رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه پیوندی بین دانشگاه و جامعه دیده نمیشود، گفت: باید علم را در ارتباط با نیازهای جامعه ببینیم و این موضوع یکی از کلیدیترین نیازها نه فقط در جامعه ایران، بلکه در جامعه جهانی است.
جریان نواندیش اجتهادی اینگونه نیست که مانند جریان سنتی نسبت به مقولههای جدید بیتفاوت باشد و نه مثل نواندیشی التقاطی منفعل عمل کند، بلکه خود را درگیر مقوله توسعه کرده و میگوید باید با اجتهاد جواهری مسائل و پرسشهای زمان خود را حل کنیم.
آیا عزاداری، خنده و شادی را از شیعیان گرفته است؟ شیعیان در ولادت اهل بیت(ع) و مناسبتهایی مانند عید غدیر و عید نوروز شادی میکنند و جشن میگیرند، چرا سروش اینگونه مراسم شادی را نمیبیند.
ما در مراتبی، حوزه انقلابی را داریم؛ حوزه الان را با حوزه 30-20سال پیش و قبل از انقلاب مقایسه کنید؛ پس در مسیر انقلابیشدن است. البته با وضع مطلوب نهایی فاصله داریم و به آن معنا حوزه انقلابی نداریم.
شاید گمانه این دسته از اندیشهورزان این باشد که محکوم کردن جنایات میانمار در راستای نقد نظام جمهوری اسلامی از این جنایتها باشد و در راستا بودن روشنفکری با جمهوری اسلامی ناصواب است، هر چند برای دفاع از عدالت و مظلوم باشد.
کتاب «در آمدی بر تربیت دینی بر اساس حکمت متعالیه» که با نگاهی فلسفی، عرفانی به مسئلهی تربیت دینی تقریر شده است با حضور رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد.