به گزارش حلقه وصل، اکبر صحرایی، از نویسندگان دفاع مقدس کشورمان در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه به نقش زنان در دوران انقلاب در قالب فیلم و سریال پرداخته شده است، گفت: متاسفانه در حوزه داستان انقلاب کمبودهای زیادی داریم. در این حوزه به مسایلی که باید پرداخته می شده توجه نشده است. ادبیات داستانی، رمان و حوزه کودک و نوجوان هم همین وضعیت را دارند.
صحرایی ادامه داد: ما می بینیم هنرهای دیگر هم از ادبیات تاثیر گرفته اند، به عنوان مثال در سریال "معمای شاه" فیلمنامه مشکلات عدیده ای دارد. دلیلش این است که ما نتوانسیم، تاریخ انقلاب به آن عظمت را در قالب داستان بنویسیم.
وی با بیان اینکه در حوزه داستان انقلاب در بخش زنان فقر شدیدی داریم، عنوان کرد: وقتی در کمیت ادبیات انقلاب نتوانسته ایم، حوزه تاریخ را مدون در ادبیات کنیم و آن را بشناسانیم، مسلما نقش زنان نیز در این حوزه به شدت کمرنگ دیده می شود.
این نویسنده با اشاره به اینکه پرداخت به نقش زنان در انقلاب بسیار ضعیف است، بیان کرد: برخی از داستان های انقلابی به نقش زنان اشاره داشته اند اما این نقش به شکل تیپ یا سیاهی لشکر بوده است نه شخصیت.
صحرایی یادآور شد: امام (ره) قبل از انقلاب در مصاحبه ای در پاسخ به اینکه سربازان انقلاب کجاهستند فرموده بودند" سربازان انقلاب امروز در گهواره ها هستند". این فرمایش تاکیدی است بر نقش مهمی که زنان در تربیت فرزندان به عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه زنان در انقلاب نقش مستقیم و غیر مستقیم داشتند، تصریح کرد: زنان نقش مادری و همسری ایفا می کنند و از این طریق به طور غیرمستقیم در انقلاب نقش داشتند. زنات علاوه بر نقش های مادری و همسری، مبارزات مستقیمی هم در راه انقلاب داشتند. در برخی از گروه های سیاسی قبل از انقلاب که حتی جنگ مسلحانه ایجاد می کردند، به زنان مبارز برخورد می کنیم. در زندگی بسیاری از روحانیون و شخصیت های بزرگ انقلاب که شهید شدند و یا امروز هستند نقش زنان را به طور برجسته می بینیم.
این نویسنده با بیان اینکه باید به طور ریشه ای بررسی شود که چرا به نقش زنان در دوران انقلاب پرداخت نشده است، گفت: در حوزه ادبیات انقلاب متاسفانه ما یا از جلوی بام افتاده ایم یا از عقب. در این حوزه در برخی از جاها چند ارگان انرژی تزریق کردند و به برخی از قسمت ها بی توجهی شده است.
صحرایی با اشاره به اینکه حوزه ادبیات داستانی از عدم برنامه ریزی و استراتژی رنج می برد، اظهار داشت: فیلم های خوب همچون " گاو " و " داش آکل " ساختارهای قوی داشتند، برای همین ماندگار شدند. رمز ماندگاری فیلم های خوب این است که پشتوانه ادبی داشتند.
وی با بیان اینکه بسیاری از فیلم های خوب از حوزه ادبیات اقتباس شده اند، تصریح کرد: برای ساخت فیلم و سریال نیاز به ادبیات پویا داریم. در واقع هنر هفتم نیاز به ادبیات پویا دارد تا کارگردانان ما بر اساس آن کار کنند. امروز عمده مشکلات فیلم ما این است که کارگردان خودش سناریو می نویسد و برای همین کار کلیشه ای می شود.