سرویس حاشیهنگاری: دومین نشست نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار طولانیتر و پرچالشتر از نشستهای دورههای گذشته این جشنواره برگزار شد. ماهیت جشنواره عمار به برهمزدن قواعد و استانداردای تعریف شده حوزه سینما در بخش سوژهیابی، نوع پرداخت، اکران و شکل برگزاری خود جشنواره و جوایز معنوی آن گره خورده است. اولین نشست نهمین دوره عمار در تورقوزآباد، مکان مورد اشاره بنیامین نتانیاهو به عنوان مرکز جدید فعالیتهای هسته ایران برگزار شده بود. دومین نشست نیز در پژوهشگاه رویان با حضور وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری عمار، نادر طالبزاده دبیر جشنواره عمار، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره عمار و عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشکده رویان برگزار شد.
فعالیتهای دکتر آشتیانی نبود امروز بسیار وابستهتر بودیم
عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان با ابراز خوشحالی از میزبانی جشنواره مردمی عمار گفت: پژوهشگاه رویان مولود انقلاب و از دستاوردهای علمی انقلاب است. مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در ۱۴ دی ۱۳۸۴ فوت کردند. ایشان فرد موثری در توسعه علمی کشور بودند و میتوان از او به عنوان هنرمند عرصه علمی و از رویشهای مبارک انقلاب یاد کرد که برای سربلندی کشور کارهای ماندگار انجام داد. فعالیتهای ایشان بر اساس نیاز جامعه شکل گرفته بود. امروز ناباروری و سلولهای بنیادین از موضوعات روز دنیا هستند و فعالیتهای دکتر آشتیانی بسیاری از نیازهای امروز ما را پاسخ گفته است. اگر این فعالیتها نبود ما بسیار وابستهتر بودیم. دکتر کاظمی آشتیانی به لحاظ شخصیتی نیز از هنرمندان عرصه علم بودند و همیشه برای سربلندی این کشور قدم برداشتند. کاربرد آثار او یادشان را برای همیشه زنده نگه میدارد. امیدوارم تجربیات او مکتوب و به تصویر کشیده شود تا به عنوان یک الگو در جامعه باقی بماند.
وظیفه عمار پوشش خلاءهای سینمای ایران است
وحید جلیلی، مسئول شورای سیاستگذاری عمار که اجرای نشست را هم برعهده داشت رو به دکتر شاهوردی از انتشار دو کتاب با نامهای «داستان آینده» و «سلولهای بهاری» در مورد فعالیتهای صورت گرفته در عرصه سلولهای بنیادی خبر داد و افزود: در هالیوود بیش از ۳۰۰ فیلم در تجلیل و روایت فعالیتهای تخصصی حوزه پزشکی ساخته شده است و این سوای صدها مستندی است که در این حوزهها میسازند. جشنواره عمار وظیفه خود میداند ببیند چه فیلمهایی در سینمای ما ساخته نمیشود و چه خلاءهایی در این عرصه وجود دارد.
او با مطرح کردن این سوال که چرا هرچهقدر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصههای مختلف بیشتر میشود، بازنمایی تصویر ایران در سینمای آن مفلوکتر میشود اضافه کرد: این تناظر معکوس باید مورد سوال قرار گیرد. آیا واقعا امروز متخصصان و دانشمندان ما در عرصههای مختلف حق ندارند از سینما سوال کنند که ما این همه پیشرفت کردیم و تودههای مردم از این پیشرفت بهره بردند، ولی سهم ما از سینما چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که به نوابغ و نخبگان کشور اجازه بدهیم این سوال را با ما در میان بگذارند و این خلاء را مورد توجه قرار دهیم؟
عمار بازوی قدرتمند اصلاح جامعه ایران است
نادر طالب زاده، دبیر جشنواره عمار با ابراز خوشحالی از رسیدن عمار به دوره نهم بیان داشت: جشنواره عمار امسال نسبت به سالهای قبل قویتر شده است و فیلمسازان بهتری به میدان آمدند و یکی از اهداف جشنواره عمار هم تربیت فیلمساز است. مهندسین سابق و فیلمسازان حاضر از فیلمسازان و تربیتشدگان عمار هستند. دغدغه آنها هم جدی است، دقیقا موضوعاتی است که دولت و مجلس با آن درگیر هستند. در مستندهای عمار از این مشکلات گفته میشود.
