به گزارش حلقه وصل، بیش از سه ماه از آغاز انتفاضه سوم در فلسطین اشغالی و بهویژه کرانه باختری رود اردن میگذرد و در این بین هنرمندان بسیاری از آن حمایت کردهاند.
یکی از هنرهای مطرح در این عرصه هنر کاریکاتور است تا جایی که عصبانیت صهیونیستها را برانگیخته و برخی صفحات شبکههای اجتماعی متعلق به کارتونیستهای فلسطینی را بسته است.
نگاهی به آثار کارتونیستهای فلسطینی نشان میدهد که آنان به ویژگیهای انتفاضه سوم از جمله چاقو توجه داشتهاند و پیامهایشان را به داخل و خارج فلسطین منتقل کردهاند.
«محمد سباعنه» که پیشرفت انتفاضه را مورد توجه قرار داده و در آثار خود از تفرقه داخلی فلسطینیان و مشکلات آنها سخن گفته، میگوید: آثار من تمامی اشکال انتفاضه را به تصویر کشیده و مقاومت را ستایش کرده است و به «چاقو» که قدرت خود را در انتفاضه اخیر نشان داده با عقلانیت نگریستهام.
وی که معتقد است کارتونیست فلسطینی باید در آثار خود تروریسم صهیونیستها را به تصویر بکشد، میافزاید: من «چاقو» را به عنوان نماد مبارزه امروز در کارهایم قرار دادهام چراکه مقاومت به هر نحو در برابر اشغالگری مشروع و قانونی است اما اشغالگران تلاش میکنند «چاقو» را نشانه تروریسم و خشونت معرفی کند و آن را با چاقویی که در دست داعشیهای قاتل است یکسان قلمداد کند.
«امیه جحا» کاریکاتوریست برجسته فلسطینی نیز میگوید: انتفاضه قدس «انتفاضه قلم» است؛ انتفاضهای که با خلاقیت و در زمینی حاصلخیز به راه افتاده لذا آن را بدون خجالت و شرم در آثارم طرح میکنم.
وی که صفحاتش در شبکه فیسبوک بارها بسته شده و بارها مورد اذیت و آزار قرار گرفته، میافزاید: دنیا با معیارهای دوگانه عمل میکند؛ به فلسطینیها آزادی بیان نمیدهد و اسرائیلیها هر چه میخواهند میگوید لذا وقتی اشغالگران همه توان خود را برای کشتن فلسطینیها به میان آورده هنرمند فلسطینی نمیتواند کاری بکند جز آنکه قدرت هنر خود را در اختیار انتفاضه و شهدا قرار دهد.
بنابر این گزارش، «اسامه نزال» کاریکاتوریست فلسطینی نیز میگوید که «اجازه نمیدهم چاقو از کاریکاتورهایم حذف شود و به اسرائیلیها هم اجازه نمیدهم دروغهایش را درباره استفاده اهل انتفاضه سوم از چاقو بگوید لذا چاقو در کارهای من دیگر معنی جهانی جرم را ندارد بلکه آن را اینگونه نشان دادهام که این چاقو را فلسطینیان از سر تفنگهای اسرائیلیها بیرون آوردهاند تا علیه خودشان به کار برند».
وی نیز چون جحا آثار خود را «نه برای گروه و جنبش خاص بلکه برای جوانانی میکشد که متعلق به این سرزمین هستند» میگوید «کاری به گروههایی که وظیفه خود را فراموش کردهاند، ندارد» و ادامه میدهد: این جوانان بعد از قرارداد اسلو به دنیا آمدهاند و از آن توافق چیزی جز ذلت و شکست و از بین رفتن آرزوها ندیدهاند و هر گامی بر میدارند بر حق هستند.
به گزارش حلقه وصل، همه هنرمندان فلسطینی با هر روش که کار بکنند در این بین «قدس و مسجد الاقصی» را فراموش نکردهاند و در کنار آن نقش زنان و ربودن جسد شهدا و کودکان را نیز در آثار خود عرضه کردهاند.