به گزارش حلقه وصل، «خانه ملت»، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی با توجه به نزدیک شدن فصل بازگشایی مدارس در گزارشی مفصل به بررسی موضوع نوشتافزار پرداخته است که در ادامه میآید:
در آستانه سال تحصلی جدید و باز شدن مدارس در سراسر کشور آنچه بیشتر به چشم میآید فروش لوازمالتحریر در سطح شهر و برپایی نمایشگاههای متعدد است، این همه گیر شدن فروش لوازمالتحریر به ایستگاههای مترو هم رسیده است. با وجود آنکه این شور و شوق ایجاد شده در سطح شهر طراوت خاصی را به همراه دارد اما با یک نگاه سطحی به شکل و شمایل این وسایل متوجه خواهیم شد علاوه براینکه عموما وارداتی هستند فرهنگ، تاریخ، تمدن و مشاهیر و بزرگان ایرانی همچنان نقش کمرنگی در ظاهر آنها دارند و درواقع عموم وسایل، تصاویر غیرایرانی دارند.
نگاهی به اجناس عرضه شده در نمایشگاه «بوی ماه مهر» در مصلی تهران که تا 28 شهریورماه برپاست، نشان میدهد سالهای گذشته دفاتر و لوازمالتحریر منقش به تصاویر غربی به وفور در این مکانها دیده میشد اما امسال از تراکم تصاویر غربی کاسته شده، هرچند همچنان ابزار تحریر و اقلام تحصیلی موجود در نمایشگاهها، فروشگاهها و مغازههای فروش در دست چینیها است.
آنچه مشخص است حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد اطمینان خاطر برای آنها مبنی براینکه جناسشان با استقبال رو به رو خواهند شد ورق را برمیگرداند. امسال سومین سالی است که تعدادی از افراد خوشفکر با جدیت و بدون انگیزه مالی کار در زمینه بومیسازی تصاویر لوازمالتحریر را آغاز کردهاند، اما متاسفانه کمترین فعالیت تربیتی برای کودکان و نوجوانان صورت گرفته است؛ درحالی که باید در حوزههای بازیهای رایانهای، کتابهای داستان، کارتونها، انیمیشنها و لوازمالتحریر کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری به نمادها و داستانهای ایرانی و اسلامی داد.
به گفته یکی از نمایندگان، لوازمالتحریری که نمادهای اسلامی دارند تاکنون تنها توانستهاند 10 درصد از بازار را به خود اختصاص دهند؛ اگرچه همین مقدار حرکت قابل تقدیر است اما باید پذیرفت در این حوزه کم کار شده است.
بنابراین گزارش، نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد، رحمتالله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول، سیدمرتضی حسینی؛ نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع به نکات مهم و قابل تاملی اشاره کردهاند.
لوازمالتحریر دارای نماد اسلامی، تنها 10 درصد بازار مصرف
نصرالله پژمانفر با بیان اینکه نمادهای ایرانی علاوه بر قرار گرفتن بر روی لوازمالتحریر باید به صورت فیلم و انیمیشن درآیند تا در ذهن کودکان ماندگار شوند، گفت: لوازمالتحریر تنها یک حلقه است که با وجود تاثیرگذاری فراوان باید حلقههای دیگری نیز به آن متصل شوند و باید کاری کرد که کودکان و نوجوانان با نمادهای ایرانی ارتباط برقرار کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره به کارگیری نمادهای اسلامی بر لوازمالتحریر دانشآموزان و لزوم استمرار این حرکت با تنوع و خلاقیت بیشتر، گفت: در تمام دنیا فرهنگسازی از پایینترین مقاطع سنی جامعه یعنی دوران پیش دبستانی و دبستانی آغاز میشود، بنابراین اسطوره سازی را باید از همین سنین که افراد عموما به دنبال اسطوره هستند آغاز کرد، چراکه این تعلق خاطر، زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار میدهد.
بخشی جذاب از زندگی شهدا بر پشت جلد دفاتر دانشآموزان
وی با اشاره به اینکه جز برخی از شخصیتهای کارتونی مانند شکرستان و کلاه قرمز، سایر نمادها و شخصیتهای منقوش بر لوازمالتحریر، دارای فیلم یا انیمیشن یا کتاب داستان نیستند، اضافه کرد: مابقی نمادها مانند شخصیتهای شاهنامه فردوسی و شهدای دفاع مقدس برای کودکان آشنا نیستند، در حالی که شخصیتی مانند مرد عنکبوتی به دلیل پردازش بسیار، برای آنها جذاب و دوست داشتنی شده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صدا و سیما باید این راه را جدی بگیرد؛ بهعنوان مثال عروسکهای دارا و سارا در تلویزیون صاحب داستانهای مختلف انیمیشنی و کارتونی شوند تا کودکان بتوانند با این عروسکها ارتباط برقرار کرده و در ادامه خودشان بخواهند لوازمی با این تصاویر خریداری کنند.