طالبزاده به دفاع از حق اعتراض در مستند داد اشاره کرد و افزود: مستند یک کاربرد جدی دارد و آن نقدی است که عموما تبدیل به قانون، سیاست و اصلاح میشود. در دوره نهم عمار هم مستندهای جدید سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... نقادانه به مسائل مختلف از جمله مشکلاتی که صیادان ما داشتند پرداخته است. جشنواره عمار عرصه بچههای مستندساز متعهد و جوان انقلابی است. این بچههای این جشنواره را به بازوی قدرتمند اصلاح جامعه خودمان در آوردند.
در دورههای آینده کل جوایز جشنواره را مردم پرداخت میکنند
در ادامه سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره به ارائه آمار آثار رسیده پرداخت و عنوان کرد: در مجموع 2132 اثر در این دوره حضور دارند. بخش مستند مثل دورههای گذشته با 812 اثر بیشترین آثار را دارد و این تعدا اثر در کل دورههای عمار هم بیسابقه بوده است. در بخش داستانی 350 اثر، برنامه تلویزیونی 146 اثر، پویانمایی 164 اثر، کلیپ و نماهنگ 200 اثر، فیلمنامه 250 اثر، نقد و مقالات و پژوهشهای سینمای 45 اثر رسیده است. در ژانر نوجوان 38 اثر خوب داستانی رسیده است. تعداد آثاری که به حمایت از کالای ایرانی میپردازند دو رقمی شده است. در مورد اقشار مختلف مردم از نقاش و خواننده تا باغبان و راننده و گروه سرود و... در این دوره فیلم داریم. 10 درصد فیلمهای جشنواره نیز درباره روستاها هستند. از روستاهایی مثل دشتک، غنیآباد بشرویه، کیاسر و... در نهمین دوره جشنواره عمار فیلم داریم.
منفرد به وضعیت فراخوانهای مردمی یا فیلمهای سفارشی توسط خود مردم اشاره کرد و افزود: استقبال خوبی از این بخش شده است. تا الان 131 فراخوان به دست ما رسیده که اعلام کردند دوست دارند در چه موضوعی فیلم ساخته شود و چه جایزهای هم برای اثر برتر در نظر گرفتند. در این بخش 45 فراخوان هم از خارج از کشور رسیده است. جوایزی هم که در نظر گرفتند مادی و معنوی است. از جوایز معنوی در نظر گرفته شده میتوان به تندیس، کتاب، انگشتر، کلاه و شال گردن و... اشاره کرد. در مجموع این 131 فراخوان نیز 61 میلیون و 300 هزار تومان جایزه نقدی در نظر گرفته شده است. برخی هم جوایزی از جنس کالا در نظر گرفتند که ارزش ریالی آن چیزی حدود 134 میلیون تومان است. با این حجم استقبال ما امیدواریم که در دورههای آینده کل جوایز جشنواره را مردم پرداخت کنند.
برنامههای ویژه دوره نهم عمار از زبان جلیلی
در ادامه وحید جلیلی به تشریح برنامههای ویژه نهمین دوره جشنواره عمار پرداخت. او گفت: در افتتاحیه جشنواره از مجاهد بزرگ شیخ زکزاکی تجلیل میکنیم. ایشان همچنان در بند جنایتکاران نیجریهای است. ما از او تجلیل میکنیم چون نماینده اسلام ناب در آفریقاست و زیر پرچم انقلاب اسلامی مبارزه میکند. شیخ زکزاکی یک ویژگی دیگر هم دارد و آن هم این که او از 20 سال پیش برای سینما برنامه داشت. در نیجریه یک شهرک سینمایی تاسیس کرد و یک فیلم هم توانست تولید کند. این فیلم «عثمان دن فودیو» نام داشت که ما این فیلم را در جشنواره امسال رونمایی و اکران میکنیم. تمام بازیگران اصلی این فیلم شهید شدند.
