در واقع حوزه فعالیت این مؤسسه انجام طراحی ویژه نامه ها، برگزاری همایش های فرهنگی و هنری و کارهای تحقیقاتی است و کار طراحی و تولید نوشت افزار خیلی اتفاقی پیش آمد.
وثوق زاده ادامه داد: در تبریز بیش تر نوشت افزارها یا وارداتی هستند و یا طرح های آن ها کپی شده است به همین خاطر خواهرم که مدیر مؤسسه هستند از من خواستند در این زمینه ورود پیدا کنم و طرحی را برای نوشت افزارهایی که در تبریز چاپ می شوند آماده کنم و این شروع کار ما در حوزه نوشت افزار بود.
عضو هیئت مؤسس مؤسسه فرهنگی هنری«نقش نگار» تبریز تصریح کرد: بعد از طراحی از خواهر دیگرم خواستیم تا در حوزه تصویرسازی ورود پیدا کنند تا شخصیت پردازی و شخصیت سازی صورت گیرد و کار حرفه ای و آگاهانه پیش رود و ما خودمان یک شخصیت را ابتدا به ساکن از صفر طراحی کنیم و با آن شخصیت به داستان سازی بپردازیم.
وی افزود: به همین خاطر «آلاء» را طراحی کردیم . آلاء دختر فانتزی تپلی است که اندام باربی ندارد، دامن می پوشه و حجاب خاص خودش را دارد. البته شخصیت های زیادی در فرهنگ ما هستند که می شد روی آن ها کار کرد اما هدف ما ایجاد ابتکار در این حوزه بود.
وثوق زاده اظهار داشت: در نهایت «آلاء» را در چهار بخش طراحی کردیم. آلایی که محصله و در مدرسه هست، آلایی که ورزش می کند و کوهنورد است، آلایی که ایران گرد است و در نهایت آلایی که در آشپزخانه هم هست گرچه فرصت کم بود برای تصویر سازی بیش تر اما منتظر هستیم که ببینیم این آلا چقدر مورد استقبال قرار می گیرد.
وی در ادامه به حضورش در نمایشگاه ایران نوشت تهران اشاره کرد و گفت: دلیل حضور نقش نگار در این نمایشگاه نیز بیش تر سنجیدن نگاهی ست که به این طرح ها می شود. اینکه کدام طرح بیش تر مورد پسند است البته در کنار طرح آلا کار گرافیکی هم قرار داده ایم که استقبال از این کارها را هم ببنیم خب آلاء شخصیتی است که از صفر طراحی شده و شناخته شده نیست برای بچه ها اما استقبال نشان می دهد که بامزه است.
طراح نوشت افزار «آلاء» اضافه کرد: و دیگر اینکه در مباحث صحافی، طراحی، انتخاب نوع کاغذ، جلد و ... نیز تجربه کسب کنیم. ورود به این نمایشگاه خیلی خوب بوده هرچند که سختی خودش را برای من به عنوان یک خانم داشت و این فضا قدری کار مردانه می طلبد مثل چیدمان غرفه و حمل وسائل و ... اما تجربه بسیار مفیدی است که اگر ما بتوانیم کار را سرپا نگه داریم و سرمایه اولیه کار برگردد مطمئناً باید در نوع جلد ها و جنس تولیداتمان تنوع و تغییر ایجاد کنیم.
وثوق زاده به عدم حمایت در تبریز اشاره کرد و افزود: در تبریز باتوجه به اینکه پیگیر بودیم اما فضا برای این کار نیست و فقط به دنبال قیمت مناسب هستند یعنی فرهنگ سازی هنوز در خصوص نوشت افزار ایرانی اسلامی صورت نگرفته است. ناامید کننده بود فضای تبریز اما اینجا همکاری بهتر است و صاحبان برنده ها می آیند مشورت می دهند ودلسوزی می کنند برای کارهایی که نوپا ست اما در تبریز این فضا احساس نمی شود و فضا بیش تر رقابتی است تا حمایتی.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به این شرایط احساس می کنم ما ملزم شویم به سمت تهران و شهرهایی که بیش تر به این کار بها می دهند برویم و این خوب نیست که ما عرصه را برای اجناس چینی خالی کنیم ما می خواهیم که در طراحی ها از فرهنگ بومی و شخصیت ها استفاده کنیم اما باید ابتدا سرمایه اولیه خود را احیا کنیم. برای نخستین بار است که وارد فضای نوشت افزار شدیم اما در تبریز هیچ حرفی از حمایت نیست اما اینجا دست حمایت خود را جلو می آوردند.
طراح نوشت افزار «آلاء» در پایان گفت: در تبریز مساعدتی با لوازم التحریر ایرانی اسلامی نمی شود و ما با توجه به کیفیت خوب محصولاتمان نمی توانیم با قیمت کالای چینی رقابت کنیم. امیدوارم ابتدا فرهنگ سازی توسط مسئولان صورت گیرد و آن ها نیز ورود پیدا کنند.