به گزارش حلقه وصل، چند وقتی است که مستند مسابقه«ضدگلوله» به روی آنتن مستند میرود. مستند مسابقهای که در این مدت کم طرفداران بسیاری پیدا کرده است و جوانان بسیاری را علاقهمند به حضور در این برنامه کرده است.
به تازگی با مهدی ماهان یکی از کارگردانان این برنامه گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید:
****
آقای ماهان مستند مسابقه «ضد گلوله» از نظر فرم و تا حدودی محتوا شبیه مستند مسابقه «فرمانده» است؛ خودتان چقدر قائل به این دیدگاه هستید؟
سعی ما این بود که مستند مسابقه«ضد گلوله» شبیه «فرمانده» نشود؛ البته ایدۀ اصلیِ ضدگلوله از قسمت پنجم «فرمانده3» گرفته شده است که در آن قسمت با جنگ با سامانه لیزری را داشتیم. شاید اندک شباهت «ضد گلوله» به «فرمانده» بخاطر این باشد که سازندگانشان دقیقاً همان افراد هستند، چه عوامل ایده پردازی و چه عوامل فنی.
فرمانده و ضدگلوله هر دو مستند مسابقه نظامی هستند به همین خاطر است که مقداری ناگزیز هستم به شباهت میان این دو برنامه. ولی از نظر ساختار و کارکرد برنامه، تقریباً دو شکل کاملاً متفاوتی هستند چون ضدگلوله در یک جغرافیای کوچکتر ولی با کمیتِ بیشتری کار میشود. یعنی مسابقه فرمانده هر سری 10 قسمتی را حدود یکسال و نیم، دو سال ما میسازیم ولی ضدگلوله به تناسب ساختارش که ساختارِ جمع و جورتری است در حال حاضر فصل اولش در 13 سری، 5، 6 قسمتی در زمان کمتری ساخته شده است.
هر سری یک گروه هستند؛
بله. در 10 سری مقدماتی هر سری یک گروه هستند که از هر سری دو نفر به مرحلۀ نیمهنهایی راه پیدا میکنند که بعد ما دو سری هم نیمه نهایی داریم و بعد از آن یک سری هم فینال خواهیم داشت، یعنی آن 20 نفر دو تا 10 نفر میشوند که 5 نفر، 5 نفر با هم مبارزه میکنند و یک فینال نهایی هم خواهیم داشت که نیمهنهایی در امتداد هم در 10 سری مقدماتی در نوروز پخش خواهد شد.
جوانها علاقه بسیار به این گونه مسابقات دارد؛ چرا که هم هیجان انگیز است و هم جذاب است؟ مُرّ ایده اولیه «فرمانده» و «ضد گلوله» از کجا نشأت میگیرد؟
اگر بخواهیم از نقطهای شروع این گونه برنامهها صحبت کنیم، باید از در مورد ژانرها سخن به میان آوریم. اکثر شبکههای مهم تلویزیونهای مهم دنیا، وزنههای اصلیِ هر شبکه رئالیتیشو که ما این را در تلویزیون ایران نداشتیم تا حدود 6 سال پیش چیزی به نام رئالیتیشو نبود. آغازگرش شاید آقای ابوطالب بود با مجموعۀ سرزمین دانایی بعد از آن با فرمانده جدی شد، یعنی ما در فرمانده میتوانیم داعیۀ این را کنیم که جدیترین رئالیتیشو بود که شروع شد. تفاوتِ رئالیتیشو با مستند و گیم تبیین کنیم که در خلاصهترین شکل ممکن که بتوانم بگویم این است که در رئالیتیشو کارکتر برای ما خیلی مهم است، ما کارکترها و آدمهای واقعی داریم که در موقعیتهای ساختگی قرار میگیرند و در موقعیتهای نمایشی قرار میگیرند یک مقدار آن توسط گروه کارگردانی هدایت میشود و از آن به بعد مستند است و کارکترها تصمیم میگیرند در این موقعیتِ خلق شده چه کاری کنند و چه کاری نکنند، تفاوتش با گیم هم این است، در گِیم و مسابقه نفر مهم نیست یک گروه آبی، یک گروه قرمز با هم مسابقه میدهند مانند هر مسابقه ورزشی، چون در مسابقه ورزشی مانند فوتبال یا هر چیز دیگری مهم نیست نقر که گل را زد چه شخصیت و چه کارکتر و روحیهای دارد و حسش بعد از این گل چیست ولی در رئالیتیشو اینهاست که به طور کل زمینه سازِ یک پدیدۀ جذاب میشوند به نام درام و که اصلِ جذابیتی که برای جوانان وجود دارد همین درام است، یعنی این جذابیتی است که فقط برای جوانان نیست برای همه است به ویژه جوانان. این درام به تناسبِ سوژۀ رئالیتیشو که مثلاً کار ما نظامی و هیجان انگیز است میشود رئالیتی شو برای جوانان. اگر یک رئالیتیشویی مانند مجموعۀ «خانۀ ما» میشود رئالیتی شو برای خانوادهها.