جلیلی برنامه ویژه بعدی را تقدیر از سیروس مقدم عنوان کرد است و افزود: «پایتخت» اثر ممتازی است و میشود گفت که سیروس مقدم در پایتخت5 مدافع مدافعان حرم بود. ما در طول جشنواره هم امتیازات پایتخت را در قالب نشست و ویژهنامههایی که منتشر میشود تبیین خواهیم کرد. «هم آواز طوفان» بخش ویژه بعدی ماست. ما در این بخش از حامد زمانی، از رویشهای موسیقی انقلاب اسلامی تقدیر خواهیم کرد. او در طول 10 سال گذشته به تنهایی به اندازه کل صداوسیما تولید داشته است و با خطشکنی خود فضایی را گشود که امروز دهها رهرو پیدا کرده است.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار بخش ویژه دیگر دوره نهم را ناظر به چهل سالگی انقلاب دانست و تصریح کرد: در پرداخت به دستاوردهای انقلاب در چهل سالگی آن یک رویکرد این است که ما بیایم این دستاوردها را شرح دهیم، اما ما اعتقاد داریم باید نگاه ما به آینده باشد. نگاه به آینده در سینمای ایران بسیار ضعیف است. فیلمسازهای ما به جای رویاسازی، کابوس میسازند. در این عرصه هم تلاش داریم رمان «زایو» را معرفی کنیم. رسیدن این رمان در یک مدت کوتاه به چاپ نهم نشان از این دارد جامعه به امید به آینده تشنه است. باید رویای ایرانی و رویای انقلاب با استفاده از قالبهای مختلف هنری تبیین شود. لذا ما در دوره نهم جشنواره سخنرانیهای مختلفی نیز در حوزه نگاه به آینده تدارک دیدیم که به عنوان نمونه آقای میرباقری در مورد هنر و آینده سخنرانی خواهند کرد.
پاسخهای تند جلیلی
با پایان یافتن ارائه گزارشات و برنامههای مسئولین جشنواره عمار نوبت به پرسش و پاسخ رسید. جایی که حجم زیادی از صحبتهای جلیلی به صداوسیما اختصاص داشت. سوالهای خبرنگار رادیو سبب شد که جلیلی جمله خود را که در ابتدای نشست در جواب خبرنگار شبکه خبر صداوسیما گفته بود فراموش کند. او در پاسخ به خبرنگار شبکه خبر که میگفت قرار است پخش مستقیم داشته باشیم گفت: «تیکهای که میخواهید مستقیم بروید، بگو تا من حرف خارج از چارچوب نزم»، ولی پس از انتقادهای تندش در پاسخ به خبرنگار رادیو، به او گفت که «نترس تو را توبیخ نمیکنند، آنها من را میشناسند.»
بودجه را به فرد ضدانقلاب میدهند
جلیلی در پاسخ به خلاء دیدن نشدن آثار عمار در صداوسیما و فضای مجازی گفت: یکی از مشکلاتی که ما با صداوسیما داریم این است که میگویند فیلمتان را بدهید تا ما به طور رایگان پخش کنیم، ولی بودجه را به فردی ضدانقلاب میدهند که در سال دو سریال برای تلویزیون بسازد. متاسفانه این وضعیت فاجعه بار در معاونت سیما وجود دارد. به یاد دارم ما کلیپی درباره روز مادر ساخته بودیم که صداوسیما به ما گفت: برای پخش آن باید در تیتراژ آن اسم صداوسیما به عنوان تهیهکننده آورده شود! این در حالی است که این سازمان هیچ نقشی در تولید آن کلیپ نداشت. این معامله با همه آثار ما صورت میگیرد. لذا من از اهالی رسانه میخواهم که این موضوع را به بحث بگذارند که حق پخش در صداوسیما باید چگونه باشد؟ ما پیشنهادهایی هم دادیم که موافقت نشده. مثلا گفتیم تا 100 بار پخش به ما چیزی ندهید ولی اگر بیش از 100 بار پخش کردید برای هر بار پخش به ما حق پخش بدهید و ما اسم صداوسیما را هم به عنوان تهیهکننده نمیزنیم، ولی آنها برای گزارش ارائه دادن به این آثار نیاز دارند و قبول نمیکنند که اسم عوامل اصلی اثر بیاید.
