به گزارش حلقه وصل به نقل از ایکوپرس، مهدی یونسیان با انتقاد از هیاهویی که برای پیشنهاد ایران خودرو دیزل مبنی بر امهال در اجرای قانون نصب فیلتر جذب دوده به راه افتاده گفت: به جای این جوسازیها باید به دنبال ایجاد زیرساخت لازم از جمله تامین و توزیع سوخت مناسب برای استفاده از فیلتر جذب دوده بود.
وی نصب فیلتر جذب دوده بدون توزیع سوخت مناسب را مانند استفاده از دستگاه حساس تصفیه کننده آب و استفاده از آب گل آلود توصیف کرد و گفت: استفاده از فیلترهای جذب دوده بدون تامین سوخت باکیفیت و استاندارد بیفایده است و الزام بر اجرای آن صرفا سبب هدررفت منابع ارزی کشور میشود.
یونسیان با بیان این که تمامی محصولات ایران خودرو دیزل مجهز به این سیستم بودهاند تصریح کرد: درخواست ایران خودرو دیزل معافیت از قانون نصب فیلتر دوده و یا صدور مجوز محدود تا زمان تامین، توزیع و استفاده از سوخت مناسب و با کیفیت بوده است.
وی افزود: نمونهبرداریهایی که از سوخت انجام شده نشان میدهد عدد PPM آن از 50 تا 6 هزار است و مادامی که باک خودرو از سوختی با PPM نامناسب تغذیه شود کارایی سیستم جذب فیلتر از بین خواهد رفت.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل با تاکید بر تبعیت این شرکت از قانون گفت: وقتی هزینهای صرف میشود باید از نگاه ملی آثار مثبت داشته باشد، برهمین اساس پیشنهاد کارشناسی را به رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی ارایه کردهایم که بررسی شود. هر خودرویی که مجهز به فیلتر دوده باشد اما از گازوئیل مناسب استفاده نکند نه تنها کارایی نخواهد داشت بلکه هزینه های قابل توجهی را به مشتری تحمیل خواهد کرد.
وی هزینه بسته سیستم ATS را حدود 5 هزار دلار دانست.
یونسیان با بیان این که اگر ضوابط و مقررات قانونی در تولید محصول را رعایت نکنیم محصولات شماره گذاری نمیشوند گفت: پیشنهادی را در جهت حفظ منافع ملی مطرح کردهایم، امیدواریم نهضتی برای تامین سوخت مناسب ایجاد شود تا این موضوع رفع شود.
وی تصریح کرد: اگر زیرساخت لازم برای استفاده از سوخت استاندارد مورد نیاز براساس استاندارد موردنظر سازمان محیط زیست فراهم بود، ما هیچگاه این پیشنهاد را مطرح نمیکردیم اما با وضعیت فعلی و نبود سوخت استاندارد، استفاده از این سیستم هدر دادن منابع ارزی است که به مشتریان ما به دلیل افزایش قیمت محصول فشار وارد خواهد کرد.