
به گزارش حلقه وصل، هفته گذشته، راهآهن گیلان-قزوین با حضور رئیسجمهور و هیئت همراه از جمله رئیس گیلانی سازمان بودجه و برنامه کشور «محمدباقر نوبخت» افتتاح شد، اتفاقی که ما را به دلیل فراهم شدن اسباب راحتی هممیهنانمان در یکی از نقاط کشور مسرور گردانید، اما در کنار این مسئله، باخبر شدیم پس از این افتتاح این پروژه و در طی همین سفر، تفاهمنامه راهآهن رشت - آستارا نیز امضا شده است.
شرح و بسط این اوضاع بسیار تأسفبار است، در حالی که استان خراسانجنوبی که از محرومترین استانهای کشور است و از کمترین حداقلهای لازم در زمینه خطوط حمل و نقل جادهای، ریلی و هوایی برخوردار نیست، ریاست سازمان بودجه کشور به فکر توسعه سریع و بیوقفه استان گیلان است که نشاندهنده سطح پایین اخلاقمداری وی در عمل به وعدههای قبلی به خراسانجنوبی است.
اما مایه تأسف است که بدانیم در استان خراسانجنوبی بنا بر آمار رسمی حتی یک متر آزادراه هم وجود ندارد، از طرفی دیگر راهآهن این استان که بودجه آن پس از پیگیریهای بسیار در مجلس شورای اسلامی تصویب گردیده، با کارشکنیهای نوبخت و غفلت دولتمردان، تقریباً به دست فراموشی سپرده شده است، راهآهنی که نمایندگان استان در مجلس از همان ابتدای تأسیس استان خراسانجنوبی بهطور جدی پیگیر آن بودند و ایجاد آن در محور شرق علاوه بر فراهم کردن رفاه و آسایش مردم به وسیله برخوردارسازی از امنیت و کیفیت راههای ارتباطی در سفر، میتواند زمینه پیشرفتهای تجاری و اقتصادی را فراهم کند.
اتصال خراسانجنوبی به شبکه ریلی کشور را نباید تنها بهعنوان اتصال یک استان به ناوگان راهآهن کشور دانست، بلکه این مهم برابر اتصال مرز مهم شرق کشور به خط ریلی است؛ مسئلهای که علاوه بر ایجاد تعداد بسیاری شغل برای مردم این خطه، میتواند تسهیلکننده صادرات و واردات به کشورهای همسایه باشد.
مسئلهای که باعث حفظ بیشتر امنیت روانی و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان این خطه و در نتیجه کاهش مهاجرت از این استان و افزایش جمعیت خراسانجنوبی میشود که به تبع موجب تثبیت مرزهای شرقی کشور است.
در هر صورت، غفلت از راهآهن کریدور شرق برابر است با پایمال کردن حق مردم مظلومی که در بسیاری از زمینههای رفاهی از میانگین کشوری عقبترند.
امیدواریم سفر امروز نوبخت به خراسانجنوبی برای خروج استان از بنبست محرومیتها و تغییر شرایط به نفع مردم باشد.
منبع: فارس