دنبال راه سوم هستیم
جلیلی درباره واکنش امسال فیلمهای عمار به موضوعات روز مثل بحث گرانی و... گفت: جشنواره مردمی هم ظرفیتها و هم مشکلات کشور را بازتاب میدهد. در جشنواره امسال نیز ما آثاری از هر دوی این مسایل داریم. ما در عمار از یک طرف زیباییها و پیشرفتهای کشور را نشان میدهیم و از طرف دیگر چشممان را روی آفتها نمیبندیم. در عین حال که منتقد وضعیت موجود درباره نشان دادن پیشرفتها هستیم از طرف دیگر خواهان این هستیم که آسیبها هم نشان داده شود. ما حزباللهی و وفادار به انقلاب هستیم. بنابراین کسی انتظار ندارد موضع ما در نقد، موضع شبکههایی مثل من و تو و بیبیسی باشد بلکه ما دنبال راه سوم هستیم؛ یعنی نه نگاه خوشبین بیدرد و نه نگاه جنجالگرِ بیمحتوا و سیاهنمایِ بیآرمان.
علیه داعش فیلم بسازی رسانه ملی تحقیر میکند
وحید جلیلی در پاسخ به این سوال که شما خیلی سمپات فیلمهای جشنواره عمار هستید و این سبب میشوید که با واقعیتها روبهرو نشوید، آن آثاری که از آنها حرف میزنید کجا هستند، خیلی از آثار در همان مرحله ایده باقی ماندند و بالاتر نیامدند و اینکه از شروع عمار صداوسیما سه رئیس عوض کرده و عمار چرا تا الان نتوانسته به یک سازوکار مناسبی برای ارتباط با این سازمان برسد، عنوان کرد: این رابطه ایستا نبوده. پوششی که الان صداوسیما میدهد به نسبت هفت دوره پیش قابل مقایسه نیست. در دوره آقای ضرغامی ما رسما بایکوت شدیم. از اواخر دوره چهارم صداوسیما و دوستان مجاب شدن و امروز هم پوشش خوبی میدهند و من از معاونت سیاسی و خبر تشکر میکنم. اما فضای پیرامونی هنر و بخصوص سینمای ایران دوچار مشکل است. صداوسیما در این حوزه باید تکلیف خودش را مشخص کند. بحث داشتن یا نداشتن قابلیت هنری فیلمهای عمار نیست! وقتی صداوسیما اثری در تراز «به وقت شام» را فیلم کمدی معرفی میکند... دو تا شبکه رسمی جمهوری اسلامی به این فیلم حمله کردند و نه نقد بلکه تمسخر و تحقیر کردند. اینها یادتان رفته؟! این فضای پیرامونی که به وقت شام را تحقیر میکند، میخواهید در مقابل فلان فیلمساز جوان واکنش مناسبی داشته باشد؟ جشنواره عمار شکل گرفته که این جوانان له نشوند. چه کسی میتواند انکار کند که «قلادههای طلا» فیلم خوبی به لحاظ ساختار نیست؟ آن زمان مجله فیلم حتی یک کلمه درباره این فیلم چیزی ننوشت. در همان سال مجله فیلم «بیخود و بیجهت» را که یک فیلم تلویزیونی است، به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد. بنابراین برخورد ایدئولوژیک با آثار میشود. جالب است اولیور استون وقتی ایران آمد، گفت: چرا انقلاب اسلامی را بازتاب ندادید؟! کسانی که در فیلمسازی حتی کفش او هم محسوب نمیشوند به او میگفتند درباره هنر حرف بزن نه سیاست. همینها عمار را هم به جشنوارهای محتوایی محکوم میکنند! بله ما جشنواره محتوایی هستیم. عمار یک جشنواره سانسورشکن است.
جلیلی از راهاندازی سایت «عماریار» برای دسترسی آسان مخاطبان در فضای وب به آثار این جشنواره نیز خبر داد.
به گفته سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره افتتاحیه نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار روز یکشنبه 9 دیماه در فرهنگسرای بهمن برگزار میشود. اکرانها از 10 دی در سینما فلسطین از 10:30 تا 22:30 ادامه خواهد داشت. سانس ساعت 10:30 دقیقه ویژه کودکان و نوجوانان است. مراسم اختتامیه نیز 20 دی ماه برگزار خواهد شد.