سرویس معرفی: اسلام منهای سیاست ،اسلام لیبرال، اسلام بدون مبارزه و استقلال و تمدن سازی و از این دست مسائل، سالهاست گریبانگیر اسلام است و در پاره ای از از موارد هزینه های زیادی نیز بر جامعه تحمیل کرده است. چند وقتی است موضوع حوزه های علمیه سکولار و چالش آن با حوزه انقلابی یکی از موضوعات و خطراتی است که حوزه ها را تهدید می کند و در سال گذشته رهبر معظم انقلاب نیز خطر آن را هشدار داده اند. در همین رابطه گفتگویی داشتیم با حجت الاسلام علیپور وحید از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم که بخشی از این گفتگو را در ادامه خواهید خواند.
حجت الاسلام علیپور وحید در ابتدا گفت: بحث حوزه انقلابی در یک سال گذشته در حوزه ها مطرح شده و اولین شخصی که این موضوع را مطرح کرد رهبر معظم انقلاب بود و بعد از ایشان دیگران نیز وارد این موضوع شدند و نظریاتی را بیان کردند.
وی افزود: ما با توجه به شناختی که از منظومه فکری رهبر معظم انقلاب داریم، می بینم ایشان موضوعاتی را مطرح می کنند که ناظر بر مسائل و خطراتی است که علاوه بر حال امروز جامعه آینده جامعه را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. و از مدتی پیش تا کنون چندبار پیرامون خطری که اندیشه اسلامی را در حوزه ها تهدید می کنند هشدار داده اند.
این پژهشگر مسائل علوم اسلامی تاکید کرد: به نظر بنده اگر همه آسیب ها و تهدیدات نرم و سخت را بخواهیم دسته بندی کنیم می توانیم بگوییم همه اینها تحت عنوان کلی به نام «اسلام رحمانی» قرار گرفته اند و اندیشه اسلامی را مورد تهدید قرار می دهند.
حجت الاسلام علیپور وحید خاطر نشان کرد: اسلام رحمانی هرچند اصطلاح نو پدیدی است اما مفاهیم و محتوای آن در جهان اسلام، ایران و حوزه های علمیه کاملا شناخته شده است. میتوانیم بگوییم بیش از دو قرن است که اسلامی نرم، لطیف و ملایم و بیگانه با مبارزه و بیگانه با عدالت و عدالت خواهی و منهای عزت و استقلال خواهی، جامعه سازی و تمدن سازی و در یک کلمه اسلام منهای سیاست در حال نهادینه شدن در جهان اسلام و حوزه های علمیه است.
وی گفت: داعیه داران اسلام رحمانی نه تنها در حوزه های علمیه بلکه فراتر از آن درکل جامعه اسلامی دنبال آن هستند که اسلامی بدون قهاریت و و عدالت خواهی و مبارزه در جامعه وجود داشته باشد و دین اسلامی تبدیل به یک دین فردگرا، خنثی و منزوی بشود.
علیپور وحید افزود: یکی از مهمترین صحنه های چالشی در انقلاب اسلامی نیز همین موضوع بود و امام رحمه الله علیه با این موضوع مواجه بود که بسیاری از افراد مخالف هرگونه حرکت و مبارزه و استقلال گرایی در جامعه بودند. آنها اجتهادشان اجتهاد قعود بود و اجتهاد امام اجتهاد قیام بود و این ها با هم درگیری داشتند.
پژوهشگر حوزه های علمیه قم گفت: یکی از هنر های بزرگ را امام خمینی ارائه کرد که در قرون اخیر بی سابقه بود، تغییر این مسیر انحراف در جامعه بود و یک بینش و فهم جدید در جهان ایجاد کرد.
وی افزود: امروزه دو نوع اسلام رحمانی داریم یکی اسلام رحمانی سنتی و دیگری اسلام رحمانی مدرن، اسلام رحمانی سنتی قائل به جدایی دین از سیاست است، عافیت طلب است، رفاه طلب است و فردگراست که چنین اسلامی را می توانیم از چند قرن پیش تا کنون ریشه یابی کنیم.
حجت الاسلام علیپور وحید گفت: اما در دهه های اخیر بعضی از روشنفکران جهان اسلام اصطلاح اسلام رحمانی را وارد منظومه فکری جهان اسلام کرده اند، این اصطلاح البته جدید است اما از ویژگی های آن می توان سکولاریسم، لیبرالیسم و... را نام برد که با سرپوش موجه و زیبایی به نام اسلام رحمانی در حال ترویج افکار و عقاید خود هستند.
این مبلغ دینی تاکید کرد: اسلام رحمانی با هر دو نسخه خود یعنی سنتی و مدرن ،در حوزه های علمیه رسوخ کرده و طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است و البته هر دو نوع آن برای جهان اسلام تهدید زا است.
علیپور وحید با اشاره به تغییر تاکتیک دشمنان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نکاتی که در این خصوص می توان به آن اشاره کرد تغییر تاکتیک دشمنان انقلاب اسلامی در دهه های اخیر است، اوایل انقلاب اسلامی دشمنان می خواستند از طریق دانشگاه ها اسلام را استحاله کنند و اصل نظام و انقلاب را از بین ببرند، اما با یک تغییر رویکرد گویا به این نتیجه رسیده اند که باید اسلام و انقلاب اسلامی را از خواستگاه آن یعنی حوزه های علمیه تحت تاثیر قرار دهند.
وی گفت: بعد از فتنه 88 این تحرکات از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته است و در حوزه های علمیه به تکاپو افتاده اند، یکی از اهداف اولیه آنها ایجاد بی تفاوتی در حوزه های علمیه نسبت به بی عدالتی ها و مسائل داخلی و خارجی است. اگر آنها به هدف خود در این زمینه دست یابند راحت تر می توانند به دیگر اهداف خود برسند و پروژه اسلام رحمانی را در حوزه های علمیه و جامعه بوجود بیاورند.