حلقه وصل: حجت الاسلام میلاد امینی موحد// نکاتی پیرامون محتواهایی که نباید از اربعین منتشر کنیم ؛
1_ اربعین مختص شیعه نیست؛
در تولید محتوای رسانه ای فارغ از هر فرمی که اتخاذ می کنید توجه به این نکته که «اربعین صرفا میعادگاه شیعیان جهان نیست» الزامی است. حضور کاروان های مختلف اهل سنت، دانشمندان و نخبگان مذاهب جهان در هماورد اربعین نشان از فراشیعی بودن این اجتماع سالیانه است که صرفا اختصاص به آزادیخواهان جهان دارد.
کاروان سیدالشهداء در سال 61 ه.ق نیز نماد تجمع آزادیخواهان غیر شیعه از وهب نصرانی تا زهیر عثمانی به رهبری حسین بود.
2_اربعین محدود به سالگرد واقعه ای تاریخی نیست؛
انعکاس تجمع میلیونی آزادیخواهان جهان در کربلای معلی بمناسبت اربعین حسینی نباید محدود به جریانی عاطفی و احساسی شود بلکه باید اربعین را «اسم رمز تجمع یاوران منجی جهان» در دنیا قلمداد کرد.
گره زدن خون سیدالشهدا با مساله ظهور منتقم خون او که عدالت را در جهان می گستراند می تواند این اجتماع را پویاتر از هرسال به مخاطب میلیونی اربعین در جهان معرفی کند.
3_میزبانی از زائران اربعین صرفا وظیفه مردم یک کشور نیست؛
جمعیت میلیونی زائران حسین بن علی در اربعین حسینی از نقاط مختلف جهان تا کربلای معلی در حال حرکت هستند. پذیرایی از این زائران صرفا بعهده مردم عزیز عراق نیست – اگرچه عراقی ها در این امر پیشقدم بوده و نهایت سخاوت را به نمایش گذاشته اند -. مردم کشورهای مختلف با راه اندازی موکب در مسیر پیاده روی اربعین یا حمایت از موکب های محلی توانسته اند باری از دوش برادران عراقی بردارند.موکب های پذیرایی از زائران اربعین با فرسنگ ها فاصله از کربلا در سیستان و بلوچستان و خوزستان و شهرها و استان های مختلف ایران نیز تدارک گسترده ای برای پذیرایی از زائران داشته و دارند که در امر اطلاع رسانی نباید از این همکاری گسترده چشم پوشی کرد.
معرفی مردم یک کشور بعنوان مسئولان پذیرایی از زائران اربعین، اثرات مخرب مختلفی بدنبال دارد که شرح آنها در این مقال نمی گنجد.
4_در پردازش محتوا، صنف زده نشویم؛
در مسیر پیاده روی اربعین بطور کلی میتوان مردم را به دو دسته «زائر» یا «خادم» تقسیم کرد. توازن را در پردازش سوژه های پیرامونی در هر دو صنف مدنظر داشته باشیم. همان قدر که در بین زائران مختلف با ویژگی های خاص خود فرصت های زیاد برای پردازش محتوا دیده می شود در میان خادمان مواکب نیز اتفاقات و زوایای منحصر بفردی هست که سالها می گذرد و کسی به آنها توجه نمی کند.
5_پیچ سطح حساسیت را روی «جبهه مقاومت» ارتقاء دهیم؛
هماورد اربعین فرصت پرداختن به حزب بازی و اختلافات قومی و سیاسی نیست. مهمتر از هرچیزی تقویت جبهه مقاومت و توجه به نعمت وحدت کشورهای اسلامی است. نعمت برادری دو کشور ایران و عراق به به برکت دین اسلام هنوز و بعد از گذشت چندین سال به خوبی معرفی نشده است!
پرداخت رسانه ای حرکت های زشت پیروان فلان شخصیت و اختلاف نظرهای سیاسی فلان حرکت با حشدالشعبی یا هرموضوع دیگری در حاشیه حماسه اربعین می تواند دستمایه بنگاه های رسانه ای دنیا برای به حاشیه کشاندن خبرها و سوژه های مهمتر باشد.
6_در مواجهه با بحران های احتمالی زیرک باشیم
خبرسازی یا ارسال تصاویر و گزارش های نامناسب از اتفاقات عادی که امثال آن در برنامه های اینچنینی با وسعت بیشتری اتفاق می افتد می تواند آب را به آسیاب دشمن بریزد. گزارش از هُل دادن در ازدحام جمعیت، ناهماهنگی در خدمات رسانی به زائرین، گرانفروشی کسبه پیرامونی عتبات مقدسه یا مهیا نبودن وسایل نقلیه لازم می تواند حلاوت شکوه زیارت اربعین را به کام مخاطبان تلخ کند.
7_از سه ضلعی «فرم، محتوا، مخاطب» غافل نشوید؛
بدون شک یکی از مهمترین ملاک های بهره وری در فرآیند اطلاع رسانی توجه به سه مولفه مهم فرم یا قالب ارائه محتوا، دقت در انتخاب محتوا و توجه به مخاطبی است که محتوا برای او تولید می شود. اگر مخاطب شما نوجوانان دنیا هستند باید به زبان آنها و از افرادی که توانایی ارتباط گیری با نوجوانان را دارند بهره گیرید. مسئله نوجوانان غیر از دغدغه جوانان است یا بطور مثال پردازش محتوا برای بانوان به مراتب سخت تر از تولید محتوا برای آقایان است که برای این موضوع جامعه شناسی مردم عراق و زائران اربعین بسیار می تواند شما را یاری دهد.
8_ در ضریب دادن به اتفاقات دقت کنیم؛
در بازنشر محتوای اربعینی توجه داشته باشیم که بایستی صرفا به اتفاقات مثبت ضریب داد و از ترویج چالش هایی مثل«شوخی های نابجا، عدم رعایت نظم و صف های طولانی، بی توجهی به قانون، پوشش نامناسب، استفاده از آلات نامتعارف برای عزاداری» پرهیز کرد.
بالعکس انعکاس زیبایی هایی همچون خانوادگی مشرف شدن به زیارت، اشتیاق زائران در مسیر به زیارت، صحنه های منحصر بفرد از اقامه نماز جماعت، تنوع سنی خادمان و زائران، ایثار موکب داران برای زائران منتسب به امام حسین علیه السلام و همچنین حالات معنوی و مهیا بودن قلوب در اتصال به معنویت می تواند جذابیت های این اجتماع را برای مخاطبان بیش از پیش کند.