به گزارش حلقه وصل: چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در روز نخست کار خود را با یاد آتیلا پسیانی و با اجرای گروههای مختلف نمایشی در ۶ مجموعه فرهنگی و ۱۰ تالار کار خود را آغاز کرد.
با پا گذاشتن به محدوده تئاتر شهر، توقع میرفت تا اِلمانهای جشنواره در هر کجا به چشم بخورد و مخاطبان حضور در این جشنواره مسیری را با حال و هوای رویداد طی کنند اما تا حریم اصلی تئاتر شهر، اثری از جشنواره نبود و تنها دور تا دور محدوده مشخص شده بنرهای جشنواره نصب شده است.
نمایش خیابانی «روزی روزگاری آمریکا» به کارگردانی فرشته چاپلقی در محوطه بیرونی تئاتر شهر به عنوان اجرای ابتدایی تئاتر خیابانی کار خود را با تماشاگران محدود آغار کرد البته میتوان ساعت اجرا را دلیل آن دانست.
«شال قرمز» به کارگردانی محمد هادی عطایی، «پلاستیک» به کارگردانی بهنام کاوه، «۴ ماه و ۱۰ روز» به کارگردانی فرشته مصطفیپور و «به توان نفسهاست» به کارگردانی آدینه رحیمنژاد ۵ اجرای دیگر خیابانی تئاتر شهر در روز نخست را تشکیل دادند.
۲۵ اثر خیابانی اجرا دارند
داریوش نصیری مدیر بخش خیابانی چهلوسومین جشنواره تئاتر فجر درباره این بخش میگوید: ما میزبان 32 اثر از اقصی نقاط ایران هستیم. از 29 شهر در بخش نهایی اثر رسیده است که 25 نمایش در بخش داوری قرار گرفتند. 5 اثر در بخش مقاومت و غزه و 2 اثر از بخش توانمندی است که ما میزبان آنها هستیم.
نادره رضایی: نیمی از کمک هزینهها پرداخت شده است
نادره رضایی در ساعات ابتدایی در تئاتر شهر حضور پیدا کرد و در رابطه با جشنواره گفت: به اندازه فرصتی که داشتیم تلاش کردیم جشنواره تئاتر فجر را تقویت کنیم تا همه بیایند و حضور طیف متنوعی را شاهد باشیم و بستری فراهم شود که در سال آینده باز هم هنرمندان را در کنار خود داشته باشیم.
وی در رابطه با پرداخت کمک هزینه به گروهها ادامه داد: نیمی از کمک هزینه پرداخت شده و شنبه هم واریز دیگری خواهیم داشت تا بتوانیم به سرعت به تعهدات عمل کنیم.
در ادامه رضایی به تماشای نمایش دیفن هیدرامین نشست؛ زمانی که پا در سالن اصلی میگذاریم هم مانند محوطه بیرون اثر زیادی از جشنوار به چشم نمیخورد اما حجم مخاطبان نشان از استقبال از این رویداد را میدهد.
نمایشهای «همت بلند جنابعالی» با نویسندگی تارا ارژنگی و کارگرئانی محمد حسن علمائی، «دیفن هیدرامین» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی، «اینک انسان» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی در تالارهای «سایه»، «قشقایی» و «چارسو» به اجرا درآمدند.
قطبالدین صادقی: با قرض اجرا را به روی صحنه آوردیم
آخرین اجرای این سالن اختصاص به «سفرنامه آبجی مظفر» به نویسندگی و کارگردانی قطبالدین صادقی بود که در تالار اصلی برگزار شد. این نمایش که باید در 105 دقیقه به پایان میرسید بیش از 120 دقیقه زمان برد که گویی تیم اجرایی جشنواره باید در این موضوع دقت لازم را انجام دهند.
صحبتهای قطبالدین صادقی در پایان این نمایش جز حواشی روز اول بود که ضمن اعلام اعتراضات خود نسبت به عدم ارتباط با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من ۱۰ سال است که از اجرا در سالن تئاترشهر دور بودم، در واقع از اجرا در این مکان محروم بودم، این هشتاد و سومین نمایشنامه ای است که نوشتم، به نوعی پنجاه و ششمین کارگردانی کار من است.
وی ادامه میدهد: به معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم معترض شدم، از طرفی هم منشی وزیر گفت که ایشان نیستند! اما من گفتم که ۱۰ دقیقه با ایشان کار دارم اتفاقی رخ نداد، تمام شب منتظر تماس معاون وزیر بودم، خبری نشد، تا الان هم در نهایت توهین به من تماس نگرفتند.