سرویس حاشیهنگاری: روز هشتم جشنواره برای اهالی رسانه با نمایش مجموعه فیلمهای کوتاه در پردیس ملت شروع شد. در سالهای اخیر چند فیلم منتخب جشنواره فیلم کوتاه و جشن خانه سینما در جشنواره فیلم فجر هم به روی پرده میرود. خبرنگاران و منتقدان معدودی در این سانس حضور داشتند و نشست خبری خلوتی برای این فیلمها برگزار شد که همین نکته مورد انتقاد عوامل آثار قرار گرفت و از این برخورد اشانتیونی! با فیلمهای کوتاه انتقاد کردند.
دومین فیلم روز هشتم اما پرحاشیهترین اثر امسال بود. "متری شیش و نیم" سعید روستایی که با استقبال فراوان اهالی رسانه روی پرده رفت موضوع ملتهب اعتیاد و مواد مخدر را بستر روایی داستانش انتخاب کرده بود و گویا قرار نیست روستایی از این موضوع دست بکشد. روستایی این بار هم مانند "ابد و یک روز" پای خانواده را به میان میکشد اما در این اثر فراتر رفته و به باند مواد مخدر اشاره میکند. پلیسهای بدی هم در فیلم نمیبینیم ولی حاشیه سازی عوامل مبنی بر ممیزی های نیروی انتظامی و اجازه ندادن برای نمایش فیلم و حتی شایعه حذف فیلم از جشنواره هم در روزهای قبل شنیده شد.
استفاده از جمع کثیری از خود معتادان بدون گریم آنها و هدایتشان قدرت کارگردان را به رخ میکشد اما نمایش این همه کثیفی و چهره چرک تهران در کنار کنایه فیلم به مجازات اعدام برای متخلفان از سوالات ابهام برانگیز خبرنگاران و منتقدین بود که کارگردان پاسخ واضحی به آنها نداد.
"ایده اصلی" آزیتا موگویی در سومین سانس روز هشتم به روی پرده رفت. یک داستان معمایی با نماهای گل درشت تبلیغاتی از جزیره کیش و بانک شهر که نیمه دومش با رمزگشایی قدم به قدم از ایده اصلی فیلم جذابتر میشود و البته که فیلمنامه اثر از کارگردانی به مراتب بهتر است.
نشست خبری فیلم جذابتر از خودش بود. مریلا زارعی در مقام بازیگر فیلم در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره لاکچری بدن فیلم از آپارتمانهایی گفت که همین حالا در تهران ماهی ۵۰ میلیون تومان کرایه میگیرند و تازه بر سر تصاحب آنها رقابت است. فیلم داستان همین قشر است و برای به نمایش گذاشتن این قشر طبیعتا فضای فیلم هم لاکچری میشود. باید اضافه کرد که فیلم به درد همین طبقه از جامعه هم میخورد و درصد بالایی از عموم جامعه ارتباطی با فیلم برقرار نمیکنند.
پایان بخش روز هشتم برای منتقدین و خبرنگاران هم نمایش فیلم "سرخپوست" نیما جاویدی بود. فیلمی خوش ساخت و قصه گو که با بازی درست بازیگران و فضاسازی خوب کارگردان مخاطب را با خود هنراه میکند و شخصیت می آفریند.
داستان در یک زندان بزرگ در دوران پهلوی میگذرد و ماجرای فرار یک زندانی بی گناه را روایت میکند که سرگرد فیلم را در یک دوراهی سخت قرار میدهد. جالب بود که کارگردان اثر در نشست خبری تاکید کرد که فیلمش جشنواره پسند نیست و برای دل خودش فیلم میسازد نه جشنواره های خارجی!