بخشی که بسیار در مستند مسابقه«ضد گلوله» جلوه نمایی میکند دکوپاژ دقیق دوربینها است. چطور با تعدد زیاد دوربینهایتان به این دکوپاژ دست یافتید؟
فیلمبرداری ضدگلوله بسیار پیچیده است به خاطر اینکه ما با 10 شرکت کننده طرف هستیم. شاید در کار این موضوع مشخص نشود، مشخص نشدن آن هم از حُسن کار است. ما در صحنههای عملیات همزمان بیش از 20 دوربین داریم که همزمان فیلمبرداری میکنند، 10شرکت کننده هستند که هر کدام یک دوربین مستقل دارند، یعنی یک دوربین همراه آنها پای به پای آنها فیلمبردار میدود و هر جا او رفت دوربین هم میرود و دو دوربین هم هستند که از بیرون کلِ کار را به صورت پلانهای باز خواهند گرفت که میشود 12 تا، دو هلیشات داریم که نمای هوایی را میگیرد و بالغ 8 دوربین داریم که روی اسلحه و کلاهها است و ما واقعاً در تدوین با 21 لاین و تصویر سروکار داریم از یک صحنۀ مشترک که جدا از اینکه تدوین کار بسیار پیچیده و عجیب میکند و دوستانی که متخصص هستند میدانند 21 لاین ویدیو از یک واقعه 10 نفره یعنی چه، هدایتش هم در صحنه خیلی سخت است و تدوین کردن آن بهتر است بگوییم دیوانهکننده است.
به طبع وقتی 21 لاین تصور دارید به جای تدوینگر نیازمند یک تیم تدوین هستید. چه گروهی مسابقه«ضد گلوله» را تدوین میکنند؟
درست است، مدیریت تیم تدوین ما در سری اول آقای فروتن بودند ولی در حال حاضر کلیت کار دست آقای مهدی مهرنیا است ولی مدیریت تدوین این کار حدوداً بیش از 10 نفر تدوینگر دارد به علاوه 3، 4 نفر دستیار یعنی یک تیم 13، 14 نفره هم درگیر تدوین این کار هستند، برای اینکه ما در این فشار زمانی بتوانیم به پخش برویم و به این صورت است که هر قسمت را یک نفر تدوین میکند و این وظیفۀ مجری تدوین است ولی در کار محسوس نیست تفاوتِ تغییر آن آدمها یعنی یک نفر مسئول یکدست کردن اینهاست و در صحنه هم طبعاً این حجم دوربین خیلی کار پیچیدهای است، یعنی در حداقل ممکن دوربینها در کادر هم بیایند، یک جاهایی از کار شاید یک فیلمبردارهایی خیلی کم ببینید ممکن است یک نقدی هم وارد شود چرا فیلمبردارها دیده میشدند در هر قسمت شاید دو سه باری دیده میشوند ولی وقتی میگوییم ما در صحنه 20 دوربین داشتیم میگویند واقعاً شاهکار کردید با این حجم دوربین و فیلمبردار، بعد ما به ازای هر دوربین یک صدابردار داریم یعنی ما در صحنه 10 فیلمبردار داریم و حدوداً 10 نفر هم صدابردار، یعنی صدابردارها هم دنبال آن فرد میدوند و هر شرکت کنندهای در عملیات ما میدود، یک فیلمبردار و یک صدابردار هم همراه آن میدوند. این دویدنها را در کنار دمای بیش از 47 درجه بگذارید.
کجا تصویربرداری کردید؟
در پادگانی به نام پادگان 20 رمضان دقیقاً پشت شهرک سینمایی دفاع مقدس تیم زرهی 20 رمضان.
در حال حاضر چند قسمت را ضبط کردید؟
6 سری از کار رکورد شد و 4 سری دیگر هم در شرف ثبت نام هستیم که هر کسی علاهمند باشد میتواند ثبت نام کند یعنی نهایتاً تا 30 شهریور که 4 سری باقیمانده را در مهرماه فیلمبرداری خواهیم کرد.
چگونه میتوانند ثبت نام کنند؟
سایت ما، به فارسی سرچ کنند مسابقه ضدگلوله، اولین سرچ گوگل است و در سایت تمام مراحل توضیح داده شده است که باید ویدیویی بفرستند و ما از ویدیوها انتخاب میکنیم و مصاحبه میکنیم و 4 سری باقیمانده مقدماتی را هم در مهرماه فیلمبرداری میکنیم و ان شاءالله در آذرماه 3 سری نیمهنهایی و فینال را فیلمبرداری میکنیم.
شما چرا این کار سخت را برای ساختن انتخاب کردید
مستند سازی شغل ما است و سختیهای آن را دوست داریم.ما تجربه ساخت سه فصل از فرمانده را دارم، فرمانده دو، سه و چهار، آنها بسیار سخت بود من تا الان فکر میکردم فرمانده سختترین پروژهای است که میشود انجام داد تا اینکه ضدگلوله را انجام دادم، ضدگلوله به نظرم از نظر تولیدی، به خاطر حجم کار نه به خاطر مدل کار، خیلی سختتر است، حالا این را ضربدر کمیت کنید، یعنی ما حدود 8 ماه یک شب در میان روی آنتن هستیم و این عدد را شما به هر فیلمسازی بگویید لرزه به تنش میافتد که بیش از هفتاد قسمتِ 40، 50 دقیقهای را، هر کاری، آسانترین ژانر حتی یک برنامه ترکیبی که یک مجری بیاید پشت میز صحبت کند، وقتی در این کمیت 70، 80 قسمتی قرار بگیرد کار سختی میشود چه برسد به چنین پروژهای.
من دنیای شخصیتهایم را خیلی دوست دارم. ما در 10 سری از «ضدگلوله» با 100 نفر انسان متفاوت رو به رو هستیم که هر کدام برای خود دنیایی متفاوت دارند و حدود یک هفته با ما زندگی میکنند. ما با صدها نفر از استانهای مختلف برای شرکت در این برنامه مصاحبه کردیم و شنیدن داستانهایشان برایمان جذاب بود.
منبع: تسنیم