
به گزارش حلقه وصل، پلتفرم ویاودی «فیلیمو» که یکی از دو سرویس پرمخاطب در بازار نمایش آنلاین فیلم و سریال است، گزارش سالیانه خود را از آذر 98 تا آذر 99 ارائه کرده است. در این گزارش نکات متعددی درباره محصولات در حال ساخت، محصولات پربیننده و همچنین میزان مخاطبان این پلتفرم آمده است. فیلیمو اگرچه همه آن چیزی نیست که در نمایش خانگی وجود دارد، اما آنقدر سهمش از بازار فیلم و سریال آنلاین بالاست که میتوان با تقریب خوبی، نتایج این گزارش را به کل نمایش خانگی در ایران تعمیم داد. نکاتی را از گزارش سالیانه فیلیمو استخراج کردهایم که در ادامه میخوانید:
از مهدویان تا محمد کارت
فیلیمو در این گزارش، هفت سریال مطرح آینده خود را معرفی کرده که برخی از آنها جدید است. اغلب این آثار به کارگردانی فیلم سازانی ساخته میشود که در سالهای اخیر موفقیتهای چشمگیری در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی داشتهاند و به توفیق آنها امید میرود. به جز حسن فتحی، سیروس مقدم و حامد محمدی که سریالهایشان پیشتر معرفی شده است، مشخص شد که محسن تنابنده سریال «ماساژور» را برای فیلیمو خواهد ساخت و محمد کارت کارگردان فیلم موفق «شنای پروانه» با مجموعه نمایش خانگی «یاغی» به این پلتفرم خواهد آمد. همچنین محمدحسین مهدویان و نیما جاویدی نیز سریالهای «زخم کاری» و «آکتور» را به طور اختصاصی برای پخش از فیلیمو کارگردانی خواهند کرد. فیلیمو همچنین اعلام کرده است 30 سریال نمایش خانگی در دست ساخت و تولید دارد؛ رقمی که تنه به تنه تولیدات تلویزیون میزند.
کمدیها بیرقیب در نمایش خانگی
بر اساس این گزارش، «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی با 105 میلیون دقیقه تماشا، با اقتدار در صدر پربینندهترین آثاری قرار دارد که از آذر 98 تا آذر 99 در فیلیمو تماشا شده است. «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری با 86 میلیون دقیقه تماشا دوم است و «خوب، بد، جلف: ارتش سری» با 79 میلیون دقیقه تماشا رتبه سوم را در اختیار دارد. برتری مطلق در این فهرست، با کمدیهاست؛ بسیار بیشتر از سینما. در حالی که فیلمهای غیرکمدی بسیار پرفروشی چون «متری شیش و نیم» و «سرخپوست» نیز در این بازه زمانی در فیلیمو منتشر شده، اما در این فهرست نامی از آنها نیست. به نظر میرسد سلیقه مخاطب نمایش خانگی، نسبت به سینما بیشتر منطبق بر کمدیهای سینمای ایران است؛ موضوعی که با نگاهی دقیقتر به طیف سینما رو ایرانی، قابل پیشبینی هم بود. با نگاهی به فهرست فیلمهای پربیننده فیلیمو، میتوان دید که ستارههایی چون الناز شاکردوست، بهرام افشاری، پژمان افشاری، جواد عزتی و امیر جعفری در بیش از یک فیلم حضور دارند. اگرچه عوامل متعددی در پربیننده شدن فیلمها مؤثر است، اما به نظر میرسد این چهرهها از آن دست بازیگرانی هستند که این روزها در جلب توجه مخاطبان عام اقبال بیشتری دارند.
سریالهای عاشقانه محبوبترند
هرچقدر در فهرست فیلمهای محبوب مخاطبان نمایش خانگی، کمدیها برتری دارند، اما در فهرست سریالها، اثری از سریالهای طنز نیست. در فهرست بالاترین میزان بیننده سریالهای نمایش خانگی در فیلیمو، مجموعه «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی با میانگین هر قسمت 42 میلیون دقیقه تماشا در رتبه نخست قرار دارد و «همگناه» با میانگین 40 میلیون دقیقه تماشا دوم است. «شبهای مافیا» و «مانکن» با میانگین 29 میلیون دقیقه تماشا در رتبههای سوم و چهارم قرار دارند. جالب است که «آقازاده» با مایههای سیاسی، پربینندهترین سریال این فهرست است. به نظر میرسد وجه عاشقانه ماجرای «آقازاده»، آنقدر قوی بوده که از دیگر سریالها بیشتر دیده شده است. در این فهرست، خبری از «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری، «دل» به کارگردانی منوچهر هادی و «کرگدن» به کارگردانی کیارش اسدیزاده که در این بازه منتشر میشدند، نیست. جالب این جاست که «هیولا» و «دل» هردو در قسمتهای نخست، جزو رکوردشکنهای فیلیمو بودند، اما «دل» با گذشت زمان افت محسوسی کرد و «هیولا» نیز نتوانست در صدر بماند.
علاقه مخاطبان به اکشنهای خارجی
سلیقه مخاطبان فیلیمو درباره محتوای خارجی نیز جالب است. «سریع و خشن تقدیم میکند: هابز و شاو» با 46 میلیون دقیقه تماشا در رتبه نخست پربینندهترین فیلمهای خارجی این پلتفرم است و «ددپول 2» با 40 میلیون دقیقه تماشا در رتبه دوم قرار دارد. حضور «جوکر»، «انتقامجویان: پایان بازی» و «آن: بخش دوم»، نشاندهنده آن است که آثار ابرقهرمانی و اکشن سینمای آمریکا بیشتر از دیگر فیلمهای خارجی توجه مخاطبان محصولات قانونی نمایش خانگی را جلب میکند. همین سلیقه مخاطب در بخش سریالها نیز حاکم است. «دیدن» و «چرنوبیل» به ترتیب با میانگین 9 و 6 میلیون دقیقه تماشا در رتبههای نخست پربینندهترین سریالهای فیلیمو قرار دارند. «پاور رنجر»، «ویچر» و «خانه کاغذی» نیز رتبههای بعدی را در اختیار دارند.
نخستین آمار رسمی از کاربران فیلیمو
بر اساس این گزارش، سرعت رشد فیلیمو به عنوان پرچمدار پلتفرمهای آنلاین نمایش فیلم و سریال، بسیار بالاست. فیلیمو اعلام کرده که تعداد کاربرانش در طول یک سال، 2.5 برابر شده است! این پلتفرم همچنین برای نخستین بار، آماری از شمار کاربرانش ارائه کرده و در این گزارش آورده که در آذر 99، یک میلیون و 100 هزار کاربر فعال داشته است. تا پیش از این هیچکدام از پلتفرمها آماری رسمی از میزان کاربران خود ارائه نکرده بودند. این پلتفرم همچنین اعلام کرده که در چهار سال منتهی به 99، میزان تماشای فیلم و سریال در آن 41 برابر شده و به مرز 30 میلیارد دقیقه در یک سال نزدیک شده است. با نگاهی به این آمارها و دیگر اعداد و ارقام پراکندهای که از رشد پلتفرمهای آنلاین در ایران اعلام میشود، میتوان دریافت ویاودیهای ایرانی با شتاب فوقالعادهای به سمت عمومیت در میان مردم ایران حرکت میکنند. این در حالی است که فیلیمو از سال 1395 به صورت رسمی راهاندازی شده و طی چهار سال به این حجم از مخاطب و ترافیک رسیده است!
منبع: خراسان