وی همچنین درباره افزایش استقبال از چهره شهدا بر روی لوازم دانشآموزان پیشنهاداتی داد و گفت: میتوان صفحه اول یا پشت جلد دفاتر دانش آموزان را به بخشی جذاب و مهم از زندگی یک شهید اختصاص داد تا کودکان و نوجوانان با این شخصیتها آشنا شده و به استفاده از این لوازمالتحریر ترغیب شوند.
فعالیتهای پراکنده در بازار لوازمالتحریر برای رقابت نمادهای بومی با غربی کارساز نیست
رحمتالله نوروزی با بیان اینکه تعدادی از سازمانهای مردم نهاد برای رقابت با نمادهای غربی در بازار لوازمالتحریر به پاخاسته و لوازمی را با تصاویر اسلامی به بازار عرضه کردهاند، گفت: این فعالیتهای پراکنده، بدون حمایت جدی مسئولان برای تصاحب بازار لوازم التحریر کارساز نخواهد بود.
عضو هیات رییسه فراکسیون جوانان مجلس با اشاره به برگزاری نمایشگاه لوازمالتحریر در مصلای تهران، بر ضرروت توزیع این وسایل با شکل و شمایل بومی تاکید کرد و گفت: باید کودکان و نوجوانان را با هویت ایرانی و اسلامی آشنا کرد چراکه این تمدن سراسر افتخار و زیبایی است و در ادامه ورود اسلام به کشور پویایی و بالندگی فرهنگ ایران زمین را به دنبال داشت و با نگاه به آثار ادبی جهان میتوان تاثیرپذیری دیگر کشورها را از این فرهنگ و تمدن مشاهده کرد اما متاسفانه ایران نتوانسته است آنطور که باید فرهنگ غنی خود را به نسلهای جدید معرفی کند.
وی در ادامه با بیان اینکه تنها با تکراری که همراه با تنوع و جذابیت است میتوان فردوسی، زکریای رازی، فرخی سیستانی، بوعلی سینا، سهراب و رستم را به نسل کودک و نوجوان معرفی کرد، اضافه کرد: حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای اینکه بتوانند با تولیدات وارداتی رقابت کنند و کم کردن واردات در این زمینه از مهمترین اقداماتی است که باید به انجام برسد.
نوروزی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با برگزاری نمایشگاههای لوازمالتحریر در آستانه ورود به سال تحصیلی جدید و توزیع و پخش اقلام آموزشی هدفمند و ایرانی با طرحهایی در خور توجه میتوانند بازار این لوازم را در دست بگیرد.
استقبال از لوازمالتحریر با نمادهای اسلامی به فرهنگسازی نیاز دارد
سید مرتضی حسینی در حالی که معتقد است با فرهنگسازی میتوان به تولیدکنندگان اطمینان داد که تولید آنها مورد استقبال قرار میگیرد، گفت: در این مسیر باید از روشهای مختلف همچون ساخت فیلم و نگارش کتاب داستان کمک گرفت و به معرفی اسطورهای ایرانی پرداخت.
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس درباره به کارگیری نمادهای اسلامی بر لوازمالتحریر دانشآموزان و لزوم استمرار این حرکت، گفت: تهاجم فرهنگی و القاء فکر بیگانه از طریق لوازم مصرفی کودکان و نوجوانان، آسیب بیشتری به جامعه میرساند چراکه این وسایل به صورت مدام جلوی چشمان دانشآموزان است به همین دلیل بیگانگان در این حوزه تمرکز کردهاند بنابراین باید دستگاههای مختلف فرهنگی و دستگاهایی که وظیفه تولید و انتشار وسایل تحریر را به دوش دارند با دقت و بصیرت بیشتری رفتار کنند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارشاد با تولید لوازمالتحریر با تصاویر ایرانی-اسلامی قدم مهمی را در حفظ ارزشها برداشته است، افزود: دستگاههای نظارتی باید واردات لوازم التحریری که فرهنگ و نمادهای غربی را رواج میدهند کنترل و با ایجاد شرایط مناسب تولیدکنندگان داخلی را به استفاده از نمادهایی ایرانی ترغیب کنند.
حسینی با تاکید براینکه دستگاههای مختلف فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دست در دست هم دهند تا میزان استقبال دانشآموزان از لوازمالتحریری که تصاویر ایرانی بر روی آنها حک شده افزایش یابد، اضافه کرد: بهعنوان مثال مدیران و معلمان آموزش و پرورش میتوانند با والدین دانشآموزان دراینباره صحبت کنند تا آنها نیز نسبت به خرید این دست از وسایل تحریر برای فرزندانشان آگاهی لازم را بدست آورند.