سعید سهیلی پیشوای ژانر «چهارچنگولی» در سینماست و وقتی پیشوا برای فیلمساختن و تسخیر گیشه پیشینه خودش را هجو میکند از حامدمحمدی و منوچهر هادی و سایر نازلسازان سینما چه انتظاری میتوان داشت؟!
نیسان آبی (که با صدای بهادر مالکی، راوی بامزه ای هم هست) نمی تواند برای مخاطب قصه بگوید و صرفا سعی دارد با شوخی و تمسخر فیلم ها، آدم ها و اتفاقات جلو برود.
آثار قبلی منوچهر هادی باعث میشود مخاطب شبکه نمایش خانگی رغبتی برای دیدن سریال جدیدش نداشته باشد. دیدن عاشقانه، گیسو، دل، رحمان ۱۴۰۰ یا آینه بغل برای مخاطب کافی است تا بداند سازنده این آثار مخاطب را نه تنها جدی نگرفته بلکه دستکم گرفته است و آنچه از سوی هادی در این سالها ساخته شده قطعاً نامش اثر هنری نیست.
«فریاد مجاهد» که فیلمی انقلابی بود و با بلیت ۵۰ ریالی برای اولین بار سینما را به قم برد. هرچند به نظر کارشناسان و روزنامههای آن سالها، این فیلم «فرصت طلبانه و کاسبکارانه» بود!
انتقادات از وزیر جوان چند گیگابایتی تا سلفیبگیران داخل مجلس تبدیل به یک شوخی عامه پسند دلچسب میشود. در عوض محسن تنابنده آنقدر با لفظ گرانی شوخی کرد که دیگر برای مخاطب جذاب نبود.
من کاری به سینما گران فاقد هر باور و ایمان و عروسک های خیمه بازی نولیبرالیسم و اربابان شیطانی و جهانی تمدن مدرن ندارم . دلم برای پرستویی می سوزد. همانقدر که برای گوگوش !
شبکههای ماهوارهای تاسیس شده، تلاش کردند با اجرای این طرح، شبکههای موضوعی با «احیای نوستالژی فرهنگی دوران پهلوی» را راهاندازی کردند، تا از کمکهای مالی، این طرح بزرگ بینصیب نمانند.
زمانی که مهاجرانی وزیر شد، مرحوم سیف الله داد را معاون سینمایی کرد. وقتی که او میخواست مسوولیت معاونت سینمایی را قبول کند، چقدر مرحوم عین- صاد(علی صفایی حائری) به ایشان گفت که آقای داد! در دوران گذار خوب نیست که شما این مسوولیت را قبول کنید.
نخستین روز از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمای گالری ملت با اکران فیلم های «خانه ای برای تو» ساخته مهدی بخشی مقدم، «معکوس» ساخته پولاد کیمیایی، «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی و فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی به اتمام رسید.
نویسنده و کارگردان مطرح سینما و تلویزیون تاکید کرد تاریخ مصرف عناصر فیلمفارسی گذشته است.
انتشار فهرست کمکهای مالی بنیاد سینمایی فارابی نشان میدهد که این بنیاد از سال 90 تا 96 از 329 فیلم سینمایی به طور مستقیم حمایت کرده است و این 329 فیلم از بنیاد سینمایی فارابی مجموعا چیزی حدود 84 میلیاد تومان در قالب تسهیلات، مشارکت، ساخت و خرید پول دریافت کردهاند.
سه کارگردان فیلم اولی امسال به اتفاق از مسئولان خواستند به آنها اعتماد کنند، ما آمدیم با ادبیات و تربیت خودمان در شأن ملت ایران فیلم بسازیم و اگر نقدی هم وارد شود، نقدی است که مسئولان ببینند و این مشکلات را کمتر کنند.
سالهاست که فیلمسازان کشور به جای پرداختن به سینمای قهرمان محور مانند ساختمان سازانی شدهاند که عوام به آنها بساز بنداز میگویند.
اگر میخواهید سینما رشد کند باید دو چیز را در نظر بگیرید: یکی میدان دادن به عناصر با استعداد و نسبت به کشور و انقلاب ؛ دوم ایجاد یک تحول؛ بیننده را سوق بدهید در فیلم یک هنر حقیقی را دنبال کند و دنبال یک پیام حقیقی و دلنشین بگردد.
فیلم هایی چون «پا تو کفش من نکن» و «۵۰ کیلو آلبالو» به صراحت و آشکارا علیه نهاد مقدس خانواده هستند.
هنر سینما به واسطه جذابیت و تأثیرگذاریش بر مخاطبان، به طور مستقیم بر سبک زندگی افراد جامعه اثرگذار است و این موضوع سبب شده که معارضین برای رسیدن به اهداف ضد فرهنگی خود و تخریب جامعه نسبت به تحریف این هنر، سرمایهگذاری کنند.
اگر بخواهیم گذری کوتاه به محتوای فیلم داشته باشیم در یک کلام باید گفت فیلم درباره تطهیر نقش یک قاتل است. قتلی که به وسیله چاقو یا اسلحه اتفاق نیفتاده تا صحنهای فجیع به چشم بیاید بلکه قاتل دستگاه تنفسی فردی که در حالت کماست را قطع کرده است.