به گزارش سرویس استانهای حلقهوصل، حجتالاسلام عباس محسنی در این جلسه گفت: آوینی متفکر انقلاب اسلامی و مؤمن به انقلاب است. او در سال ۱۳۷۱ کتاب آینه جادو را برای ما تدریس کرد اما همان زمان به ما میگفت که از مقاله «آخرین دوران رنج» شروع کنیم. بر همین اساس ما در صدد انتشار سیر جدیدی از آثار او هستیم.
وی در خصوص سیر تفکر آوینی اظهار داشت: او در جنگ متناسب با جنگ عمل کرد و بعد از جنگ متناسب با فضای جدید اقدام کرد. در سال آخر زندگی علاوه بر تجدد با تحجر نیز مقابله کرد که مقداری از نشانههای این تقابل در آثار او وجود دارند. به طور کلی آوینی در طول زمان به پختگی رسید اما اشتباهی که ما مرتکب شدیم این بود که نوشته های این شهید بزرگوار را با هم و بدون ملاحظه سیرتاریخی چاپ کردیم. وی در ادامه چند خطی از از صفحه ۱۶۱ کتاب آینه جادو، که سینما را آن چنان که باید مسلمان شدنی نمی داند، خواند و ادامه داد: می بینیم که در موضوع سینما هم مقاله «تکنیک در سینما» در جلد سوم آینه جادو کامل تر از مقالات سینمایی جلد اول است. این مقاله حکمی و تخصصی است و حرف آخر آوینی در مورد سینماست و به طور مثال نسبت به یادداشت «بچه های انقلاب در برابر عرصه های تجربه نشده سینما» بسیار پخته تر است.
این فعال فرهنگی افزود: شهید آوینی با یقین می نوشت ولی افراد به یقین نرسیده با تقلید از شهیدآوینی به نام او در مطبوعات اعوجاج درست کرد.
مسؤلیت سابق دفتر نشر آثار سید مرتضی آوینی در موسسه روایت فتح در بیان مثال دیگری از سیر تکامل آوینی تشریح کرد: ما کتاب حکومت فرزانگان را که ماهیتی تحقیقی و نقلی دارد چاپ نکردیم و در عوض مقاله «اسلامیت و جمهوریت» را منتشر کردیم که خلاصه مقالات آن کتاب به حساب می آید و خود او در ماهنامهی سوره در خرداد ۱۳۷۰ به چاپ رسانده بود.
حجت الاسلام عباس محسنی در پاسخ به این سوال که آیا با نظریات برخی که به تکامل در نظریات شهید آوینی معتقد هستند موافقید، گفت: تکامل به معنی چرخش و تغییر دیدگاه نیست و من به برخی دوستان گفتم حاضرم باهم بنشنیم در مورد اینکه آیا او نظریات خود را تغییر داد بحث کنیم.
عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم تصریح کرد: این که شهیدآوینی تعبیر سینمای اسلامی را نمی پسندد سخن ظریفی است. او گرچه در مقام شناخت، منشأ تکنولوژی را شیطانی می دانست اما در عمل سعی می کرد پدیده های عالم را به اصل و فطرت خود برگرداند.
این استاد دانشکده صدا و سیمای قم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شهیدآوینی به یک مکتب فلسفی قائل است گفت او منابع مطالعاتی زیادی داشت اما نزدیکترین فرد از نظر فلسفی دکتر داوری اردکانی است.
لازم به ذکر است کتاب آینه جادو، ثمره تجربه ده سال مستند سازی شهید آوینی است. اما آن چه این کتاب را از دیگر کتب سینمایی متمایز می سازد، نگاه فلسفی-عرفانی حاکم بر مباحث آن است. نگاهی که برای طرح آن، تنها داشتن تخصص سینمایی کافی نیست. این کتاب تنها کتابی است که در زمان حیات شهید آوینی و با نظارت خود وی منتشر شده است. ماده اولیه ی مباحث کتاب، جزوه ای دانشگاهی بوده که برای یک ترم تدریس در مجتمع دانشگاهی هنر، توسط نگارنده فراهم شده بود که بعدها به صورت کنونی بسط پیدا کرد و در فاصله ی میان مهر ماه ۱۳۶۷ تا اردیبهشت ماه ۱۳۶۹ در فصل نامه سینمایی «فارابی» و ماه نامه ی «سوره» منتشر شد.
جلد اول از مجموعه سه جلدی « آینه جادو» مقالات نویسنده در طی سالهای ۶۷ تا ۶۹را در بر می گیرد. تجربیات نویسنده در زمینه نویسندگی، کارگردانی و به خصوص مونتاژ بوده است و خودش می گوید که کلمه به کلمه این حرفها را در پای میز «موویلا» تجربه کرده است. و البته برای نگاشتن مقالاتی اینچنین، فقط تجربه سینمایی نمیتواند کافی باشد. نگاه کتاب را از آن لحاظ که دارای هویتی فلسفی و مذهبی نیز هست میتوان بدیع و بیسابقه دانست. عناوین بعضی از بخش های کتاب عبارتند از: جذابیت در سینما؛ مونتاژ به مثابه معماری سینما؛ آینه جادو؛ قاب تصویر و زبان سینما؛ جادوی پنهان و خلسه نارسیسی؛ زبان، تلویزیون و سینما، و اوقات فراغت؛ درباره ارتباطات؛ رمان، سینما و تلویزیون؛ تاملاتی در ماهیت سینما.
حجت الاسلام عباس محسنی از سال ۱۳۷۶، به مدت یازده سال مسؤلیت دفتر نشر آثار سید مرتضی آوینی در موسسه روایت فتح را عهده دار بوده اند.از دیگر مسؤلیت های ایشان می توان به عضویت در هیئت مدیره موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم و همچنین تدریس دروس معارف تطبیقی در دانشکده صدا و سیمای قم نام برد.